SME

Troposféra je chladnejšia ako zemský povrch

Zemský povrch sa v uplynulých 20 rokoch ohrial viac ako atmosféra. Jej najspodnejšia vrstva – troposféra, je chladnejšia v dôsledku veľkých sopečných erupcií, tvrdí tím vedcov z USA, Británie a Nemecka v časopise Journal of Geophysical Research – Atmosphe


FOTO - TASR



res. Toto ochladenie „prekrylo“ skutočné oteplenie troposféry.

Rozdiel medzi oteplením zemského povrchu a troposféry, ktorá siaha do výšky osem kilometrov, doteraz nevedela vysvetliť ani teória skleníkového efektu. Zatiaľ čo priemerná teplota povrchu sa v predchádzajúcich dvoch desaťročiach zvýšila asi o 0,6 stupňa Celzia, teplota troposféry zostala rovnaká. Kritici teórie skleníkového efektu na základe uvedenej skutočnosti spochybňovali existenciu globálneho otepľovania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzinárodný tím vedcov teraz prišiel s vysvetlením, že ochladenie troposféry v tomto období mohli zapríčiniť mohutné výbuchy niektorých sopiek. Najväčšie erupcie mala filipínska sopka Pinatubo a mexická El Chichón.

SkryťVypnúť reklamu

Erupcia sopky Pinatubo 15. júna 1991 vyvrhla až do výšky 20 kilometrov asi 20 miliónov ton oxidu siričitého a vulkanického popola. Popol sa tri týždne šíril po celej atmosfére, zatiaľ čo oxid siričitý vydrží v stratosfére celé roky. Porovnateľné následky mal aj výbuch sopky El Chichón v roku 1982.

Podľa názoru vedcov výbuchy takéhoto rozsahu museli ovplyvniť podnebie v globálnom meradle. Oblaky sopečného popola pohltili časť slnečného žiarenia, takže sa zmenili cirkulačné pomery v atmosfére. Troposféra sa preto ohriala menej než zemský povrch. Tento vývoj posilnilo aj ubúdanie ozónu v stratosfére.

Aby nebolo pochýb o účinku sopečných erupcií, museli sa vylúčiť ďalšie faktory, ktoré významne vplývajú na podnebie. Obidva výbuchy sa totiž udiali v čase, keď v plnej sile pôsobil fenomén El Niňo.

SkryťVypnúť reklamu

„Naša práca ukázala, že troposféru ochladili sopečné erupcie i stenčovanie ozónovej vrstvy,“ konštatoval Benjamin Santer, hlavný autor štúdie. Počítačové modely, ktoré počítajú s výbuchmi sopiek a skleníkovými plynmi (oxid uhličitý, metán), sa viac zhodujú so skutočne nameranými hodnotami. „Bez týchto udalostí by sa troposféra v uplynulých 20 rokoch asi neohriala,“ povedal Santer.

(tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 671
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 435
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 119
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 629
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 168
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 573
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 990
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 818
SkryťZatvoriť reklamu