Prvý Dungeon Siege rozvíril vody dovtedy pokojného žánru akčných RPG, ktorým neochvejne kraľovalo Diablo II. Hra, ktorej vývoju šéfoval Chris Taylor, tvorca úspešnej stratégie Total Anihilation, pozíciou Diabla otriaslo, i keď sa nedá povedať, že by ho z trónu zosadilo. Napriek tomu však bol tento titul (nielen) komerčne úspešný a priniesol zopár inovatívnych prvkov a dobrých nápadov. A ako už býva zvykom – každý rád využije, už vybudované, dobré meno a vytvorí pokračovanie, čo má úspech väčšinou už vopred zaručený. Závisí len a len od tvorcov, či tento úspech bude len komerčný a hráči budú sklamaní alebo hra zaujme aj starých fanúšikov a priláka nových. Microsoft k DS vydal už jeden datadisk (Legends of Aranna), ktorý sa stretol s celkom pozitívnym ohlasom a tento rok je naplánované plnohodnotné pokračovanie Dungeon Siege II (DSII).
Prvé informácie o DSII boli zverejnené už pomerne dávno, na minuloročnej výstave E3, konajúcej sa približne v máji. Oficiálny dátum vydania (zrejme ho asi nikto nepozná) sa blíži, veríme, že to bude niekedy počas tohtoročnej jari a preto vám prinášame zopár ucelenejších informácií o hre, ktorá zjavne mieri vysoko...
Dostupnosť charakteristík DSII je v týchto dňoch už celkom dobrá, Microsoft nie je skúpy na slovo. Väčšinou sú to však informácie pomerne nepodstatné a zamerané skôr na nalakánie nových hráčov. Čo som sa však vôbec nikde nedozvedel, je niečo o (ne)linearite hry. To bolo pravdepodobne najväčším záporom, ktorý mnohých fanúšikov klasických RPG od DS1 odradil. Či nám DSII ponúkne nejaké možnosti voľby, slobodu pohybu, či postranné sub-questy sa dozvieme asi až z plnej verzie hry.
Noviniek, na ktoré sa môžeme tešiť je však neúrekom a DSII zatiaľ vyzerá ako naozaj dôstojné a veľmi rozsiahle pokračovanie pôvodnej hry. O príbehu toho veľa nevieme, ale bude interpretovaný pomocou in-engine animácií, čo prispeje k vtiahnutiu hráča do deja. Autori sa týmto systémom chvália a prezentujú ho ako jednu z prevratných „features“, tak som zvedavý čo za tým bude, animácie v engine hry predsa nie sú nič nové.
Dočkáme sa tiež prepracovanejšieho systému vývoja postavy, počas hry budete môcť naraz ovládať šesť hrdinov. Pôvodne ich síce bolo až osem, avšak zníženie tohto počtu rozhodne nevyzerá byť krokom späť, vzhľadom na sľubovanú komplexnosť každého z nich. Hrdinovia budú mať svoje špeciálne vlastnosti, tzv. „hero powers“, ktoré pomôžu zvrátiť vývoj bitky, ak ich budete používať s rozumom a dobre načasované. Okrem bežných postáv sa k vám budú môcť pridávať aj rôzne „monštrá“, ktoré sa vám pri postupe hrou podarí oslobodiť či spriateliť sa s nimi. V 12-minútovom prezentačnom videu, ktoré je k dispozícií na oficiálnych stránkach, sa objavil ohnivý elementál, jeho prítomnosť v skupine zvýší okrem iného aj odolnosti všetkých postáv proti kúzlam školy ohňa. Ohnivý elementál však nebude jediným možným spojencom, hra ponúka dokonca možnosť hrať iba s jednou „naozajstnou“ postavou, avšak obklopenou veľkým množstvom tzv. „pets“, tie sa taktiež bojom zdokonaľujú a vyvíjajú. Všetko je na hráčovi.
Postavy, ktoré v hre budete ovládať sú veľmi rozdielne, líšia sa nielen rasou, povolaním, ale napríklad aj presvedčením. Stretnete sa s Valdisom, bojovníkom zjavne inšpirovaným severskou mytológiou, polobrom Sartanom, drýadou Taar, elfom Drevinom, ľudským paladinom Azunaiom, či obrom Zaramothom. Zaujímavým prvkom v DS1 bola mulica, ktorá nosila nájdené vybavenie a tým pádom odbremenila obmedzené priestory inventárov vašich postáv. V DSII mulica nebude jediným takto zneužiteľným zvieraťom, hráč si bude môcť vybrať z veľkého množstva viac či menej exotických zvierat a budú disponovať aj inými schopnosťami ako len veľkou nosnosťou.
Zdokonalená bude aj umelá inteligencia protivníkov a tým pádom zvýšená obtiažnosť hry - pôvodný DS1 bol podľa mňa až príliš jednoduchý (stačilo si zvýšiť obtiažnosť, prípadne hrať len so samotným hrdinom :) - pozn.kordi). Beštiár bude oproti prvému dielu taktiež oveľa rozsiahlejší a podobne to bude aj s vybavením – budú nové unikátne zbrane a výbavové sety.
Z doteraz známych nepriateľov môžeme spomenúť napríklad jednotky ako Morden Gral Mage, Hak’u Hunter či Morden Viir Cavalry, každá má svoje špecifiká, ba aj svoje „životopisy“, pre bližší popis navštívte oficiálny web.
Okrem túlania sa divočinou budete musieť ako obyčajne zavítať aj do nejakého toho mesta. Z tých najvýznamnejších, ktoré v DSII budú treba spomenúť Town of Eirulan – mesto dryád. Toto mesto bude zaujímavé svojou „architektúrou“ – keďže dryády su stvorenia úzko späté s prírodou, treba očakávať veľmi „prírodné“ stavby v lesoch, na stromoch a podobne. Popisu tohto mesta veľmi pripomína elfský les Lothlórien z Tolkienovych kníh. Ďalším zaujímavým mestom je Town of Aman'Lu, ktoré je podstatne kozmopolitnejším miestom. Primárne je obývané elfmi a v mysliach autorov rozhodne nevyzerajú ako xenofóbne postavy. Bok po boku tu totiž žijú s ľuďmi, polobrami, dryádami a inými rasami.
Technické spracovanie DSII vychádza z prvého dielu. Na prvý pohľad je grafika detailnejšia, jemnejšia, krok vpred je naozaj viditeľný. Efekty kúziel vyzerajú veľmi pekne, rovnako ako aj detailné prostredia, či modely postáv. Zatiaľ tu autorom niet čo vytknúť, uvidíme, ako sa to bude hýbať – minimálne hardwarové nároky zatiaľ nie sú uvádzané (neoficiálne minimum je CPU 800MHz, 256 MB RAM and a 32MB RAM grafická karta), ale nepredpokladáme, že DSII by bol príliš náročnou hrou.
Dungeon Siege II vyzerá byť, ako sa hovorí, „pekne nadupanou“ hrou a rozhodne patrí k jednému z najočakávanejších tohtoročných titulov. O to viac, keď má vyjsť už na jar a ja osobne mám pocit, že už vidno trochu viac slniečka, teda jar sa blíži...