Wings over Vietnam - policajná akcia Vietnam

Kvalitných leteckých simulátorov je ako šafránu. Keď sa však už nejakí objaví, fanúšikovia si ho takmer určite nájdu. Či to tak bude aj v prípade Wings over Vietnam, je ešte vo hviezdach. My však už jeho kvality poznáme a vy sa ich dozviete v podrobnej re

„Spojené štáty americké počas svojej viac ako dvestoročnej existencie vyšli víťazne z každej vojny, ktorej sa zúčastnili. Vietnam?! Vietnam sa nepočíta, to nebola vojna, ale policajná akcia!“

John A. Fish,
ex USN, ex prepravca drog, ex con, v súčasnosti vzorný pracovník

S pánom Fishom možno rozhodne polemizovať, ale len teoreticky, v praxi takáto diskusia viedla k môjmu úteku do lesa, potom ako Johnny začal nabíjať svoju vzduchovku (tzv. BB Gun). Pravdou je, že po podpísaní parížskeho mieru sa americké jednotky z Vietnamu jednoducho stiahli, takže skutočnú porážku si „vyžrali“ ich juhovietnamskí spojenci. Na druhej strane je dodnes vojna vo Vietname dôkazom, že ani najsilnejšia armáda na svete nemusí zdolať papierovo slabšieho protivníka, pokiaľ jej chýba iniciatíva, respektíve je jej táto odopieraná vlastnými politickými lídrami, pretože následné obete – vojenské aj civilné, vlastné i cudzie, by boli vážnym šrámom na ich politickej kariére a prípadnej ceste k Nobelovej cene mieru. A pri konflikte, ktorý trval viac než jedno desaťročie, nebol nezanedbateľný ani vplyv štvorročného volebného obdobia a meniacich sa politických názorov v USA. V tomto ohľade má komunizmus určitú výhodu.

Udalosťami z juhovýchodnej Ázie v rokoch 1964 až 1973, počas ktorých boli americké jednotky v konflikte priamo angažované, sa nechal inšpirovať najnovší letecký simulátor od Third Wire Production s príznačným názvom Wings Over Vietnam. Dva roky dozadu vyšli z dielne TWP letecké simulátory Project 1 a Strike Fighters: Project 1, zobrazujúce prúdovú éru amerického vojenského letectva v 60-tych rokoch. Prevažne multiplayerové záležitosti obsahovali krátku dynamickú kampaň v niekoľkých zmyslených strednovýchodných konfliktoch. V čele vývojového tímu SF:P1 stál Tsuyoshi Kawahito, známy v deväťdesiatych rokoch svojou prácou na European Air War, Jane´s Longbow 2, Jane´s Flash Point Korea a Jane´s AH-64D Longbow. Nebolo teda žiadnym prekvapením, že TWP ďalej rozvinuli engine z SF:P1 a pridali k nemu slušný singleplayer zasadený do síce nevydarenej, ale tentoraz skutočnej a na udalosti bohatej vojny. Možno si vybrať medzi kampaňou alebo samostatnými misiami, to všetko vo farbách USAF, USN a USMC. K dispozícii je aj mód Instant Action – pilotujete Phantom USAF, lovíte MiG-y; ale akcie je tam omnoho menej, než glutamánu sódneho vo vietnamských instatných rezancoch. Či už v kampani alebo samostatných misiách máte k dispozícii niekoľko zaujímavých scenárov, ale zároveň si môžete vytvoriť aj scenár vlastný a preddefinovať zameranie misie – MiGCAP, Escort, Close Air Support, Strike, Iron Hand, Armed Reconnaissance. Kampaň sleduje veľké letecké ofenzívy proti Severnému Vietnamu – Rolling Thunder (1965–1968), Linebecker I (1972), Linebecker II (1972-73), ktoré mali komunistov priviesť k rokovaciemu stolu, respektíve prinútiť uzavrieť mier. Samostatné misie zas prezentujú akýsi výcuc najdramatickejších akcií – Tonkinský záliv, bombardovanie mostu Paula Doumera v Hanoji, 10. máj 1971, súboje Phantom vs. MiG-y, atď.

