Kde vyhľadávať * www.google.sk - najlepší svetový vyhľadávač * search.msn.sk - vyhľadávač spoločnosti Microsoft * www.vyhladavac.sk - slovenský vyhľadávač portálu Atlas.sk * www.morfeo.sk - slovenský vyhľadávač portálu Centrum.sk * www.zoohoo.sk - vyhľadávač spoločnosti Etarget |
ávače im potom nemôžu ponúknuť rozhodujúce stránky.
"Moje schopnosti vyhľadávať na internete sú dobré," tvrdilo v nedávnom prieskume spoločnosti Pew Internet 96 percent opýtaných a 56 percent používateľov bolo "veľmi spokojných" s tým, ako sa cez vyhľadávače vedia dostať k informáciám. Pritom však len 38 percent používateľov vie rozoznať platené odkazy od neplatených a väčšina zadáva do okna svojho vyhľadávača iba krátke, jednoslovné požiadavky. Hľadanie na webe sa zväčša končí po prvom pokuse.
Nepoužívajú operátory a pokročilé nastavenia
Pokročilé nastavenia vyhľadávačov absolútna väčšina ich návštevníkov nepoužíva, dokonca ani tí, ktorí v prieskume svoje vyhľadávacie schopnosti označili ako výborné. Každý vyhľadávač ponúka možnosť používať takzvané operátory stanovujúce, či nájdené stránky zadané slovo MUSIA, NESMÚ alebo MôŽU obsahovať.
Zlepšenie výsledkov možno dosiahnuť aj použitím úvodzoviek pre vyhľadávanie celej frázy. Napríklad zadaním výrazu "To be or not be" v úvodzovkách sa možno k dokumentu s úryvkom Hamleta dopracovať oveľa skôr, ako bez nich. Väčšina ľudí však i tak volí radšej opisné kľúčové slová a nezriedka do vyhľadávača zadávajú aj predložky a spojky, ktoré potom do výsledkov zamiešavajú veľa irelevantných stránok.
Jednou z kurióznych, no častých chýb, je aj neschopnosť surfistov rozlíšiť kolónku pre zadávanie internetovej adresy vo webovom prehliadači od tej, ktorá na stránkach vyhľadávača slúži na zadanie kľúčových slov. URL žiadanej stránky mnohí návštevníci nesprávne zadajú do vyhľadávača a potom kliknú na jeden z odkazov, ktoré im poskytne. V priebehu jediného dňa napríklad takýmto zdĺhavým spôsobom vyhľadáva na Zoohoo.sk až dvetisíc Slovákov.
Vyhľadávače vychádzajú v ústrety
Peter Kováč zo spoločnosti Etarget prevádzkujúcej aj vyhľadávač Zoohoo.sk si myslí, že Slováci sa ešte len učia využívať vyhľadávače a nevyužívajú ich potenciál naplno. Riaditeľka portálu Centrum.sk (Morfeo.sk) Denisa Špacírová schopnosti vyhľadávať spája najmä s úrovňou internetizácie spoločnosti. "V každom národe existujú šikovní, ale i tí, čo sa učia narábať s počítačom a internetom," dodáva.
Vyhľadávače preto dlhodobo skúmajú úroveň znalostí svojich používateľov a vychádzajú im v ústrety. Mnohé služby napríklad vedia na základe štatistiky vyhľadávané výrazy skloňovať, opravujú syntaktické chyby v zadávaných výrazoch, alebo k nim hľadajú synonymá.
Výsledky z katalógového vyhľadávača (ktorý obsahuje iba krátky popisný text o každej stránke) a vyhľadávača fulltextového (vyhľadáva v celých stránkach) sa nezriedka kombinujú, hoci donedávna existovali vždy osobitne.
Spôsoby radenia vyhľadaných stránok sa celé roky zlepšujú, hoci stále nedoriešeným ostáva problém podvodníkov, ktorí nekalými činnosťami svoje stránky dostávajú vo vyhľadávačoch na prvé miesto.
TOMÁŠ ULEJ,
ulej.blog.sme.sk