![]() |
Hrali ste už niekedy hru, ktorá vás chytila natoľko, že ste sa od nej nemohli odtrhnúť? Mala do detailov prepracovaný príbeh, skvelú atmosféru, bola nádherne graficky prevedená, bola zvukovo i hudobne na vysokej úrovni, bola zábavná, výnimočne hrateľná... Legacy: Dark Shadows nie len že tieto kvality nemá, ale disponuje dokonca všetkými ich negatívnymi protipólmi. A to už je teda čo povedať!
Hneď po tom, ako som hru zapol, som bol úplne zhrozený. Úvod in medias res, ktorý vás postaví do úlohy ruského vojaka na bitevnom poli druhej svetovej vojny, je maximálne dezorientujúci. Neviete, „vo co go“ a hráte za postavu, ktorú po pol minúte nadovšetko nenávidíte kvôli jej hlasu, trápne imitovanému ruskému prízvuku a jej ťažkopádnemu i komickému pohybu zároveň. Po niekoľkominútovom utrpení sa spustí demko, ktoré vás z agónie čiastočne vytrhne. Prenášate sa na Mars do roku 2138 a tentoraz ovládate mladú atraktívnu slečnu Ren Silver sporo odetú vo futuristickom kostýme. Vtedy si poviete, že aj keď sa prvý dojem napravuje ťažko, skúsite i tejto adventurke dať druhú šancu. Nie je to ale dobrý nápad. Po herne kostrbatej a zbytočne vykonštruovanej prehliadke Marsu sa dostáva späť na Zem, kde zistíte, že váš dobrý priateľ bol unesený. Spolu s hackerom Tedom sa teda pustíte do pátranie po ňom. Váš nezvestný kolega je novinár, ktorý, zdá sa, odhalil niečo veľké, na čo musíte nadviazať, keď ho chcete nájsť. Takto nejako sa rozbieha nie trikrát originálny príbeh, ktorý vyústi do potláčania megalomanských svetovládnych zámerov hlavného antihrdinu.
Naozaj takéto veci píšem o nejakej adventure veľmi nerád, ale inak to v tomto prípade nejde. Slovo, ktoré najlepšie vystihuje každú z nižšie hodnotených vlastností znie: trápnosť. Legacy: Dark Shadows je na dnešné pomery skutočne trápna po každej stránke. Na ilustráciu vám načrtnem ako vyzerá jedna pasáž z hry. Na mieste činu som odobral vzorku, ktorú moja postava nedokázala identifikovať. Preto som ju zaniesol do najnovšieho superanalyzátora, kde sa ukázalo, že je to olej. Na mape sa teda zjavila nejaká nová lokácia – nie som si úplne istý prečo – ale snáď preto, že sa olej nachádza aj v tejto továrni. Prvé, čo som tam musel urobiť, bolo len tak niekomu zastreliť psa. V ďalšej obrazovke bol plot, ktorý sa nedal nijako obísť. Nad ním stála prapodivná postava – klon. René sa ju ale neobťažovala okomentovať. Keď som sa snažil použiť na plot kliešte, odznela veta: „To sa nedá.“ Hm, čo teraz? Skúsim sa teda pozrieť, či som niečo neprehliadol. Jasné, nevšimol som skrinku s káblikmi. Tak čo, použijem na ňu skrutkovač, že? Keď som sa v nej trochu povŕtal, začali pracovať elektrické generátory, ktoré klon zabili. Z hry síce dovtedy vôbec nevyplynulo, že by som mu mal ublížiť, no keď sa to už pošťastilo, mohol som zrazu plot kliešťami prestrihnúť... Tak nejako takto vyzerá hranie Legacy. Robíte nezmyselné akcie len preto, že práve máte v inventári niečo, čo sa dá v obrazovke použiť. Prečo ste to vlastne mali použiť, zväčša zistíte až potom, keď to urobíte. Za zmienku ešte stojí fakt, že najkľúčovejšie informácie sa dozvedáte z rozhovorov, ktoré trvajú tak pol minúty. O kvalite príbehu a potrebe jeho rozuzľovania iste svedčí aj to, že outro hry netrvá viac ako 15 sekúnd. Nič vám nepokazím, keď napíšem, že v ňom len sedíte na lavičke a čítate noviny. Pobehovanie po zbytočných lokáciách ale nemá konca-kraja. Na oficiálnej stránke pre Legacy sa píše, že hra obsahuje viac ako 25 NPC. Zabudli tam ale dodať, že asi 20 z nich má v hre priestor priemerne tak na štyri repliky. Zo zvyšných piatich charakterov nemá poriadny background rozvinutý ani len vaša hlavná postava súkromnej vyšetrovateľky. Autormi zamýšľané dramatické zvraty typu „waaaw, zloduch je šerif“, teda nie sú ani zďaleka šokujúce či poburujúce, pretože nedostanete najmenší priestor na vytvorenie si vzťahu k týmto postavám. V hre sa mihne aj zopár zaujímavých situácií – škoda len, že sú vykradnuté z iných sci-fi príbehov. Dočkáte sa teda zblázneného počítača ala Hall vo Vesmírnej odysei, nájdete továreň na klonovanie nápadne sa podobajúcu na „sklad“ ľudí v Matrixe a podobne.
Už len to, že príbeh a zápletka sú na „milú kedveš“, znamená, že je táto hra nekompromisne odsunutá na spodné priečky rebríčka adventúr. Čo ju ale degraduje na pozíciu outsidera v poradí zo všetkých hier (teda čo z nej robí zlú hru ako takú), to je ešte aj grafika, zvuk, hudba...
GRAFIKA 3 / 10
Všetci mi iste dáte za pravdu, že grafika nie je pri hodnotení adventúr práve najpodstatnejším prvkom. Tento žáner realistické tieňovanie, najnovší fyzikálny model a dokonalý motion capture nepotrebuje. Rozhodne by však akákoľvek hra nemala stáť ani na poli opačného extrému. Legacy: Dark Shadows sa tam bohužiaľ nachádza. Sledovať chôdzu postáv je prosto utrpenie. Vierohodnejšie pohyby vykazuje akákoľvek umelohmotná postavička z Lega. Beh na tom nie je o nič lepšie, ale jeho výhoda spočíva v tom, že výrazne skracuje čas, ktorý musíte stráviť pozeraním sa na premiestňovanie hlavnej postavy. Niečo také, ako je mimika alebo aspoň hýbanie sa pier, je pre túto sci-fi adventuru zatiaľ len hudba budúcnosti. Grafika prostredia je už o niečo prijateľnejšia (hlavne ak ju porovnávate s tými odpornými postavami), aj tak je však väčšina lokácií prázdnych a neatraktívnych. Len výnimočne sa ocitnete v nejakom peknom prostredí. No takýchto prípadov je veľmi málo na to, aby vám to dojem z hrania výrazne vylepšilo.
INTERFACE 5 / 10
Možností v hlavnom menu sa nenachádza veľa – okrem nahrávania a ukladania pozície je tu ešte možnosť ovládať hlasitosť zvuku. Čo viac by ste od hry mali chcieť, ak vás baví? Ak vás ale nebaví a navyše ešte aj vyzerá hnusne, tajne dúfate, že v menu môžete aspoň zlepšiť kvalitu textúr, tieňov alebo niečoho podobného... Dúfať sa nevypláca. Inventár je presne taký istý ako v ostatných adventurách, čo sa dá vlastne v porovnaní s inými prvkami v hre ohodnotiť ako veľké plus.
HRATEĽNOSŤ 2 / 10
Ja som bol pri hraní Legacy nadmieru nervózny. Nie preto, že je to hra ťažká. Naopak, na adventuru je až príliš jednoduchá a prejdete ju za niekoľko hodín. Znervózňovali ma ale infantilnosť a plytkosť príbehu, nezmyselnosť jednotlivých úkonov a zbytočné akcie. Jedinú formu zvráteného potešenia mi poskytovalo vedomie, že sa z toho budem môcť vypísať a vykričať svetu, o akú nehoráznu kravinu ide. Čo teda znamená hrateľnosť? Ak je to spôsob ovládania, pripočítajte si k hodnoteniu ešte nejaké tie hviezdičky. Tu autori nič nepokazili. Legacy sa ovláda tak ako väčšina adventúr, klikaním myškou. Ak ale hrateľnosť predstavuje synonymum zábavy alebo potešenia, čo vám má hra spôsobovať, tak pokojne ešte aj tú jednu hviezdičku odoberte.