             

Nosným typom celej hry, podobne ako v skutočnosti, je McDonnell Douglas F-4 Phantom II, vo verziách B/C/D/E/J. Ďalšími typmi sú MDD A-4B/C/E/F Skyhawk, North American F-100D Super Sabre, Republic F-105D Thunderchief, Grumman A-6A Intruder, Vought A-7A/B Corsair II a F-8E Crusader. V roli štatistov sa vo vzduchu občas mihnú Boeingy B-52D Stratofortress a údajne aj English Electric Canberra (zrejme skôr jej americká licencia Martin B-57). Tú som ale osobne nevidel. Na severnej strane je leteckej techniky prirodzene pomenej, na amerických jockeyov striehnu MiGy 17F (Fresco C), 19S (Farmer C. Opäť skôr ich čínska licencia Shenyang J-6) a 21MF/PFM (Fishbed J/F). K pilotáži B-52 a MiGov sa ale dostanete len v multiplayeri.

„Na rozdiel od izbových stratégov a ich počítačových rozborov vám môžem povedať jediné: MiG-17 je nebezpečná, veľmi nebezpečná malá šelma. Jeho manévrovacie schopnosti sú priam fantastické. S Phantomom ho nie je možné vymanévrovať.“

Brigádny generál Robin Olds,
Veliteľ 8. taktického stíhacieho krídla USAF na základni Ubon, Thajsko

Letové modely zodpovedajú približne tomu, čo budete od jednotlivých typov očakávať. MiG-17 je naozaj mrštná potvora, ale pomalšie kloní. Skyhawk je veľmi agilný aj pri nízkych rýchlostiach a pokiaľ ste agresívny, MiG-17 má problém s vami. Naopak Corsair II alebo Intruder pri manévrovaní rýchlosť rýchlo vytrácajú, pri dosiahnutí pádovej rýchlosti sa začnú mohutne triasť, až nakoniec skončia vo vývrtke. Phantom je nesmierne výkonný, unesie množstvo výzbroje, pričom jej hmotnosť, rovnako ako pri ostatných typoch, výrazne ovplyvňuje jeho manévrovacie schopnosti. A „sedemnástka“ mu v blízkom manévrovom boji naozaj spôsobuje nemalé problémy. Najlepším receptom je využiť vyššiu akceleráciu, z boja sa odpútať, aktivovať Sidewinder alebo Sparrow a zraziť MiG z väčšej vzdialenosti.

Ak bombardujete z príliš malej výšky, tlaková vlna s vami poriadne zatrasie, v horšom prípade vás vo vzduchu aj prevráti, príliš blízky výbuch váš stroj zničí.

Použiť možno širokú škálu protilietadlovej a protizemnej výzbroje, od zmienených Sidewinderov viacerých verzií, cez množstvo železných bômb a neriadených rakiet, až po protiradarové strely AGM-45 Shrike a AGM-78 Standard ARM. Zaujímavosťou hry je, že i pri pevne daných scenároch možno pred vzletom výzbroj pozmeniť. Pri kampani nastavujete okrem jej dĺžky, aj prísun nových lietadiel a munície – Limited, Normal a Unlimited. Obeťami tohto smrtonosného arzenálu sú okrem MiGov, rôzne budovy a sklady, pozemná technika, lode, nevinné civilné obyvateľstvo (ups, to mi len tak ušlo), stanoviská protilietadlového delostrelectva (AAA) a rakiet (SAM). Nastavenie intenzity a výskytu jednotlivých zložiek PVO možno tiež meniť, pri Heavy už spôsobuje nemálo problémov a nad cieľom sa neradno zdržovať dlho. Pokiaľ máte vo svojom lietadle zabudovaný ECM (Electronic Countermeasures), čo nemusí byť vždy pravidlom, nebudú pre vás SAM-y, v danom prípade SA-2 Dvina, väčšou hrozbou. Pokiaľ ho na palube nemáte a rozhodnete sa im a vietnamským radarom uniknúť letom v nízkej výške, privíta vás tripple A, po krátkej chvíli budú okolo krúžiť aj MiGy. Okrem letísk v južnom Vietname a Thajsku, operujú na Yankee Station v Tonkinskom zálive aj zväzy materských lietadlových lodí. K videniu sú dva typy, staršia trieda Essex (modernizovaná verzia z vyosenou letovou palubou) a vtedy moderná trieda Kitty Hawk (USS Kitty Hawk CVA-63 a USS Constellation CVA-64). Štarty nie sú, predovšetkým vďaka výkonným parným katapultom, väčším problémom, horšie to už môže vyzerať s pristátím, kde vyššia pristávacia rýchlosť prúdových strojov výrazne skracuje reakčný čas a zvyšuje nároky na pilota. Hoci len virtuálneho.

