Naši južní susedia v spolupráci s Cenegou prinášajú na trh Creature Conflict: Vojny klanov, titul, ktorý sa svojím herným systémom podobá na slávnych Wormsov, presnejšie ich 3D verzie. Vo Wormsoch proti sebe nastúpia výlučne červie tímy, ktoré sa majú vzájomne eliminovať, v Creature Conflict však proti sebe bojujú až 4 frakcie, klany z ríše cicavcov – tzv. Smečka vlkov, Kyselíni, čo je vlastne tím zložený z hlodavcov, a potom celkom inteligentné opičky. Bonusový je štvrtý tím, ktorý sa nám sprístupní až v neskoršej fáze hrania. Creature Conflict: Vojna klanov je vlastne ťahová stratégia s real-time bojmi presunutá do tretieho rozmeru, na jednotlivé postavy sa pozeráme z pohľadu tretej osoby (čiže taktiež prvky plošinoviek ala Shrek).
V hlbinách nekonečného vesmíru odpočíva, nie zas až tak vzdialená galaxia. Je to celkom pokojná galaxia. Niektorí z jej obyvateľov už nejakú dobu zdieľajú rovnaký sen – červený drahokam k ním prehovára o moci, o moci, ktorá umožňuje vládnuť svetu. Vyvolení sú pripravení bojovať...sú silní...je to ich osud...sú pripravení...sú v strehu...sú pripravení k boju...sú statoční...sú šikovní...a sú predvídaví...Galaxiu čaká tuhá bitka...
Creature Conflict podobne ako Worms nekladie príliš veľký dôraz na príbeh. Celý dej sa odohráva na 16 planétach kdesi vo vesmíre a cieľom hry, je ovládnuť celú galaxiu – podmanením si nepriateľských klanov a získaním červeného diamantu. Oproti Wormsom je však titul o dosť humornejší čoho dôkazom je už úvodné intro, z ktorého som si vám dovolil zacitovať (je to dosť ironicky spracované intro takže tie vety berte z rezervou :)), ale taktiež samotná hra, v ktorej z úst postavičiek počuť najrôznejšie vtipné hlášky.
Singleplayer tvorí kampaň, v ktorej si môžeme zahrať za jeden zo spomínaných tímov, každý klan disponuje štyroma rôznymi členmi pričom každý je výnimočný v tom svojom obore. Jeden dokáže perfektne narábať s výbušninami, výhodou ďalšieho je boj nablízko, iný ma rýchle nohy, opice nevedia plávať, preto sa držia čo najďalej od vody... Kampaň sa skladá z cca 15 misií, pričom jej predchádza výukový tutorial. Ten odporúčam každému absolvovať, pretože sa v ňom oboznámi zo základmi sveta Creature Conflict. A verte, že chvíľu potrvá kým hre prídete na chuť (vid hodnotenie hrateľnosti).
Na začiatku každej misie si zložíte vlastný tím (zo začiatku ho bude tvoriť len jedna kreatúrka), každému členovi za istý obnos peňazí nakúpite výzbroj a hor sa na jednu z planét. V kampani nepôjde len o kompletnú elimináciu protivníkov, ale taktiež natrafíme na úlohy typu podmaniť si nepriateľov tým, že im znížime ukazovateľ zdravia na minimum (avšak nesmieme ich zabiť), ovládnuť guľometné hniezdo atď. Po jednotlivých planétach sú roztrúsené rôzne predmety – podobne ako vo Wormosch lekárničky, krabice skrývajúce nové zbrane, muníciu alebo nejaké špeciálne schopnosti. Nájdeme tu aj zlato, ktoré je veľmi dôležité – čím viac ho nazbierame, tým viac zbraní môžeme pred začiatkom každej misie nakúpiť. Zbrojný arzenál zhŕňa vyše 30 rôznych zbraní – počnúc baseballovou pálkou, železom, mlatom, pokračujúc nejakou brokovnicou, samopalom a inými ľahkými zbraňami, končiac TNT, granátmi so slzným plynom, metačom olihní a metačom patogénov a podobne vtipne nazvanými kúskami (uletenosť tých wormsovských však ani zďaleka nedosahujú) . Špeciálne schopnosti zahŕňajú dočasné zrýchlenie, kamufláž, dvojité skoky alebo trysky, ktorými môžeme brázdiť nočnú oblohu.
Okrem kampane hra obsahuje mód Šarvátka, v ktorej si je možné zahrať ako multipalyer tak singleplayer. O tomto móde sa však viac rozpíšem v hodnotení multiplayeru.
