Za škody, ktoré zákazníkovi vzniknú tým, že nefunguje telefón telekomunikační operátori väčšinou nezodpovedajú, aj napriek tomu, že v niektorých prípadoch môže ísť o nemalé peniaze. FOTO-REUTERS
BRATISLAVA - Nefunkčný mobil alebo pevná linka dokážu poriadne rozčúliť najmä vtedy, keď človek čaká dôležitý telefonát alebo sa súrne potrebuje s niekým spojiť. Ak nešlo o chybné nastavenie telefónu, mobilu alebo SIM karty, alebo o preťaženie siete a chyba je preukázateľne na strane operátora, musí firma zákazníkovi časť peňazí za službu vrátiť. Ale väčšinou len do výšky zaplateného paušálu.
Automatický revanš
Občasné výpadky služieb sprevádzajú fungovanie oboch mobilných operátorov, ako aj bývalý štátny monopol. Keď operátor uzná, že chyba vznikla jeho pričinením, stáva sa, že sa automaticky revanšuje poškodeným zákazníkom. Naposledy to urobil EuroTel, kde pred dvoma týždňami na celý deň prestala fungovať časť predplatených Easy kariet. Firma po tom, ako zistila rozsah škôd, dotknutým zákazníkom ponúkla jeden z paušálov a vrátila peniaze za nedoručené správy. "Ak dôjde k poruchám, poslednú spôsobil jeden z našich dodávateľov, zákazníkom sa ospravedlníme a úmerne k poškodeniu im vzniknutú situáciu kompenzujeme," povedal Milan Hric z divízie vonkajších vzťahov EuroTelu.
Pred týmto prípadom zas Slovak Telecom, ktorý sa dovčera k téme nevyjadril, odpustil časti zákazníkov, ktorým nefungoval telefón, tretinu mesačného paušálu. Orange zasa pre poruchu softvéru približne 50 zákazníkom zaúčtoval službu príjmu balíka obrazových správ z internetu po skončení reklamnej akcie. Mobilný operátor poškodených kompenzoval dobropisom k faktúre. "Keď zaznamenáme výpadok konkrétnej služby, vždy sa snažíme zákazníkom poskytnúť adekvátnu náhradu v podobe zvýšenia kreditu, dobropisu k faktúre alebo inak, napríklad bezplatnou ponukou konkrétnej služby," povedal hovorca Orangeu Peter Tóth.
Žiadať treba písomne
V mnohých prípadoch však musia zákazníci požiadať o náhradu škody sami. Slovak Telecom a Orange akceptujú len písomnú žiadosť, v EuroTeli to podľa Hrica možno urobiť aj osobne na zákazníckom mieste mobilného operátora. Žiadosť o náhradu treba mobilnému operátorovi doručiť do troch mesiacov po vzniku škody.
Pri tejto príležitosti je vhodné naštudovať si všeobecné podmienky, ktoré presne stanovujú, kedy konkrétny operátor za škody nezodpovedá. "Tieto ustanovenia hovoria o prípadoch, za ktoré operátor skutočne nemôže prevziať zodpovednosť," vysvetlil hovorca Orangeu. Napríklad pri nesprávnom používaní mobilu, alebo SIM karty. Keď sa napríklad zákazník Slovak Telecomu, v domnení, že práve surfuje za mesačný paušál, pripojí kvôli internetovým pirátom na internet cez drahé zahraničné telefónne číslo a za večer presurfuje niekoľko tisíc korún, peniaze späť nedostane. Za takéto škody operátor nezodpovedá.
Podľa hovorcu Orangeu funguje pri uplatňovaní škody jednoduché pravidlo: "Zákazník má vždy právo požadovať náhradu škody, ktorá mu zjavne vznikla konaním operátora a existuje priama súvislosť medzi týmto konaním a samotnou škodou," povedal. (dc)
Kedy operátor za škodu zodpovedá:
EuroTel
keď škodu spôsobil zákazníkovi neposkytnutím služieb z dôvodu zavinenia, a to len do pomernej časti podľa cenníka za obdobie, počas ktorého neboli klientovi na základne zavinenia spoločnosti poskytované služby. Právo na náhradu škody si zákazník môže uplatniť výlučne listom.
Orange
Keď škodu zákazníkovi spôsobil porušením záväzkov vyplývajúcich zo zmluvy o pripojení a týchto všeobecných podmienok. Náhrada škody spoločnosti Orange je obmedzená na povinnosť vrátiť zákazníkovi pomernú časť zaplatenej ceny za čas zavineného neposkytovania služby, ale jej chybného poskytovania. Nárok si klient musí uplatniť písomne. Orange ani klient nezodpovedajú za nepriame škody a ušlý zisk, ak nie je dohodnuté inak.
Slovak Telecom
Keď škodu zákazníkovi spôsobil zavineným porušením povinností vyplývajúcich zo zmluvy o pripojení a zo všeobecných podmienok v rozsahu. Zodpovednosť za škody spôsobené v dôsledku neposkytnutia, čiastočného poskytnutia alebo chybného poskytnutia telekomunikačnej služby je obmedzená na povinnosť vrátiť pomernú časť zaplatenej ceny za službu alebo znížiť jej cenu. Nevzťahuje sa na ušlý zisk. Škoda sa uhrádza v peniazoch.
Kedy operátor za škody nezodpovedá:
EuroTel
Keď vznikla tak, že sa zákazník nedovolal alebo sa dovolal inde, ako pôvodne zamýšľal, prípadne neskorým doručením SMS, MMS, najmä v prípade poruchy, opravy, údržby, reštrukturalizácie alebo rozšírenia telekomunikačnej siete firmy, ako aj pri prekročení jej kapacity.
Keď vznikla nevhodným použitím mobilu alebo SIM karty, neoprávneným zásahom do mobilu alebo do SIM karty.
Keď vznikla pre obsah informácií a údajov prenášaných v sieti mobilného operátora alebo stratou týchto informácií.
Za škodu, ktorá vznikla v dôsledku vyššej moci, ako napríklad havárie, živelnej pohromy, výpadku elektrickej energie a podobne.
Orange
Keď sa zákazník nedovolal alebo sa dovolal inde, ako pôvodne plánoval, prípadne neskorým doručením SMS, MMS, najmä ako priameho dôsledku poruchy, opravy, údržby, reštrukturalizácie alebo rozšírenia svojej telekomunikačnej siete, prípadne pri prekročení kapacity siete.
Keď vznikla pre obsah prenášaných informácií alebo ich stratou, nesprávnym alebo nedovoleným používaním mobilu a SIM karty, ich nevhodným nastavením alebo chybným nastavením služieb.
Slovak Telecom
Keď sa zákazník nedovolal alebo sa dovolal inde, ako pôvodne plánoval.
Keď vznikli pre obsah prenášaných informácií alebo ich stratou.
Keď vznikli v dôsledku vyššej moci, ako napríklad havárie, živelnej pohromy, výpadku elektrickej energie a podobne.
Zdroj: Všeobecné podmienky operátorov