Ford Racing - nehoda po prvej zákrute

Budgetové hry mám celkom rád. Niekedy sa stane, že sa medzi nimi objaví hviezda najvyššieho kalibru, ale väčšinou ide o herné dno a aspoň je potom jedna radosť písať recenziu, na ktorej si to hra zlízne. Ford Racing 3 je budget s oficiálnou licenciou. Nez

Budgetové hry mám celkom rád. Niekedy sa stane, že sa medzi nimi objaví hviezda najvyššieho kalibru, ale väčšinou ide o herné dno a aspoň je potom jedna radosť písať recenziu, v ktorej si to hra zlízne. Ford Racing 3 je budget s oficiálnou licenciou. Nezvyčajná vec a preto si vyslúžila moju zvedavosť. Právom?

Odpoveď nájdete v nasledujúcich riadkoch, ale už horkastý nádych v perexe naznačuje niečo mierne zapáchajúce vo vašej prítomnosti. A zhodou okolností to je Ford Racing 3. Poďme však úplne od začiatku. FR3 je pretekárska hra s vozidlami Ford, ale to si domyslel už zrejme každý. Pred Ford Racingom 3 bol Ford Racing 2 (naša recenzia) a pred ním Ford Racing. Logické. Prvý diel oslovil maximálne tak zúbožených samovrahov v posledných chvíľach ich smutného života, zato dvojka už pootvorila oči i mne a ohodnotil som ju len ako podpriemernú hru :). Dobre, v konečnom dôsledku boli však 2 hviezdičky zaslúžené, akčné závody v priemernej grafike, s pochybným fyzikálnym modelom a neexistenciou ničenia vozidla si v spojení s minimálnym počtom tratí ani viac nezaslúžili. Za tri stovky to však mohlo byť lákadlo pre mnohých neskúsených hráčov, ktorý sa na krabice s „novou“ hrou vrhali s pokrikom: „No nekúp to!“ A Ford Racing 3 je vlastne druhý diel, s mierne vylepšenou grafikou (doba totiž pokročila) a novými traťami.

Aby bolo dielo úplne dokonané, prečítal som si svoju staršiu recenziu na FR2 a kruté zistenie v podobe zhodných prvkov bol rovnako deprimujúci ako v prípade porovnávanie Conflict: Desert Storm 1 a 2 (recenzia na prvý a druhý diel). Máme tu 55 vozidiel značky Ford rozdelených do viacerých kategórií (klasika, mustangy, gt-čka, nová éra atď.) a po konzolovom vzore nie sú na začiatku všetky prístupné, ale je potrebné si nové autá vybojovať v režime Ford Competion. Štýlom by som túto ponuku v menu prirovnal k sezóne, obsahuje viacero šampionátov (konečne sa ide viac tratí a celkové umiestnenie je bodovo ohodnotené, čo v dvojke nepochopiteľne chýbalo) a postupne sa prebíjate na záver v najťažšej obtiažnosti.

            

Ford Challange je plnenie úloh, teda na rozdiel od Competion, tu nie je najdôležitejšie ponáhľať sa na čelo pelotónu, ale napríklad držať sa čiary (racing line), klasický pretek (standart race), driving skills, po každom kole odpadá posledná dvojica jazdcov (elimination), duel a zopár ďalších, ale zábavný nie je ani jeden. Ford Collection predstavuje klasickú položku Race, teda si vyberiete automobil, trať, počet kôl, súperov a môžete sa začať rovnako ako pri výbere Quick Race, kde všetko dostanete automaticky. Prečo to chŕlim zo seba v takejto nenormálne skrátenej forme? Čo vám budem hovoriť, trojka sa od výberu v menu príliš od svojho predchodcu nelíši a hra neponúka nič nové.

Úbohosť a šedosť možností je konečne aspoň čiastočne minimalizovaná zvýšeným počtom tratí. Konečné číslo sa vyšplhalo na 11 a viacero si prejdete aj v opačnom smere, takže ak si zavrieme obe oči vypichnuté kružidlom, môžeme hovoriť o dvojnásobnom počte tratí. O automobiloch som sa už vyjadril a pripadá mi zbytočné vymenovať niekoľko vozidiel, zrejme sa tu nachádza celý vozový park amerického výrobcu automobilov, takže si spravíte chuť napríklad na starý dobrý Mustang Mach 1 ´71, nechýbajú ani nové Focusy alebo koncepčné automobily. Svojho miláčika si nájde každý, otázne však je, či o to bude vôbec stáť.

