Týždeň ubehol ako voda a spolu s utorkom prichádza ďalší článok z radu velikánov o najočakávanejších hrách tohto roka. Pretrite si oči, dopite kávu a pohodlne sa usaďte, za dubovými dverami chatrče čaká zarastené RPG so strieborným brnením, sekerou v ruke a bylinkami za opaskom!
V minulom roku sa nám veľmi veľa RPG-čiek neurodilo, o to menej tých kvalitnejších. Fanúšikovia Diabla si určite zgustli na Sacred, ktorá vyhrala aj anketu o naj RPG našej redakcie. Pochvalu si zaslúži Vampire - The Masquerade: Bloodlines a Beyond Divinity. Domáce publikum zase zajasalo nad titulom zlatých slovenských ručičiek menom Kult: Heretic Kingdoms.
Rok 2005 nechce ostať v žiadnom prípade pozadu a dokonca sa dá tvrdiť, že svojho staršieho brata 2004 predbehne o pekný kus. Vybrali sme pre vás 12 titulov, ktoré majú vysokú šancu zabojovať o titul najlepšie RPG 2005. Zavítame do nádherného stredovekého sveta Gothicu, zatuchlých kobiek Dungeon Lords, sci-fi plání StarWars: KotOR a možno aj do postapokalyptického Nového Mexika v The Fall. Tak poďme na to!
Star Wars: Knight of the Old Republic II - The Sith Lords
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: február 2005]
Pôvodná Star Wars: Knights of the Old Republic patrila predminulý rok medzi najvydarenejšie tituly vo svojom obore. Po obrovskom úspechu sa LucasArts spolu s vývojármi z Bioware, ktorí posunuli vývoj kamarátom z Obsidianu, začali sústrediť na pokračovanie. Príbeh sa odohráva päť rokov po udalostiach v prvom diele. Vďaka Sithom sa rád Jedi nachádza na pokraji zániku, ostalo len zopár posledných príslušníkov, medzi ktorých ste patrili aj vy, kým vás z neznámeho dôvodu nevyhodili.
V hre sa vyskytne mnoho nových planét, niektoré ste mali možnosť spoznať už minule. Jednou z nich je napríklad planéta Onderon, na ktorej vládne kráľovná udržujúca priateľské vzťahy s Republikou. Všetky lokácie disponujú detailnými a variabilnými NPC postavami s vydarenou animáciou tváre. Celkové grafické spracovanie sa nesie v štýle predchádzajúceho dielu, takže nečakajte nijaké prevratné prostredie. Textúry by však mali byť ďaleko detailnejšie. Dôležitou vlastnosťou bude značná nelinearita a real-time boje, počas ktorých budete môcť vydávať rozkazy spriateleným NPC postavám. Počet tzv. priateľov sa vyšplhá až na desať, všetko je samozrejme vo vašich rukách. K výhodám patria aj nové schopnosti: sila Sight (možnosť pozerať cez nepriehľadné predmety), Crush (zdvihnutie nepriateľa do vzduchu), či Scream (zvukový útok). Uvidíme, či sa autorom podarilo vychytať chybičky kritizované na Xbox verzii vydanej v decembri. V tom prípade tu máme horúceho adepta na RPG roku 2005.
Gothic III
[VIAC INFO] [ARTWORKY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: koncom 2005]
Gothic 1 a 2 sa stali absolútnou RPG modlou v celej Európe. Obrovský otvorený svet, v ktorom každá NPC žije vlastným životom, príbeh hodný gréckych prozaikov, úchvatná grafika a jednoduchý RPG systém šmahom ruky zmietli všetky konkurencie schopné tituly do pozadia. Každý element dvoch predchádzajúcich dielov bude v trojke dotiahnutý k dokonalosti, autori nič nenechajú na náhodu. Príbeh, základný stavebný prvok každého RPG, sa v treťom diele bude môcť pyšnieť viacerými možnými koncami, ešte väčšou voľnosťou v hernom svete (ak sa to vôbec dá) a rôznymi stupňami náročnosti, ktoré budete môcť meniť aj počas hrania. O čo vlastne pôjde? Po udalostiach v dvojke začínate ako veľmi silný charakter, avšak hneď v prvej hlavnej úlohe (napraviť reputáciu Leeho v kráľových očiach) vás Temný mág začaruje a zbaví všetkých schopností. Spolu so skupinou žoldnierov vás kráľ Rhobar pošle dobyť pevnosť, kde opäť stretnete Xardasa, ktorý tiež stratil časť svojej moci a pridal sa znovu na vašu stranu. Dostanete úlohu zistiť, čo sa stalo s územím na severe. Počas hry sa vám začnú odkrývať plány orkov na ovládnutie celého kráľovstva. Príbeh sa bude odohrávať na troch hlavných typoch územia - púšť, lesy a severské oblasti.
Najväčšia (a vlastne jediná závažnejšia) chyba Gothicu bol spôsob boja, ktorý autori tentoraz prepracovali a na všetko stačí myš. Priestor v inventári takisto prejde logickou úpravou a počet nesených vecí bude závisieť od vašich štatistík. Úplne nový prvok je zavedenie staminy pre plávanie a beh. Gothic III bude využívať celkom nový engine s licencovaným fyzikálnym modelom. Dočkáme sa aj viacerých animácií, gestikulácií a efektov. Ak sa Pyranha Bytes podarí vykročiť z tieňu dvoch prechádzajúcich dielov, zrodí sa nová legenda.
Knightshift 2: Curse of the Souls
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: marec 2005]
KnightShift 2 je na rozdiel od prvého dielu čisto akčné RPG. Zápletka patrí asi medzi tie najžánrovejšie klišé. Zlo sa snaží ovládnuť svet a každý kto si uchoval akú-takú nádej verí len v legendárneho hrdinu anonymne sa potulujúceho krajinou, ktorý jediný ovláda schopnosti potrebné na záchranu sveta. Držme autorom palce, aby sa z toho vymotali a vytvorili niečo zaujímavejšie, pretože v ostatných smeroch vyzerá KnightShift 2 vynikajúco. Ponúka hráčovi možnosť volby z 9 odlišných postáv, pričom každá disponuje 8 odlišnými vlastnosťami, takže prvotný výber je veľmi dôležitý pre ďalší priebeh hry. V hernom svete obývanom kopou komunikatívnych NPC sa bude nachádzať niečo cez 4000 rôznych druhov zbraní, brnenia a predmetov, bojovať budete s viac ako 30 druhmi nepriateľov. Každá postava má svoje vlastné presvedčenie a podľa vašich činov sa rozhodne pre spoluprácu alebo nenávisť. Hra ponúkne pomerne schopný 3D engine s podporou rady špecialít, vrátane striedania dňa a noci. Nechýba ani podpora multiplayeru cez LAN a internet. KnightShift 2 vychádza už v prvom štvrťroku, dúfajme, že sa dátum nepretiahne.
Dungeon Siege 2
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: leto 2005]
Prvý diel Dungeon Siege z dielní Gas Powered Games sa dočkal veľmi slušného ohlasu a splnil finančné očakávania. Autori sa teda už pred peknou radou mesiacov pustili do dielu druhého, v ktorom sa fanúšikovia dočkajú hojnosti všetkého, čo im kedy chýbalo.
Najväčšmi sa zmení dejová línia, v ktorej sa bude klásť dôraz hlavne na poriadnu porciu príbehu. V čase občianskej vojny, v krajine Aranna (za desiatimi horami a siedmimi dolami :) ) sa chce na trón prebojovať šľachtic Valdis, ktorý vzbudzuje nevôľu u zotročeného obyvateľstva. Klasicky sa dostávate do role legendárneho záchrancu, ktorý má krajinu zbaviť hrôzy. Valná väčšina charakterov bude mať vlastnú históriu a svoje vlastnosti, a tak sa môže neraz stať, že sa členovia vašej party pustia do surovej bitky. Môžeme sa tešiť na vypracovaný systém vylepšení, ktorý sa bude dokonca pre jednotlivé postavy líšiť. Počas svojej púte narazíte na poriadny počet rozmanitých predmetov a vybavenia, ktoré sa vám zídu pri množstve questov. Niektoré magické predmety môžu poslúžiť ako potrava pre rôzne zvery, ktoré si tak môžete skrotiť a následne využiť ich pomoc v boji. Dnešné RPG-čka sa predbiehajú v rozsiahlosti herného sveta, ktorí hráčom servírujú. Ani Dungeon Siege 2 nechce zostať bokom a preto sa môžeme kochať pohľadom na rozsiahle džungle, púšte a dungeony bez rušivých prechodov z úrovne do úrovne. Grafiku podporuje nový engine, ktorý okrem rozsiahleho sveta umožňuje prepracované modely postáv a nádherné efekty kúziel. Keď si to zhrnieme, zdá sa, že Dungeon Siege 2 ešte poriadne zamieša karty na poli RPG a rebríčkov hier roka 2005.
The Roots
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: 28. 2. 2005]
Firma Tannhauser Gate je známa hlavne vďaka ich MMORPG Mimesis Online, takže prechod do singleplayer scény je možno trochu riskantný. The Roots spojuje prvky západné s východnými, vrátene anime štýlu, predkladá nám lineárny príbeh s vlastnou históriou a charakteristicky vykreslenými postavami, obsahuje minihry a boje v aréne, ktoré idú zlatou strednou cestou medzi real-time a turn-based (ak sa to tak dá nazvať;) ). Do party, ktorá vás sprevádza na ceste za víťazstvom nad Temným pánom (Deamon Lord), sa môžu pridať dvaja špeciálni nadšenci a množstvo príšer alebo iných NPC, ktoré s vami pôjdu len dočasne. Nemusíte sa obávať žiadnych rozsiahlych štatistík, stačí sledovať manu, zdravie a útočné návyky. Nepriateľov bude okolo sto druhov a model chovania je pre každého individuálni. Autori si vytvorili 3D Reality engine, ktorý dokáže vykreslovať emócie postáv, mimiku, dynamicky meniť počasie a mnoho ďalších efektov. The Roots vyjde na jar na PC aj Xbox.
The Elder Scrolls 4: Oblivion
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: koncom 2005]
TES: Morrowind zaznamenala medzi hráčmi z celého sveta megalomanský úspech a nikto nepochyboval, že by Betsheda nemala v pláne pokračovanie. To prichádza s podtitulom Oblivion. Práce na ňom začali ešte pred vydaním Morrowindu, autori však hru tvoria primárne pre next-gen konzoly a je krajne nepravdepodobné, že stihne koniec roku 2005. Oblivion však vyzerá natoľko dobre, že som sa vám ho rozhodol pre každý prípad priblížiť.
V prvom rade sa môžeme tešiť na neskutočne žijúci svet, natoľko dokonalý, že ho bude zrejme problém rozoznať od skutočného. Jeho súčasťou bude totiž špeciálny "Living World" systém, ktorý sa stará o vierohodnosť a reaguje na všetky akcie hráča. NPC rozoznajú, či sa k nim chováte slušne, budú si pamätať vaše predchádzajúce rozhovory a zhodnotia dokonca vašu situáciu vzhľadom k ich rodine. Naviac autori vyvinuli systém "Radient AI", ktorý sa stará o celkový herný svet. Každá NPC bude mať svoje ciele a podľa charakteru sa ich bude snažiť splniť. Môže sa dostať do konfliktu s inou NPC, napríklad nejaký chlapík (NPC) menom Gerald potrebuje peniaze, tak ukradne šperk, ale majiteľ to vidí, nahlási ho a Gerald sa dostane do väzenia...
Grafika minimálne podľa screenshotov vyzerá úchvatne, najdokonalejšie sú svetelné efekty a efekty stromov. Autori môžu popustiť uzdu svojej kreativite, počítajú s hardvérom budúcich počítačov a konzol. Príbeh nenaväzuje na Morrowind, začínate vo väznici, kde vám krátko pred smrťou cisár podá Amulet kráľov, s ktorým je potrebné zničiť Oblivion - obdobu pekla. Vaša minulosť v príbehu odhalená nebude, záleží na vašej fantázií, ako si vysvetlíte vaše uväznenie. Oproti predchádzajúcemu dielu bude úplne prerobený systém ovládania, súčasne sa vyvíjajú tri druhy, z ktorých bude vybraný ten najvhodnejší. Len aby pokračovanie The Elder Scrolls vyšlo čo najskôr, pretože prípadné odkladanie by mohlo mať zničujúce následky na naše zdravie :).
Dungeon Lords
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: apríl 2005]
Na čele tímu Heuristic Park sa so zvučným menom vyníma D.W. Bradley, niekdajší designer legendárnych Wizardry, či hadcore hry Wizards and Warriors. Ako sa už z názvu dá vyčítať, Dungeon Lords bude poriadny dungeon a Bradley vsádza (po predajnom neúspechu W&W) radšej na širšie publikum, takže tento titul bude mať čo ponúknuť aj nováčikom. O sľubovanom, do detailu vypracovanom príbehu sa doteraz nevie prakticky nič. Autori sa však zameriavajú na vytvorenie skvelého a skutočného sveta s desiatkami NPC postáv v krásnom grafickom kabáte. Na začiatok bude na výber kopa povolaní, možností vzhľadu a vlastností. Postava sa bude komplexne vyvíjať a získavať bodíky, ktoré budete rozdeľovať do systému vlastností. Kobiek, kúziel, zbraní a štítov by malo byť značné množstvo, preto je pre nováčikov pripravená zjednodušená voľba, kde program na základe zvolenia jednej z 15 tried hrdinu vygeneruje vhodné kombinácie pridelenia bodov. Systém ovládania je maximálne jednoduchý, ľavé tlačítko myši slúži na predvolený útok, pravé na obranu. Dôležité bude vyberať vhodné útoky, takže taktika hrá svoju rolu. K dispozícií máme samozrejme aj množstvo kúziel, napr. TimeWrap slúži na výrazné spomalenie času a určite sa dočkáme aj iných lahôdok. Zdá sa, že Dungeon Lords má reálnu šancu zabojovať o priazeň hráčov a vystúpiť v rebríčkoch do popredia, nielen pre zvučné meno lead designera, ale hlavne vďaka prepracovanému svetu, v ktorom by mal fungovať každý detail.
The Witcher
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: jeseň 2005]
Zaklínač je jedným z najobľúbenejších novodobých fantasy románov v Európe. To viedlo zainteresovaných k natočeniu filmu, nasledovaného seriálom. Všetko to však boli úplné prepadáky a jedinú možnosť napraviť digitálnu reputáciu, má herný priemysel. Zo začiatku vývoj sprevádzali samé problémy a hlavne grafická stránka hry nasvedčovala, že pôjde v šľapajach svojich televíznych súrodencov. Našťastie autori zakúpili licenciu Aurora enginu, ktorý vyvinuli samotní BioWare (Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic) a budúcnosť sa začala javiť svetlejšie.
Príbeh bude zasadený niekoľko rokov po skončení päťdielnej fantasy ságy. Hlavným hrdinom je známy zaklínač Geralt. Herné prostredie bude až nečakane pochmúrne, pozrieme sa napríklad do hlbokých lesov, zasnežených krajín, pustých oblastí aj pevností. Na počudovanie autori neplánujú volnosť pohybu a prechod medzi lokáciami nebude plynulý - mal by sa odohrávať pomocou mapy. Súboje sú pripravované real-timeovou formou. Postupom hry sa budete učiť rôzne kombá a útoky, čím získate vlastnú taktiku a hra by sa mala odtrhnúť od stereotypu. Grafika sa oproti prvým obrázkom dočká radikálnych zmien vďaka mocnému Aurora enginu. Uvidíme, či sa podarí do hry vdýchnuť tú pravú atmosféru Sapkowského literárnych diel.