GRAFIKA 7 / 10
Creature Conflict nepostráda humor, preto tak troška humorne pojali autori aj grafickú stránku hry. Všetky súboje sa odohrávajú kompletne v 3D. Ako som už vyššie spomínal, hra je situovaná do oblastí vesmíru, na rôzne planéty s rôznym povrchom – od trávnatého, po piesočnatý, od planéty s daždivou atmosférou pokrytú močiarmi a jazierkami, po planétu so zasneženým povrchom – na planéty s gravitáciou takže sa nemusíte obávať, že budete nohami out of the land :). Jednotlivé planéty nepôsobia sterilne, pretože autori na ich povrch umiestnili, rôzne objekty v podobe malých dediniek, stromov, odpaľovacích rámp, teleportačných kruhov, mostov, vznášajúcich sa predmetov, opevnení atď., ktoré navyše ani po grafickej stránke nevyvolávajú zlý dojem. Najkrajším dojmom pôsobia samotné zvieratká, na ktoré bola použitá technológia cel-shading čo im dáva milý, humorný, komixový nádych (podobná technológia sa vo väčšej miere objavila napr. v hrách XIII alebo Teenage Mutant Ninja Turtles). Škoda, že cel-shading autori nevyužili vo väčšej miere, hra by bola určite pútavejšia. Hold treba vzdať taktiež animátorom maďarskej spoločnosti Mithis, tí dokázali veľmi pekne rozanimovať pohyby jednotlivých kreatúriek, každá sa pohybuje trošku ináč, takže ani po dlhšej dobe hlavní aktéri nepôsobia fádne. Horšie je to už so samotným grafickým enginom, ktorý nie je úplne vymakaný a tak sa ešte aj dnes stretneme s takými nedostatkami ako levitácia postáv a predmetov, ktoré by inak mali stáť nohami pevne pri zemi.
Momentálne mám pred sebou propagačný leták tejto hry a na ňom sa píše taktiež niečo o deformovateľnosti samotného terénu – neviem, buď som nepostrehol, alebo sa vážne v hre nič také nevyskytuje, ak nepočítam fakt, že v prípade výbuchu TNT nálože blízko nejakého predmetu (napr. domčeka či stromu) sa ten poberie z povrchu planéty preč. Vylepšiť by sa dala taktiež kamera, ale o tej si povieme viac v hodnotení interfacu.
Špeciálne vizuálne efekty ako výbuchy pôsobia taktiež celkom nerušivým dojmom aj keď v dnešnej dobe je to iba priemer, stvárnenie vodnej hladiny podpriemer avšak nočná obloha, na ktorú bola použitá krásna textúra robila takému romantikovi ako som JA len a len dobre :).
Na jednotku sú zvládnuté renderovanú sekvencie, naozaj na ne radosť pozerať a humor im rozhodne nechýba (škoda, že ich ne je viac).
INTERFACE 6 / 10
Menu hry je vcelku prehľadné a nepotrvá dlho kým sa v ňom zorientujete. Horšie je to už so samotným ovládaním v hre kde robí problémy predovšetkým to 3D a troška vypilovaná kamera. Hra sa ovláda podobne ako každá podobná 3D plošinovka – na pohyb využijete klávesy W,S,A,D pričom dôležitú rolu hraje taktiež myška, medzerovníkom si zaskáčeme, klávesom E sa prepneme do 1st person pohľadu (ten je dôležitý pri mierení, z 3rd person nezasiahnete nič) a R ponúkne pohľad na dianie z vtáčej perspektívy. Pravým a ľavým tlačítkom myši vyberáte resp. používate zbrane. Keďže terén je dosť kopcovitý tak dá trošku námahu naučiť sa presne mieriť a triafať cieľ.
HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Pri hrách tohto typu je najdôležitejšia hrateľnosť, tak to bolo v prípade Wormsov a nezaostáva ani Creature Conflict, aj keď... Aj keď spočiatku nebudete na hru pozerať príliš prívetivo, lebo pár hodín potrvá kým sa naučíte hru ovládať, používať jednotlivé zbrane, princípy hry atď.. – rozhodne jeden tutoriál, ktorý je v hre obsiahnutý nepostačí. Preto skôr než začnete hrať singleplayerovú kampaň zahrajte si mód šarvátku s niektorým vaším známym (dá sa aj za jedným PC) príp. si zahrajte proti počítaču a trénujte, spoznávajte, zlepšujte sa, potom vás hra naozaj začne baviť. Kampaň ani tak zábavná nie je, tradične najväčšie zábavné orgie spôsobujú multiplayer.