GRAFIKA 6 / 10
Grafické spracovanie sa za posledné obdobie v závodných hrách zlepšilo minimálne o jeden stupeň a vidieť to aj na prichádzajúcich hrách (Colin McRae 2005, Xpand Rally, NFS Underground 2 a mnoho ďalších). Engine FR3 na prvý pohľad nevyzerá vôbec zle, scenérie sú celkom pekne zostavené, niektoré časti tratí sú sviežim vánkom na poli pretekárskych hier (nezabudnem napríklad na prejazd kukuričným poľom), ale väčšina tu už bola. Máme tu industriálnu zónu, mesto, pláž, zasnežené hory, závodný okruh a niekoľko ďalších a síce v každom nájdeme niečo príjemné na pohľad, v okamihu to vystrieda dizajnérsky štandard. Okolie však nie je takmer vôbec živé a okrem vašeho vozu a súperov narazíte len na krabice na diaľnici, ktoré predstavujú civilnú dopravu, ale nedokážete sa k nim cez betónové podstavce dostať - hoci nám to názorne ukázal jeden vodič kamiónu v našom hlavnom mestečku na jednom moste, ale nebudem zbytočne rýpať.

Dôvod nízkeho hodnotenie však nie je len moje trucovanie, ale aj neskutočné obmedzenie jazdy. Máme cestu a ak sa pokúsite ísť viac ako pol metra od nej, odrazíte sa od neviditeľnej steny. Hnusom je rovnaké odrazenie od stromu, panelov alebo kukurice. Ak to beriete ako minimálny problém, zrejme ste nehrali žiadnu normálnu hru niekoľko rokov a môžete sa vrátiť k vášnivým pretekom s Barbie autom (priznám sa, vždy som ho chcel... a spraviť autonehodu, pri ktorej sexi Barbie a sexi Ken zhynú v plameňoch pekelných, no zápach horiaceho PVC by zrejme zacítili moji rodičia a tí by podobné praktiky neschvaľovali). Nepomôže, že všetky autá sa nádherne lesknú. Trate po čase vyblednú ako fotky a nadšenie opadne aj z ich grafického spracovania.

             

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie je klasické a nebudete potrebovať hodiny strojopisu na zvládnutie klavírneho manévrovania po klávesnici. V menu je pohyb prijateľne svižný a nenadobudol som dojem prehnanej komplikovanosti. Veď ide o jednoduchú akčnú hru na štyroch kolesách.

HRATEĽNOSŤ 2 / 10
Óda posmešných vyjadrení sa spustí práve v tejto chvíli a mali by ste si začať držať klobúky, pôjdeme totiž z kopca s prudkým klesaním. Ešte neprajníkom pripomeniem, že akčné preteky považujem za kvalitné odreagovanie a mám ich rád. Okato by sme celé snaženie Fordu mohli prirovnať k sérií Need for Speed v jej počiatkoch... lenže to bolo pred 7 – 8 rokmi! Dosť dlhá doba, už vás dúfam začínam presviedčať o úvodných slovách o zaspaní doby. Neprítomnosť noviniek a otrepane nudné prostriedky k vytvoreniu podmanivej atmosféry určite neprispejú. Je to nuda... pardon, NUDA a to som prosím pekne počúval niekoľko týždňov od chrupiho, že konečne napíše recenziu na datadisk Call of Duty... čo bola tiež nuda, ale len malými písmenami :).

Ak by som všetky nedostatky len zúfalo vymenoval, nemohol by som sa hre dostatočne pomstiť a preto si to celé budem pekne vychutnávať. V prvom rade musím upozorniť až na príliš veľkú dávku akčnosti, ktoré mi pripomenuli staré dobré časy, kedy vrcholom všetkého bola staručká gameska Lotus Challange, ktorá však na rozdiel od FR 3 obsahovala chytľavú hrateľnosť. Stačí položiť stále pridávať, pred prudkou zákrutou uvoľniť plyn a do toho sa aktívne zapája už len radenie rýchlostí. Nezvládnete zákrutu? Nevadí. Odrazíte sa od neviditeľných mantinelov a rovno môžete zabudnúť aj na poškodenie automobilov, hoci sa FR 3 snaží tváriť set sakramentsky vážne. Nečakajú vás pokrivené plechy, rozbité skla a dokonca ani zníženie jazdných vlastností automobilu. Keby hra obsahovala voľbu medzi realitou a arkádou, nič nepoviem, ale arkáda v podobe tohto paskvilu je nehorázne nudná - toto slovíčko som už asi niekde počul.

Sterilite aktívne prispieva podobnosť, dokonca niekedy až zhodnosť vlastností automobilov. Dobre, Mustang zo ´67 obsahuje takmer rovnaké parametre ako jeho o štyri roky starší brat. Jemné odlíšenia sú len pri viditeľne rozdielnych automobiloch a hra sa tvári ohromne vážne pri rozdelení jednotlivých položiek medzi rýchlosť, akceleráciu, ovládateľnosť, ale všetko to je takmer na jedno kopyto. Uznávam, že Focus má lepšie zrýchlenie ako starček z roku 1931 a odlišnosti sú logicky potom aj v maximálnej rýchlosti. Slovami klasika, páchne to tu nudou.