Freedom Force vs The Third Reich
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: marec 2005]
Už pred nejakým tým rôčikom sme mali možnosť stretnúť sa s vynikajúcou taktickou akciou s prímesou RPG Freedom Force a i keď hra mala vysokú technickú a inovačnú úroveň, predajné výsledky boli dosť nepekné. Autori nám ale spravili radosť a onedlho sa na pulty dostane pokračovanie, od ktorého sa očakáva omnoho viac.
Tentokrát sa dej odohráva v období Druhej svetovej vojny (síce dosť vyťažená téma, ale hra by sa nemala držať priamych historických faktov). Príbeh zahrá o poznanie väčšiu úlohu. Na začiatku si budete môcť vybrať zo šiestich nelicencovaných svetových hrdinov. Do vašej partie budú postupne pribúdať ďalší, ale nebojte sa, umelá inteligencia by sa mala zdvihnúť natoľko, že nebudete musieť každému rozdávať aj tie najprimitívnejšie príkazy ako v minulom diele. Hra ponúkne výrazne viac voľnosti, rozmanitý svet a k dispozícií budú desiatky úloh, za ktoré budete odmenený bodmi "prestíže". Keďže Freedom Force vs The Third Reich bude obsahovať ešte väčší počet RPG prvkov ako jeho predchodca, budete môcť bodíky rozdeliť do ozaj veľkého počtu superschopností. Taktická časť hry sa obmedzí na vyberanie tých správnych útokov v danej situácií. Tešiť sa môžeme aj na ľahko pochopiteľný interface, ovládateľný iba myšou a nádhernú komixovú grafiku (trochu ako XIII). Najzávažnejší prechod podstúpia textúry, ktoré už nebudú tak nevýrazné, ale zvýši sa im rozlíšenie; a takisto modely postáv s väčším množstvom polygónov. Naviac autori dobre vedia, že k podobnému titulu patrí poriadny multiplayer, a tak ho vybavili rozličnými módmy, ktoré vás vtlačia do kresla. Či nás sústo originality, ktorú by mala hra priniesť, celkom nezadusí, sa dozvieme už onedlho.
The Bard’s Tale
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: leto 2005]
Tvorca Bard's Tale a zakladateľ Interplay, Brian Fargo, sa po rokoch rozhodol urobiť remake svojej staršej klasiky zakladajúcej zložitý žáner tabuľkovitých RPG. S pôvodnou sériou však novodobý Bard nemá spoločné nič, až na miesto, kde sa odohráva príbeh - Orkneyské ostrovy pri pobreží Škótska. Dej má byť nelineárny, s rôznymi možnými koncami a hlavne inteligentným humorom. V podstate pôjde o paródiu žánrového klišé, k čomu prispeje aj neviditeľný charakter rozprávača, ktorý bude vykladať príbeh, komentovať udalosti a hádať sa s Bardom, hlavnou postavou. V rozhovoroch bude namiesto tém a odpovedí možné zvoliť náladu Barda, od čoho sa dialógy budú vetviť. Do vašej party sa budú môcť pridať rôzne NPC a okrem toho budete môcť pomocou flauty vyvolať jedného zo 16 summonov - pomocníkov, čo sa ale nemusí vždy podariť a summon sa môže obrátiť proti vám. Výhodne sa javí systém okamžitej premeny nájdených vecí na zlato, čím odpadne zháňanie kupcov. Súboje budú prebiehať realtimovo, bez možnosti pauzy, budete môcť využiť rôzne kombá a získavať bodíky do jednej zo štyroch hlavných vlastností: sila, vitalita, charisma a obratnosť + špeciálny rhytm skill, od ktorého závisí vaše umenie hrať na flaute. Hra by mala mať celkom slušnú dĺžku, čo potvrdzuje udávaný minimálny čas na dohranie - 30 hodín. Ak sa radi trochu odpútate od všemožných štatistík a zabavíte sa príjemným humorom, jednoznačne sa tešte na Bard's Tale.
