Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Najväčší známy masaker na Zemi mal zrejme geologickú príčinu

Vedci predložili dôkazy, ktoré presvedčivo podporujú názor, že najväčšie známe masové vymieranie organizmov na Zemi spôsobili javy s pozemskou príčinou.

Vulkanická aktivita ovplyvnila aj najväčšie vymieranie v histórii Zeme pred 250 miliónmi rokov. Na snímke je výbuch Hory Svätej Heleny v americkom štáte Washington 10. októbra 2004. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP

Zložitý mnohobunkový život na našej planéte je spoľahlivo doložený od doby pred zhruba 545 miliónmi rokov. Odvtedy je známych päť veľkých masových vymieraní organizmov. Dve v prvohorách, jedno na prelome prvohôr a druhohôr, jedno v druhohorách a zatiaľ posledné na prelome druhohôr a treťohôr (okrem toho fosílny záznam odkrýva rad menších).

Najväčšie sa odohralo na prelome prvohôr a druhohôr (perm-trias, P-T) pred zhruba 250 miliónmi rokov. Vtedy vymrelo približne 90 percent morských a 70 percent suchozemských druhov. Pri veľkých vymieraniach bádatelia uvažovali jednak o geologických, jednak o astronomických príčinách. V poslednom čase vyhrával vesmír, vrátane vymierania P-T. Dve významné štúdie v časopise Science však teraz obnovili rovnováhu.

Kliti Griceová z Curtinovej technickej univerzity v Perthe (Austrália) s kolegami z vlastnej krajiny, Číny, USA, Nemecka a Veľkej Británie skúmali organické zlúčeniny a sírové izotopy v morských sedimentoch z doby P-T. Pochádzajú z hĺbkových vrtov pri austrálskom a čínskom pobreží. Výsledky odhalili vtedajší extrémny nedostatok kyslíka v povrchových vrstvách oceánu a naopak hojnosť síry, podporujúcu prosperitu niektorých baktérií. Väčšinu oceánskeho života však síra otrávila. Navyše dochádzalo k emisiám sírovodíka do atmosféry, čo záhubu šírilo ďalej.

Peter Ward z Washingtonskej univerzity v Seattle (USA) s americkými a juhoafrickými kolegami zase podrobne analyzovali fosílny záznam na súši v oblasti panvy Karoo v Juhoafrickej republike. Táto oblasť ponúka najpodrobnejší záznam stavovcov z doby P-T. Ward s kolegami teraz na báze paleomagnetizmu a izotopov uhlíka vytvoril pre fosílie kvalitnú chronológiu. Podľa nej to vyzerá, že vymieranie P-T bolo iba vrcholom dlhšej krízy so základnou pozemskou príčinou. Najskôr to bol rozsiahly vulkanizmus s prísunom nielen jedovatých, ale aj skleníkových plynov do atmosféry, čo vyvolalo klimatické zmeny.

(urb)

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta priváža obžalovanú bývalú podpredsedníčku Najvyššieho súdu SR Jarmilu Urbancovú.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači