Plnú verziu Settlers 5: Heritage of Kings si budeme môcť kúpiť čo nevidieť, oficiálny release dátum je naplánovaný na 18. februára 2005, a tak bolo na čase, aby sme vám priniesli zopár ucelenejších informácii o pokračovaní tejto kultovej série. Demoverzia, či už v angličtine alebo v nemčine sa na internete povaľuje už takmer od Vianoc, ale pod heslom radšej neskôr ako nikdy prinášame preview a prvé dojmy z hrateľnej verzie konečne aj my. Vzhľadom na akési nejasné problémy pri sťahovaní dema z internetu, kde sa mi ani na piaty, či šiesty pokus nepodarilo zohnať anglickú verziu, siahol som po nemeckej. Settlers: Heritage of Kings sa tým pádom pre mňa zmenilo na Die Siedler 5: Das Erbe der Könige a dostal som možnosť vypočuť si ľubozvučný nemecký dabing – a to nemyslím ironicky, dabing je skutočne na úrovni. Angličtina však rozhodne znie lepšie.
GRAFICKÉ SPRACOVANIE
Zmien, oproti predošlým dielom nám BlueByte napodiv nesľubuje až tak veľa, no tou najmarkantnejšou je samozrejme tretí rozmer a s ním aj príchod „serióznejšieho“ grafického spracovania. Settlers odjakživa oplývali grafikou, ktorá mala komiksový nádych a tak sa im podarilo pôsobiť hravým, veselým dojmom. Je zjavné, že piaty diel série sa od tohto dobrého zvyku trochu odkloní a snaží sa vystupovať ako vážna 3D budovateľská stratégia zo stredoveku. Myslím, že je to trochu na škodu veci a fanúšikovia zvyknutí na atmosféru zo starších Settlersov môžu byť trochu sklamaní. „Ľudia, ktorí videli staršie diely Settlersov, mysleli, že sú to detské hry hrané dospelými ľuďmi. Práve preto sme sa snažili piaty diel urobiť „dospelejším“ a tak, aby jeho grafické spracovanie sedelo ku komplexnosti, ktorú hra ponúka.“, hovorí jeden z autorov.
Čo sa však technického spracovania týka, je skutočne na úrovni a plusom sú aj pomerne vyrovnané hardvérové požiadavky, ktoré na Athlone XP 2500+ s grafickou kartou FX5900XT, umožnili maximálne detaily, rozlíšenie 1280x1024 a 4xAA + 8xAF. Treba však brať do úvahy, že demo nám neukázalo všetky možnosti grafického enginu a pri veľkých bojoch či renderovaní obrovského množstva budov bude framerate, ktorá bola v deme priemerne 30-40 FPS, určite klesať. Za minimum vhodné pre hru autori uvádzajú 1 GHz procesor a 32 Mb 3D kartu, v rámci tohto testu sme skúšali demo aj na slabšom stroji – Athlon 700 MHz + 64 Mb GF2MX. Po asi 5-minútovom loadingu (na silnejšom stroji trval asi 10-15 sekúnd), počas ktorého som stratil všetky nádeje, som sa dostal do hry, na moje prekvapenie sa však všetko bezproblémovo rozbehlo na cca 20-25 FPS (pri najnižších detailoch), čo je stále prijateľne hrateľné. Cítiť bolo len nedostatok RAMky, hra vyžaduje minimálne 256 MB, pričom testovaný počítač má iba 128 MB.
Zápory grafického spracovania by som videl hlavne v malej možnosti optimalizácie grafiky v menu hry a taktiež nemožnosť zapnúť antialiasing, ktorý dojem z hry zlepši minimálne o 50 %, ale musíte si ho vynútiť priamo v ovládačoch grafickej karty. Menej kvalitné sú aj textúry, to však vidno len pri maximálnom priblížení (to je pre hru nepoužiteľné) a tak to nie je nič príliš závažné.
HRA SAMOTNÁ
Princíp Settlers 5 je v podstate rovnaký ako princíp všetkych budovateľských stratégií, v tom sa žiadna revolúcia nekoná. Všetko stojí a padá na zabezpečovaní surovín, stavaní budov a vynaliezaní technológií. Technologický strom, od ktorého sa odvíja aj systém upgradu všetkých budov, je celkom obsiahly a dobre spracovaný. Väčšia časť vývinu prebieha v škole, kde učni pracujú na vývoji technológií, ktoré umožnia napríklad stavbu mlynu (tým pádom väčšiu produkciu jedla) či spracovávanie železa (prístup k potrebnej surovine). „Príbeh je stredovekým hrdinským eposom. Jeho centrálnou postavou je Dario, ktorý je predurčený k boju za spravodlivosť. Bohužiaľ sa však zaplietol do nepríjemných intríg a kladie sám sebe otázku komu môže veriť. Príbeh je veľmi podrobný a prináša tiež viacero dejových zvratov, okrem toho sa hráči môžu tešiť aj na zachraňovanie unesených slečien a následné love-story. Nechcem však odhaliť príliš veľa.“, vraví Yvonne Kneisel, herná dizajnérka z BlueByte. Ona sama prirovnáva príbeh hry skôr k filmu či románu. Uvidíme, či dej, ktorý podľa môjho názoru, nie je pri hrách tohto typu príliš dôležitý, dokáže pritiahnuť dostatočné množstvo fanúšikov.
Povedzme ešte niečo k budovám a bojovým jednotkám, ktoré sú v Settlersoch tým najdôležitejším aspektom. Stavieb bude v hre približne šesťdesiat, čo je už slušné číslo, ktoré je samozrejme vždy limitované technologickým stromom. Už v demoverzii bolo naznačené, že nie každú technológiu budete môcť využiť v každej misii a teda niekedy sa k určitým typom budov vôbec nedostanete. Bojových jednotiek bude desať, z toho dve môžeme zaradiť medzi artilériu – ľahký a ťažký kanón. Okrem toho je tu samozrejme celá paleta civilných jednotiek – baníkov, alchymistov, kameníkov, farmárov, či učiteľov.
Spomeňme ešte jednu, celkom zaujímavú a pravdupovediac asi aj jedinú zatiaľ známu prevratnejšiu vlastnosť hry. Tou je striedanie počasia. To by samo o sebe nebolo ničím extra zaujímavým, je to dnes už bežná vlastnosť takmer každej stratégie, avšak počasie v Settlersoch nie je len vizuálnou zmenou. Dosť vážne ovplyvňuje vaše strategické snaženie, keď obmedzuje váš dohľad, či znemožňuje lučištníkom úspešne zamieriť. Taktiež ho budete musieť využívať vo váš prospech – napríklad pri prechádzaní veľkých jazier – niet inej možnosti ako počkať na zimu, kedy voda zamrzne a tým pádom umožní vaším jednotkám prejsť na druhú stranu a prípadne tam založiť ďalšiu kolóniu.
Na záver už len dodám, že BlueByte do Settlersov 5 zakomponoval systém hrdinov, ktorý je podobný tomu z Age of Mythology. Hlavnou postavou je už spomínaný Dario, no okrem neho bude k dispozícií ďalších 8 postáv, každá so svojimi špeciálnymi vlastnosťami a danosťami.
Settlers 5: Heritage of Kings majú ambície byť dôstojným pokračovaním úspešnej série, ale mám trochu strach, že svojich predchodcov neprekonajú. Uvidíme čo nám v skutočnosti prinesie plná verzia, zatiaľ to však nevyzerá na nič extra inovatívne, čo sa od hry takéhoto kalibru predsalen očakáva.