MULTIPLAYER
Legacy nič také ako multiplayer neobsahuje, takže sa o ňom dá povedať, že jednoznačne patrí k najväčším kladom hry a že autorom vyšiel najlepšie ako mohol :)
ZVUKOVÉ EFEKTY 1 / 10
Obraz o kvalite zvuku by vám mohla spraviť nasledovná analógia: o grafike som napísal, že je zlá, no v porovnaní so zvukom sa o nej ešte stále dá hovoriť ako o najlepšej zložke technického prevedenia hodnotenej hry. Zvuk si to prosto odniesol najviac. Pamätáte sa na tie časy, keď sa v hrách začal objavovať dabing aj mimo intier? Keď ste prvýkrát odohrali plne nahovorenú adventuru, v ktorej vás bavila každá vetička? Pri Legacy som si prvýkrát v živote prial, aby nejaká hra nahovorená nebola. Dabing je najstereotypnejší, najmonotónnejší a najnudnejší, aký som kedy počul. René by mala rovnaký hlas, keby sa jej narodilo dieťa, keby sa dozvedela o smrti svojho najlepšieho priateľa a aj keby kupovala v obchode mlieko. Jediné spestrenie ponúkajú technické chyby – to znamená, že jedna postava hovorí v rámci dialógu striedajúcimi sa hlasmi dvoch rôznych ľudí, čo ju dabovali (viem, že dopĺňanie dialógov po testovaní hry je bežná vec, ale spraviť to tatko neprofesionálne, to sa len tak nevidí). Ak niekto v hre daboval viac postáv, neobťažoval sa hlas ani trochu zmeniť, aby ste to nespoznali. K tomu všetkému si ešte pridajte trápnu snahu o napodobnenie ruského prízvuku, alebo hlasu nejakého človeko-robota a zistíte, že najväčšie potešenie z dabingu ponúka jednoznačne možnosť jeho preskočenia po tom, čo si vetu rýchlo prečítate sami.
Zvuk prostredí v ničom za dabingom nezaostáva. V hre existuje lokácia, kde je jediná zvuková kulisa kýchnutie poslíčka, ktoré sa opakuje v 8 sekundových intervaloch (počítal som to, nekecám). Ostatné prostredia sú na tom omnoho lepšie. Interval opakovania sa nejakého šialeného (najčastejšie jediného) zvuku zostáva približne rovnaký, nie je však až natoľko nepríjemný ako spomínané kýchnutie.
HUDBA 2 / 10
Po niekoľkých minútach hrania som si do kolónky „hudba“ na papieri s poznámkami zapísal: „zatiaľ hrúza“. Do konca hry som tento záznam nijako neupravil. Kvalitatívna stránka hudobných tém aj ich technického prevedenia je približne na rovnakej (=úbohej) úrovni. Našťastie sa ale veľa hudby v hre nenapočúvate. Zaznie len v niekoľkých animovaných sekvenciách a vo veľmi malom počte lokácií, aj to zväčša iba tam, kde majú zapnuté rádio. Ja už som z toho zúfalý – neviem, ako mám túto frašku hodnotiť. Ak to beriete tak, že hudba je skutočne zlá, potom by fakt, že jej tam je málo, vlastne mal byť kladom. Môžem ale nejakej hre dať plný počet hviezdičiek za hudbu vtedy, ak najčastejšie nehrá? :)
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Nedokážem k tomu napísať už nič iné ako to, čo je v úvode alebo ako to, čo som opísal pri hodnotení hrateľnosti. Viac nevulgárnych hanobných prívlastkov a ponižujúcich prídavných mien už asi nepoznám a nechcem sa opakovať.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 1 / 10
Skutočne som sa snažil nájsť aspoň nejaký celkový klad, ktorý by sa dal na Legacy: Dark Shadows vyzdvihnúť. S rukou na srdci uctievajúc najvyšší princíp objektivity prehlasujem, že nič také na tejto hre neexistuje. Tú polhviezdičku som tam nechal, pretože verím, že sa autori aspoň snažili... A ešte preto, že som si nebol istý, či vôbec môžem nejakej hre dať v záverečnom hodnotení nulu. Kto má adventury rád, mal by sa tejto hre oblúkom vyhnúť. Kto s nimi ešte do styku neprišiel, mal by veľkosť toho oblúku zdvojnásobiť, pretože by mu to o nich mohlo spraviť statočne skreslený dojem. Záverečné varovanie pre všetkých hráčov na tejto i iných planétach– ruky preč od „sci-fi adventury“ Legacy Dark Shadows!!!