The Fall: Last Days of Gaia
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: začiatok 2005]
V roku 2062 zostrojila NASA šesť obrovských prístrojov určených na Mars, kde by mali zabezpečiť obývateľné prostredie pumpovaním CO2 do atmosféry. Jedenásť dní pred plánovaným štartom letu členovia extrémistických organizácií prelomia obranu NASA a preberajú kontrolu nad týmito prístrojmi. Stroje spustia na Zemi, čím odštartujú sériu globálnych katastrof. O 21 rokov neskôr, v roku 2083 niekde v Novom Mexiku začína svitať na lepšiu budúcnosť a preživší ľudkovia navrhujú novú vládu a prezidenta. Vy ako člen organizácie, čo chce všetko vrátiť do pôvodných koľaji, sa im budete snažiť pomôcť...
Príbeh by mal byť nelineárny, všetko sa bude odohrávať v uveriteľnom svete, kde sa strieda cyklus dňa a noci a podľa toho sa aj správajú NPC postavy. Vy dokonca budete musieť pravidelne hľadať vodu a jedlo, čo môže byť príjemným spestrením, ale tiež aj poriadnou otravou. Váš tím bude tvoriť šesť členov, k výbave je pripravených viac ako 300 zbraní, brnenia a iných predmetov. Pre rýchlejší pohyb môžete využiť pickup alebo buginu. Boje priebehajú v reálnom čase, vaše jednotky budú vykonávať preddefinované akcie, avšak hru bude možné kedykoľvek zapauzovať a premyslieť si ďalší postup. Za získané body budete môcť upravovať celkovo šesť atribútov a 14 skillov. Vychádza v prvom kvartály 2005 a vyzerá to na veľmi slušné postapokalyptické RPG, ktoré tu už dlhý čas chýbalo.
The Lord of the Creatures
[VIAC INFO] [SCREENSHOTY] [HOMEPAGE] [DÁTUM VYDANIA: koniec 2005]
Toto nie veľmi známe dielko vyvíja tím Arvarigo, ktorý tvoria bývalé osobnosti Pyro Studios (séria Commandos) a vyzerá to tak, že nás svojou prvou hrou nechcú sklamať. Nedávno boli ohlásené prvé informácie, opisujúce The Lord of the Creatures ako epické dobrodružstvo zasadené do fantasy sveta obývaného neuveriteľnými príšerkami. Na začiatok dostanete na výber medzi piatimi odlišnými charaktermi a iným štýlom hry. Autori vytvorili vlastný engine, podporujúci špeciálne efekty vrátane bump-mappingu, antialiasingu, volumetrickým tieňom a vertex/pixel shaders. Celý herný svet by mal byť prístupný bez loadovacích obrazoviek. Boje budú prebiehať na real-time úrovni, vrátene taktických útokov. V hre by sa tiež malo nachádzať obrovské množstvo rôznych predmetov, príšer a charakterov, pričom každá NPC bude mať vlastný charakter a každá príšera svoju agresivitu. The Lord of the Creatures sa paralelne vyvíja aj pre konzoly, takže uvidíme, či PC verziu nezatlačia do pozadia a neodsunú dátum vydania. Ak pôjde všetko podľa plánu, na hru sa môžeme tešiť koncom roka 2005.
Tak, a sme na konci prehľadu RPG 2005, i keď to vyzerá na poriadnu spŕšku kvalitných titulov, ja už mám svojho jasného favorita. Na koho vsádzate vy?
Autor: Ján Cibulka