             

GRAFIKA 6 / 10
Grafický engine, prevzatý zo Strike Fighters: Project 1, už počas svojho vzniku určite nepatril k absolútnej špičke. Napriek tomu sa dá povedať, že lietadlá a ich kokpity sú animované veľmi pekne, pôsobia vierohodne (výnimkou je kokpit B-52D, ktorý zodpovedá skôr prototypu alebo ide o kokpit z Canberry), na výber sú štandardné kamufláže jednotlivých leteckých zložiek amerických ozbrojených síl. Zrejme pozostatkom zo Strike Fighters je množstvo markingov často exotických letectiev. Helvétske kríže na South East Asia kamufláži USAF pôsobia neodolateľne a sexi.

Dobre je spracovaná aj pozemná technika, lietadlové lode, v podstate akékoľvek v hre sa vyskytujúce stroje. Na slušnej úrovni je aj zobrazenie oblačnosti. Pri prudších manévroch sa od koncov krídel odvíjajú pásy stlačeného vzduchu. Smiešne pôsobí ploché vykreslenie trasírok protilietadlového delostrelectva, ktoré evokujú spomienky skôr na Star Wars, než Vietnam. Zaujímavé je, že trasírky z palubných kanónov lietadiel sú OK, v pohode sú aj explózie bômb, dymové chvosty SAMov, alebo obláčiky flaku. Model bojového poškodenia je veľmi obmedzený, váš stroj je buď už v plameňoch, alebo sa k zemi znáša len kopa „iskier“. Lepšie to je pri nepriateľských MiGoch, ktoré sa pri slabšom poškodení ešte držia vo vzduchu, ale ich motory pekne dymia.

V dnešnej dobe už nedostatočné je zobrazenie okolitej krajiny a mora. Všetko je v poriadku, pokiaľ letíte vo väčšej výške, ale ak klesnete pod 500 stôp, sledujete už len prázdne textúry mierne kopcovitého terénu. Výnimku tvorí mestská zástavba, kde sa sem tam mihne nejaká budova (pripomínajúca panelák postavený z hliny) alebo most, a pozemné ciele rozmiestnené v krajine. Je pravdou, že toto sa dá napísať o každom leteckom simulátore, no Wings over Wietnam (WoV) v tomto smere už predstavuje naozaj slabší priemer. Pokiaľ budete letieť tesne nad zemou (100 stôp), mnohokrát „kúpite farmu“ len preto, že vizuálne sa výška nedá presne odhadnúť.

INTERFACE 7 / 10
Menu je spracované veľmi prehľadne, graficky príťažlivo a každý si naň rýchlo zvykne. Ovládanie hry sa nevymyká ostatným simulátorom, pri nižších náročnostiach sú na obrazovke zobrazené aj pomocné displeje s letovými údajmi, obrazovkou radaru - takže nemusíte neustále kontrolovať palubnú dosku, a predovšetkým informácie o cieľoch. Ak počas letu neradi kladiete ruky na klávesnicu, je výhodou mať na joysticku čo najviac tlačidiel. Vojenské jety majú viac ovládacích prvkov než vrtuľové stroje z WWII a 12 buttonov my už bolo málo. V súvislosti s joystickom a WoV som ale narazil na iný problém. Keď som po niekoľkých dňoch hrania joystick odpojil od PC (ale počas tohto „odpojenia“ hru občas zapol kvôli písaniu recenzie) a po pár ďalších dňoch opäť pripojil, musel som nastavovať všetko odznova. Nebyť tejto nepríjemnosti, pridal by som ešte 10% (pol hviezdičky).