Ešte vám nestačí? Úroveň zábavnosti závisí od vašeho duševného zdravia. Koho by totiž bavilo naháňať protivníkov, ktorí medzi sebou bojujú minimálne a pri kontakte s nimi si to zlíznete väčšinou vy? Mňa to nebavilo vôbec. Obtiažnosť je navyše navrhnutá značne podivne a ani jednotlivé módy hrania neuchovajú hrateľnosť voňavú a sviežu na dlhšie ako niekoľko desiatok minút. Ak si spomeniem napríklad na NFS: Porsche Challange, alebo Mercedes World Racing, nie je mi vôbec jasné, kto by sa dobrovoľne chcel ponižovať a pokúšať šťastie v týchto nudných končinách.

Okrem vyššie popísaných nedostatkov je príšerne nudná - to len, aby ste na to nezabudli. Síce vás vopred ženie lepšie umiestnenie v rebríčku, ale všetko v samotnom hraní ide proti vám. Ešte aj Ford Racing 2 bol zábavnejší a to už je čo povedať. Navyše je podobnosť týchto dvoch titulov do očí bijúca a ako sa vraví, do jedného e-e dvakrát nevstúpiš.

            

MULTIPLAYER 2 / 10
Hra pre viac hráčov je prítomná v dvoch módoch. Splitscreen a Internet, takže sa „zabavíte“ aj za jedným počítačom. Po skúsenostiach s minulým dielom, som požiadal svojho kamaráta o spoluúčasť aj na ďalšom drvení. Odmietol. Nečudujem sa mu. Dokonca som mu musel kúpiť pivo, aby som mu dokázal, že stále ešte jeden pre toho druhého znamenáme a užili sme si trochu chlapskej lásky. Ehm. Späť k téme. Vy čakáte, keď je hra pre jedného nudná, že sa to pre tlupu hráčov zmení?

ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Okrem hukotu motorov automobilov toho veľa počuť nebudete a šum prostredia výrazne chýba celej hre. Výška a hĺbka zvukov motoru sa mení pri vozidlách, ale že by som ochkal nad dokonalým „pradením“ automobilov zo 70.rokov, to povedať nemôžem. Priemer.

HUDBA 6 / 10
Nájdeme tu zopár melódií, ktoré síce nie sú príliš chytľavé, ale podmaz nie je vyslovene zlý. Trochu ma zaskočil podivný bug, keď sa pri zmene tracku hra asi na pol sekundy cukla, čo spôsobilo vážne problémy pri ovládaní vozidla a väčšinou to bola pre mňa strata rýchlosti. Odporúčam preto vypnúť a pustiť si trochu agresívnejšiu hudbu, aby ste pri hraní nezaspali.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Pri voľbe Ford Competition si obtiažnosť nevolíte a idete od easy (neskutočne jednoduché a po pár metroch nechávate protivníkov v prachu za vašimi kolesami), cez medium (prijateľné súboje o prvé priečky) až po hard (nadávanie). Najťažšia obtiažnosť nie je náročná vďaka názvu, ale súper jazdí až príliš počítačovo, nerobí chyby a po strete s vami vyviazne vždy lepšie, nájazdy do zákrut má perfektné a nikdy z nich nevybehne.

Medzi sebou nijako výrazne nebojujú a aké poradie si vybojujú po sto metroch pretekov, to im väčšinou zostáva až do posledného metra, dôležitú úlohu zohrávate len vy. Celé je to akési podivné a síce nejazdia za sebou ako kačičky, ktoré sa idú vykúpať, avšak žiadne prekvapujúce manévre nečakajte.

             

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 3 / 10
Po necelom roku sa Ford rozhodol vydať ďalšiu svoju virtuálnu propagáciu a hra stratila aj to málo zo svojho kúzla a to čo zostalo, sa až príliš podobá na predošlý diel, preto mi ako logické pripadá odporučiť vám ten – ale i to len v nejakom amoku. Naokolo je kopec kvalitnejších hier, za ktoré síce dáte o pár stoviek viac, ale platiť za niečo, na čo budete nadávať? Nudné preteky pre ľudí bez skúseností.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na emaily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

Neprehliadnite tiež

Ako uvariť najlepší a najzdravší čaj podľa vedy

Má mlieko vplyv na zdravotné benefity čaju? Je zdravší zelený alebo čierny čaj?

Japonci chcú chrániť deti pred závislosťou na mobiloch

Rodičovský zámok má zabrániť tomu, aby deti ťukali bez prestania do mobilov.

Nové solárne elektrárne fungujú aj v noci

Elektráreň ukladá teplo do piesku, aby ním postupne menila vodu na paru.

Wikipedia plánuje vlastné spravodajstvo bez reklamy a senzácií

Spravodajský experiment chce zistiť, či chcú ľudia vecné, presné a neutrálne správy.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 808
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 101
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 737
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 933
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 076
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 749
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 3 686
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 580
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 1 943
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 824

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop