House of the Dead 3 - krvavo vtipná recenzia

Pokusy. Nevydarené pokusy. Všetci mŕtvi. Zachránime ocka. Nabijeme brokovnicu. Nadvláda nad ľudstvom. Takmer nesmrteľný boss. Znovu nabijeme brokovnicu. Továreň. Laboratórium. Dobijeme brokovnicu. Zombíci padajú po stovkách. Continue?

Tradičné automatovky sa z našich PCčok vytratili nástupom nových technológií, 3D karty ponúkajú vyšší štandard a akčné klikanie myšou bez akéhokoľvek použitia klávesnice upadlo do tej najtmavšej komory v našich spomienkach. Blbosť. Virtua Cop patril medzi nezabudnuteľné zážitky nejedného skúsenejšieho hráča a osobné počítače boli prebudené z dlhého zimného spánku len sériou House of the Dead, ktorého tretie pokračovanie práve pokojne strieka krv v mojej cd-romke. Vy ste ešte stále mimo a nechápete, o čom to tu táram? Pre konzolu PS2 vychádzajú (a tešia sa veľkej obľúbenosti) automatové strieľačky v hojnom zastúpení, vašou hlavnou činnosťou je pohyb zameriavača a zostreľovanie neutíchajúceho davu primitívnych nepriateľov. Po stovkách. Príliš jednoduché? Monotónne? Nenechajte sa vysmiať, ale tradičná dávka adrenalínu a zničenie si hlodavca neustálym klikaním na cieľ je zábavná činnosť.

Pohyb postavy je automaticky riadený vopred určenými animáciami chôdze – zabudnite teda na FPS syndróm, všetko sa sústreďuje na postreh, zásahové zóny patria do iných paralélnych vesmírov. Príbeh je, možno až príliš detailne, rozobraný v úvodnom odstavci a vnímať nudné reči o nevydarených pokusoch, lieku proti chorobe a záchrane osoby sú nielen otrepané, ale zbytočne zdržujú od totálneho berserku. Buďme však radi, že tu niečo takého je a my si môžeme prejsť komplex laboratória so všetkým, čo k tomu patrí. Ďalšie slová sú až príliš zbytočné a sekundy strávené čítaním plkov o nudnosti a plaču nad nedonosenosťou celého princípu hry prenecháme iným, my sa chceme totiž baviť.

GRAFIKA 5 / 10
V počítači vám môže driemať akýkoľvek nabušený procesor s RAMkou od NASA a grafickou kartou za priemerný slovenský plat, efektov si užijete ako podrobne informačných článkov od mojej skromne osôbky. Meniace sa prostredie nie raz videného komplexu má jednoduché textúry, nespozorujete žiadne odlesky, hry so svetlom a tieňom a tiene si môžete maximálne tak predstavovať. Minimálne interaktívne prostredie (môžete strieľať do sudov, krabíc) neobsahuje žiadne animácie, jediné, čo sa hýbe, sú vyskakujúci zombíci v rôznych podobách. Nastavíme si farbu krvi na pekne červenú a ideme kosiť. S brokovnicou. Tu amputujeme hornú končatinu, tam si prezrieme dieru v žalúdku a exkurziu ukončíme hlavou... počkať, veď tá by mala byť na krku... mala... krvavá škvrna z golieru nemŕtveho nepôjde tak ľahko vyprať, ušetríme mu teda problémy a pošleme ho pekne do pekla.

Ak si odmyslíme potácajúce sa postavičky, vyliezajúce spoza výklenkov, stien a dverí, nájdeme tu ešte pohyby bossov – jeden beží, druhý mal rád rastlinky... zrejme mäsožravé a tretí – záverečný – je poriadne sci-fi. Inak sa v leveloch hýbe maximálne tak vaša snaha o inteligentnejší vstup. Márne. Animované sekvencie v engine hry medzi úrovňami sú krátke, nudné a bez zbytočného rozjímania ich môžete odklepnúť. O nič neprídete.

Celkovo teda grafiku môže ohodnotiť ako neskutočne automatovú, jediná zmena na nás vybafne v zmene rozlíšenia, ale tak rozkošne zahnisané postavičky, plaziace sa bez končatín nemajú chybu. Aj keď zablikajú a okamžite zmiznú. Aj keď nemajú hafo textúr a animáciu ksichtu, očí, pohybu pier a animované oblečenie. Aj keď je všetko až príliš kockaté. Podobné konzolové pochutiny však nepotrebujú orgastické návaly takmer reálneho spracovania.

INTERFACE 9 / 10
Pohyb kurzoru po obrazovke zvládne každý. Dokonca aj streľbu ľavou tlapou myšítka dokáže úspešne aplikovať v praxi ktokoľvek. Nabíjanie pravým môže byť už pre niekoho problém a preto, v rámci zachovania akčnosti a jednoduchosti, prebieha reload zbrane automaticky. No problem. Prudké zvýšenie kurzu ovládania osobného počítaču však vyvolalo stlačenie klávesy Enter pri strate všetkých životov. Dá to zabrať...