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
WoV sa (našťastie) nehrá na super realistický simulátor a hrateľnosť, presnejšie povedané zábava vyplávajúca z hrania, bola pre tvorcov asi dôležitým kritériom. Streľba z kanónu je napríklad možná aj na „jéčkových“ Phantomoch US NAVY, hoci tie púzdra s Vulcanmi podvesené nemali a nevidieť ich ani v hre pri externom pohľade. Protiradarové strely možno vypúšťať, a teda plniť misie Wild Weasel, aj z A-6A Intruder (v skutočnosti verzia B, ale tá sa odlišovala len elektronickou výbavou) a jednomiestneho F-105D Thunderchief (v skutočnosti dvojmiestny F-105F). Kto má rád dlhé lety k cieľu a naspäť, dočká sa ich. Kto nie, nastaví si hru tak, aby začala tesne pred cieľom. Sympatické je, že radary ešte nie sú všemocné a vševidiace, prvé verzie riadených striel vzduch-zduch, vzduch-zem, zem-vzduch ešte neboli tak spoľahlivé a presné ako dnes, útoky na pozemné ciele a vzdušné súboje sa vždy dejú v rámci vizuálnej dohľadnosti, takže prežitie a úspechy v boji stále závisia aj od pilotného umenia. Samotná bojová časť celej misie trvá maximálne niekoľko minút (v prúdovej ére je všetko rýchlejšie), ale tak na zemi, ako aj vo vzduchu je v tej dobe zvyčajne dostatok cieľov a adrenalín prudko stúpa. Na rozdiel od skutočnosti sa na vás neviažu žiadne obmedzenia, takže napríklad počas operácie Rolling Thunder môžete smelo ničiť postavenia SAMov a na to, že ich obsluhujú ruskí poradcovia, sa môžete vykašlať. Poľný súd vám hroziť nebude.

Podobne ako pri grafike, aj tu sa prejavujú nedostatky slabého modelovania poškodení, keď po zásahu (najmä pozemnej) PVO hneď vybuchnete, alebo prudko zahoríte a vzápätí vybuchnete. Na katapultáž, ak vôbec, ostávajú len zlomky sekúnd.

A prečo inak (na letecký simulátor) veľmi slušná hrateľnosť získala nakoniec len 60%? Kvôli nestabilnosti celej hry, ktorá padá keď ju spúšťate, keď naťahujete misie, keď hráte misie, občas padne pre istotu celý Windows. Priemer je 1 crash na 3 v pohode odohrané misie, všetko má vraj zlepšiť pripravovaný patch. Nedostatkom sú aj nedorobené mapy, ktoré sa objavujú pri niektorých briefingoch, ale oproti predchádzajúcemu problému ide o maličkosť.

MULTIPLAYER 6 / 10
K dispozícii jedna mapa – Vietnam, na ktorú sa môže pripojiť maximálne 16 hráčov. Ako už bolo povedané, multiplayer umožňuje lietať aj ruské stroje a B-52. Na výber sú dva herné módy – dogfight a kooperačný, takže kto chce, môže si s kamarátmi vytvoriť hoci 13. letku vojenského letectva Vietnamskej ľudovej armády a brániť Hanoj pred americkými bombardérmi. Dva „výzbrojné“ módy ponúkajú buď boj s riadenými strelami a kanónmi alebo len s kanónmi. Na internet sa pripája cez HypeLobby klienta od Jiřího Fojtáška z ČR, ktorý je súčasťou inštalácie a okrem WoV ponúka pripojenie na väčšinu známych leteckých simulátorov.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
V kabíne vás neustále obklopuje množstvo zvukov. Bohatá rádiokomunikácia, pipper Sidewinderov, výstražný hlásič útoku SAMov, hluk prúdového motora/motorov, ktorý je pri forsáži takmer neznesiteľný, ťažké dýchanie pilota pri preťažení a (konečne poriadny) aerodynamický hluk. Vierohodne pôsobí streľba z palubných kanónov, výbuchy bômb, výbuchy flaku, atď. Opakom sú zvuky niektorej bojovej techniky a humorné veci sa dejú pokiaľ nízko preletíte na vietnamskou tankovou kolónou. „Škrípanie“ T-54 počuť až do kabíny.

HUDBA 9 / 10
Hudba sa síce objavuje len v menu, ale aj tak WoV predstavuje (aspoň v tomto ohľade) nadštandard medzi leteckými simuláciami a nájdeme tu niekoľko zaujímavých motívov. Úvodnú stranu, s charizmatickým Phantomom a horiacou džungľou, podfarbuje výborná melódia, temná ako duša Richarda Nixona. Chvíľami pripomína nosný motív z Terminátora, tak je to temné a podobné. Singleplayer sprevádza „letecká“ melódia plná patriotizmu, ktorá vás doslova núti vzlietnuť. V Kampani počujete typický vojenský pochod, gumáci si určite prídu na svoje. Pred samotným vzletom, počas briefingu, sa kocháte pohľadom na svojho miláčika, ktorý oživujú ruchy hangáru, vzlety lietadiel a rocková muzička. Najhoršie dopadli Options, kým ich nastavujete, musíte pretrpieť budovateľskú melódiu hodnú skôr Ho Či Mina. Loading dopĺňa stupňujúci sa rev prúdového motora.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Náročnosť vo veľkej miere závisí od zvoleného nastavenia letovej simulácie, tá môže byť Easy, Normal a Hard. Ďalšie premenné do hry vnášajú nastavenia pozemnej protivzdušnej obrany, množstva MiGov na oblohe a kvality ich pilotov, počasia, denného cyklu, atď. Veľké problémy môžu spôsobovať aj pristátia na lietadlovej lodi. Pri dlhých misiách je veľkým prínosom bezproblémový autopilot.

