Vzhľadom na blížiaci sa termín uvedenia Epizódy III do kín na nás Lucas Arts opäť vychŕli tradičnú várku rôznych hier zasadených do tématiky Star Wars. Jednou z nich je aj Star Wars: Republic Commando. Jedná sa o first-person strielačku určenú pre Xbox a PC, ktorá pripomína tak trocha Halo. Keďže projekt vyzerá sľubne, rozhodli sme vám ho priblížiť cez naše dojmy z dema.
Republic Commando vás preženie cez rôzne planéty známe z všetkých dielov Star Wars. Ponúkne vám pritom iný pohľad na niektoré doposiaľ známe fakty (aspoň to autori sľubujú). Dej sa odohráva niekde medzi Epizódou II a III, počas vojny klonov, ktorá je práve v plnom prúde. Samotná dejová línia by mala byť lineárna, ste členom špeciálnej jednotky armády Republiky a plníte (ako inak :) ) špeciálne misie, čo je (aspoň pre mňa) vítaná zmena oproti ostatným hrám zo sérií Star Wars, kde sa väčšinou všetko odohrávalo podľa osvedčeného vzorca "hrdina ide zachrániť celý vesmír pred zlom a pritom získa princeznú".
V hre ovládate svoju jednotku pozostávajúci z dvoch až štyroch elitných vojakov. Ako veliteľ podľa potreby rozdávate rozkazy svojim vojakom cez špeciálny
"jednotlačítkový systém". Ten funguje veľmi jednoducho, stačí kliknúť na stanovisko, dvere, vežu, barikádu ... a vojaci už automaticky urobia to, čo je v danej situácii najvhodnejšie. S jednoduchším ovládaním tímu som sa zatiaľ nestretol. HUD (Head Up Display) obsahuje všetky potrebné údaje o tíme, o vás a orientácia v ňom je naozaj jednoduchá. Dobre vyriešené je tiež "oživovanie". Pokiaľ vás zabijú, ale niekto z tímu prežil, môže "oživiť" vás alebo aj ostatných spolubojovníkov. Odpadajú tak problémy s loadovaním po skvelej akcii, keď niekto náhodou odkrágľoval veliteľa.
Čo sa zbraní týka, sú typické starwarsovské. Pokiaľ ste hrali niečo zo série Star Wars, určite vám budú dávno známe. Celkovo mi na nich v každej hre z tohto prostredia vadí, že sú až príliš určené na boj na malú vzdialenosť, teda do tých 50 metrov. Hre to pridáva trocha na akcii a adrenalíne, ale uberá na taktickom aspekte, lebo musíte viac bojovať a menej rozmýšlať. Prostredie mi pripadalo pomerne živé. Vaši vojaci sa hlásia, počuť výkriky, rozkazy, streľbu... skrátka určite sa nikto nebude cítiť mimo deja, keď sa to raz všetko spustí. Máte tu dokonca aj určité prvky interaktivity. Môžete ovládať veže, rozkázať nech voľačo vyhodia do vzduchu atď. Ale v každom prípade je dosť cítiť, že je hra naskriptovaná, takže zbytočne sa netešte. AI aspoň podľa toho čo bolo v deme, je celkom slušne spracované, a to u vašich spolubojovníkov ako aj u nepriateľov. Postavičky sa uhýbajú, strieľajú, kryjú... Vzhľadom na veľkosť dema by však bolo predčasné robiť závery. V deme sú len pomerne malé a uzavreté priestory, takže neviem ako bude AI reagovať v boji na väčšie vzdialenosti alebo v trocha členitejšom prostredí.
Grafika bude podľa očakávaní dobrá (stačí sa poobzerať po obrázkoch). Hra beží na silne modifikovanom engine Unrealu, 3D modely postáv, ktoré som videl v deme, sú nádherné a prostredie tiež v ničom nezaostáva. Autori sľubujú, že hra bude trocha "temnejšia", ako je to pre hry z prostredia Star Wars zvykom. Väčšinou to v nich vyzerá, akoby tam práve všetko vyleštil Mr. Propper. Uvidíme, ako to bude s variabilitou prostredia. Necháme sa prekvapiť. Čo mi ale trocha v deme vadilo, bolo občasné zasekávanie sa postáv, dúfam ale, že vo finálnej verzii sa to vyrieši.
S grafikou tradične súvisí aj náročnosť na hardvér. Ja som to hral na plných detailoch v rozlíšení 1024x768 na priemernom systéme, teda GF 5700 a Athlon XP 2400+ a musím povedať že žiadne problémy som nemal. Hra ani necukla, ale samozrejme nie je systém ako systém. V každom prípade pokiaľ nemáte extra starý komp, tak si ju budete môcť v kľude zahrať.
Celý projekt Star Wars: Republic Commando zatiaľ vyzerá na dobrú strielačku s prvkami taktiky. Otázne je, aká bude celková hrateľnosť a hracia doba. Autori tiež sľubujú multiplayer pre 2 až 16 hráčov, uvidíme, ako sa uchytí a či bude ľudí baviť. Podľa dema by sa dalo súdiť, že hra bude pomerne silne naskriptovaná. Teda žiadne veľké premýšľanie o alternatívnych riešeniach problémov nečakajte. Hra je však podľa môjho názoru dobrá a zábavná. Mladší hráči si určite prídu na svoje, rovnako aj starší milovníci akcií. Musím ale rozhodne zopakovať, že nejde o taktickú akciu ale len o strielačku s prvkami taktiky.
Autor: Ladislav Ehn