Ďalšie možnosti ovládanie ponúkajú na výber klávesnicu a joypad, ale myška je pre zabíjanie najlepšia. Kliky-klik, neostane nik.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Keďže tu všetko už bolo spomenuté a všetko sa to dá zhrnúť do jednej, dvoch viet, necháme si to na záver tohto hodnotenia a poviem vám, čo ma dnes trápi. Nemám nič proti psíkom, vlastne ich zbožňujem, sú to zlaté stvorenia – teda v prípade, že nebežia za vami s cieľom zakusnutia sa do vašej zadnice. Proti týmto hravým zvieratkám nemám nič, horšie je to s ich pánmi, ktorí ich chodia veselo venčiť. Pod moje okná. Je síce fajn, ak vstanem, teším sa na nový deň, vytiahnem žalúzie a prvý pohľad mi padne na kadiaceho čokla pod oknom a na mobilujúcu tetušku, ktorá na moje neslušné posunky nereaguje a spokojne nechá hnedé e-e tlieť priamo „pod mojím nosom“. Prepáčte, že musím zvoliť túto vulgárnu a verejnú cestu, ale ja tiež nikomu pod okná nekakám a preto by som poprosil, aby si dotyční majitelia hafanov po svojich ratolestiach upratali to, za čo sú zodpovední.

Ale teraz už k hre. Je to sranda, klikáte, zabijete všetky dotieravé stvorenia, presuniete sa ďalej a znovu. Spád hry sa nedá prirovnať ani k Painkillerovi i ten teraz stojí smutne v kúte so zvesenou hlavou.

MULTIPLAYER 8 / 10
V hre sa nachádza i mód pre dve osoby, nepokúšajte sa však zbaliť človeka opačného pohlavia na multiplayer House of the Dead 3. Jednak sa ho mne nepodarilo spustiť (následné vyhováranie sa a rozmýšľanie, čo s dotyčnou osobou budete robiť v prázdnej izbe, je únavné a túliť sa môžeme aj k monitoru. Potom nasleduje frflanie, že sa jej/jemu nevenujete...) a jednak by zrejme ten nával krvi a mŕtvol nemusel každej slečne/mladému pánovi páčiť. Ale predstavte si tú zábavu, ak zabíjate s rovnako naladeným jedincom zástupy nepriateľov. Uááááá.

ZVUKOVÉ EFEKTY 2 / 10
Zombíci toho veľa nenakecajú, občas niekto zamrmle, zareve, ale inak počujete len neutíchajúcu streľbu z vašej brokovnice. Všetko dopĺňa dabing. Nahovorené postavy spočítate na jednej ruke a tých zopár viet, čo si odrapkajú, nie je také množstvo, aby ste si o ich schopnosti vytvorili ucelený dojem.

HUDBA 2 / 10
Automaty mali hudbu? Zrejme... ja si spomínam len na jednoduché melódie, bez výrazného motívu, bez bassov. Ani ju nevnímate a väčšinou nie je čo, ak sa však nastane tá posvätná chvíľa, žiadneho Aurela by ste za ňu nedostali... síce sme na Slovensku, tak možno aj áno.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Najväčšia dlažobná kocka ťahajúca House of the Dead 3 k zemi, priamo pod zástup ženúcich sa rómskych spoluobčanov za sociálkou. Prológ a 5 krátkych levelov na najľahšej úrovni vám zaberie maximálne pol hodinku. A to sa musíte extra snažiť to naťahovať. Na vyšších úrovniach to je samozrejme ťažšie, protivníci nebezpečnejší, bossovia tuhší, ale úrovní je skutočne málo. Nevylepší to ani druhý mód – Time Attack, kde nastúpite na rovnakú dráhu ako v príbehovom Survival Mode, len máte časový limit, ktorý zvyšujete zabíjaním. My chceme bonusy, my chceme viaaaaac.

Ešte chcete pár slov k umelej inteligencii protivníkov? Buhehééé. Zrejme by ste mali svoj životný optimizmus aspoň čiastočne obmedziť, takto sa ďaleko v živote nedostanete. Najväčším problémom sú bossovia. Ale aj tí raz padnú, každý má tú svoju „slabústku“ a rovnako ako ja povolím nad vychladeným pollitrom i oni padnú na kolená streľbou do vhodných partií. Guľka medzi guľky nepomáha.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Zrejme šokovaní hľadíte na výsledné hodnotenie a neveríte vlastným očiam. Ako som len mohol dať takej krátkej úbohosti tak vysoké hodnotenie? Ako som mohol pozdvihnúť tak jednoduchú arkádu na miesto priemernej hry? Dôvod je jasný – za malý peniaz, tak stovku, tá hra má zmysel, zabavíte sa, môžete prekonávať svoje skóre a verte, že to pri súbojoch s priateľmi budete praktizovať. Ako príloha k časopisu alebo za pár korún v lacných knihách, to sa neodmieta. Po rušnom dni výborné odreagovanie. Ak však musíte pri hraní aspoň raz pohnúť rozumom, odrátajte si pekne všetky hviezdičky. Áno, výsledné hodnotenie absolútne záleží od toho, čo od hry očakávate... Ale čert to vezmi, nemám čas, musím si vylepšiť čas a celkové bodové ohodnotenie... do školy idem až za pol hodinky, takže času tak akurát. A to je všetko? Snáď ste nečakali viac. Continue...

P.S. Musím k recenzii pridať ešte malý dodatok a poďakovať tak Mišyakovi za jeho hranie a povzbudzovanie, vďaka nemu vidíte i okolité screeny, tá frenetická akcia by sa nedala inak zvládnuť. Takže ďakujem a máš u mňa zlatý mok.