Severovietnamskí piloti zvyčajne začínajú útočiť čelne zospodu, chcú sa čo najrýchlejšie dostať za váš chvost, prípadne vás zatiahnuť do manévrového súboja, kde sa vo veľkom kruhu vzájomne kryjú. V prípade, že útočíte na pozemné ciele, je pre nich úspechom už len prerušenie útoku, či predčasné odhodenie výzbroje. Keď je ale cieľ vašej misie splnený, nech už bol akýkoľvek, MiGy začnú odlietať a vy na ne môžete útočiť bez strachu z odplaty. SAMy, pokiaľ ich včas zaregistrujete, nepredstavujú až takú vážnu hrozbu a dajú sa vymanévrovať. Naopak veľmi nebezpečnou je paľba z protilietadlových zbraní, ktorá je až príliš presná a zrejme obsluhovaná samými ostrostrelcami.

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Wings over Vietnam nepredstavujú špičku vo svojej kategórii, mnohí hardcoroví virtuálni piloti nad ním len mávnu rukou a vrátia sa k svojmu LOMACu, alebo IL-2. Tých ostatných ale WoV určite poteší, pretože prináša možnosť zalietať si s výkonnými a atraktívnymi strojmi v skutočnom konflikte, ktorého udalosti boli pretavené do prudko hrateľných misií. Ak bolo cieľom tvorcov priniesť na trh simulátor, ktorý osloví a zaujme aj bežnú hráčsku komunitu vlastniacu len priemerné počítače, určite sa im to podarilo. Ak na ňom ešte popracujú a odstránia problém so stabilitou hry, vylepšia engine, pripravia nové misie a lietadlá (peckou by bol Skyraider, má síce vrtuľu, ale do Vietnamu patrí), budeme si pri monitoroch ešte dlho pobrukovať: „Come on baby, light my fire...“.

„Nikdy som nešiel do vzduchu s myšlienkou, že by som mohol prehrať. Zvyčajne som si hovoril, že to bude niekto iný, koho zasiahne SAM alebo protilietadlová obrana. Svoje vlastné motto som si vypožičal od Rusov. Znie takto: „Hľadaj nepriateľa. Nepýtaj sa koľko ich je, ale kde sú!“

Randy „Duke“ Cunningham*

* Poručíci USN Randy Cunningham (pilot) a William Driscoll (backseater) z USS Constellation, letka VF-96, zostrelili dňa 10. mája 1972 počas operačného letu nad Severným Vietnamom so (nie tak celkom) svojim F-4J tri MiGy-17, čím ich celkové skóre dosiahlo magického čísla 5 a stali sa leteckými esami. Počas návratu z misie ich Phantom ťažko poškodil SAM, ale predstava nedobrovoľného pobytu v asi najhoršom hoteli na svete – Hanoj Hilton, ich vybičovala k snahe dotiahnuť takmer neovládateľný stroj nad Tonkinský záliv, kde sa úspešne katapultovali a boli zachránení vrtuľníkom USMC. Po návrate do USA sa Randy stal inštruktorom v Top Gun.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Expert: Sagan je ako rocková hviezda cyklistiky

MS môže pokojne vyhrať aj sedemkrát, myslí si.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Microsoft a Facebook prepojili kontinenty najrýchlejším káblom

Nová trasa zrýchli spojenie a rozloží riziko výpadkov pri katastrofách na východnom pobreží USA.

Ako vedci vyvíjajú roboty, ktoré chodia ako ľudia

Kývať nohami nestačí. Ak chcú roboty chodiť, musia najprv pochopiť možnosti svojho tela.

Odomykanie mobilov obrazcom nie je bezpečné

Všetci rozmýšľame príliš podobne.

Austrália bude mať svoju vlastnú vesmírnu agentúru

Koncept vesmírnej agentúry predstavia v marci 2018.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 685
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 848
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 348
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 582
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 062
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 902
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 817
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 748