MULTIPLAYER 8 / 10
Bola by to o ničom gejma keby Creature Conflict neponúkal multiplayer. A ten si je možné zahrať cez lokálnu sieť, internet, ale taktiež viacerí hráči za jedným počítačom. Práve tú poslednú možnosť som využil aj keď trošku obmedzuje niektoré možnosti klanov – napr. je logické, že takto nemá zmysel používať kamufláž. Musím sa priznať, že až pri tomto móde som prišiel na koreň tejto hre. Multiplayer obsahuje možnosť zahrať si nasledujúce módy: Capture the Totem – mód podobný svetoznámemu Capture the Flag s tým rozdielom, že nesmiete získať súperovu vlajku ale totem. Potom je tu mód podobný deathmatchu, kde ide o to vyzabíjať členov nepriateľského klanu, Life Tag v ktorom vyhráva tím s najväčším množstvom získaného zlata a zaujímavý mód je taktiež King of the Hill, kde sa súperiaci strany snažia získať kontrolu nad strategickými objektmi planéty (tú je možné získať tak, že okolo daného objektu sa zhromaždia všetci členovia tímu). Jednotlivé módy je možné hrať na 16 planétach, prístup ku všetkým však získate až po úspešnom absolvovaní kampane. Ďalej si je pri jednotlivých MP módoch (ktoré si je však možné zahrať aj s AI) možné vybrať typ hry – buď klasické kolové, kde máte k dispozícií cca30sekundový časový limit na vykonanie nejakej akcie (+10 ďalších na útek); možnosť počas jedného kola prepínať medzi všetkými členmi tímu; rýchla hra, kde máte k dispozícií všetky zbrane avšak len okolo 6 sekúnd na vykonanie akcie, takže viete si predstaviť tu rýchlosť, nervy a možno aj švandu akú zažijete; a posledným typom hry je typ Ukotvení, kde sa nie je možné pohybovať a záleží na vašej presnej streľbe či vyhrajete.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Na začiatku musím tohto odstavca musím zdôrazniť, že som recenzoval českú verziu hry, v ktorých je nadabovaný obsah jednotlivých renderovaných sekvencií a treba povedať, že celkom podarene (dabér Jan Přeučil). Ďalej treba podotknúť, že v samotnej hre toho Česi nadabovali len minimum, také hlášky nechali v originálnom anglickom znení a možno len dobre. Tie sú naozaj trefné, veľmi podarené, každý klan, každý člen jednotlivého klanu má ich unikátne a zasmejete sa na nich. Inak sú zvukové efekty na štandardnej úrovni (efekty výbuchov, streľby..).
HUDBA 7 / 10
Do uší sa nijak nevtiera, je taká celkom príjemná, ideálna na sústredenie sa a plánovanie akcie, primeraná prostrediu a dobe v ktorej sa vojny odohrávajú. Skladieb by mohlo byť viac.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Počítačom riadení protivníci dokážu sakramentsky presne strieľať aj na tej najnižšej obtiažnosti – asi takto jednoducho by sa dala hodnotiť táto časť hry. Ak si vyberiete normálnu obtiažnosť budete mať čo robiť, aby ste prežili nepriateľské ataky (a to aj v prvých misiách kampane). Zas na druhej strane sa UI nedokáže moc dobre brániť a pokiaľ sa naučíte streľbu z každej pozície nebudete mať problém bodovať aj vy.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Viac ako 75% nemám srdce dať tomuto titulu a to z viacerých dôvodov. Tak tým prvým a najzávažnejším je fakt, že sa nejedná o originálny titul, pretože koncept prebral od wormsov, ktorý s podobným námetom prišli ako prví. Za ďalšie hra disponuje niektorými chýbkami enginu, grafická stránka hry je iba mierny nadpriemer a kampaň ponúka cca 15 misií a aj keď sú na výber až 4 hracie strany tak náplne misií sa nemenia, sú tie isté, odohrávajú sa na tých istých planétach a aj keď je záverečné outro pre každý klan rozdielne ponúka na vlas rovnaký scenár – ale je to rozhodne zábavný koniec musím uznať :). A predovšetkým o zábave je táto hra. Po stránke hrateľnosti v našom teste obstála. Veľkým plusom je, že na Slovensku sa predáva do češtiny lokalizovaná verzia opatrená titulkami, kompletným prekladom textov a predabovanými renderovanými sekvenciami. Žiaľ, keďže titul distribuuje Cenega musíme sa zmieriť s vyššou cenou – 1299Sk.