SME

Rozhovor s Mariánom Hollerom o najväčšom slovenskom výrobcovi hier

Firma Cauldron pôsobí v hernej brandži už viac ako 9 rokov. Ich zlaté ručičky stvorili už prinajmenšom 6 titulov, kto by nepoznal hry ako Chaser či Conan. Iste vás zaujímajú odpovede na otázky o firemných začiatkoch, prioritách a budúcnosti i poslednej hr

e Conan, takže si nenechajte ujsť odpovede PR manažéra Cauldronu, Mariána Hollera.

História v skratke
Cauldron bol založený v Bratislave v roku 1996. V súčasnosti sa delí na dva tímy, v ktorých pracuje okolo 66 ľudí. Prvá hra menom Quadrax sa stala najúspešnejšou logickou hrou na Slovensku a v Čechách. Ďalší titul bola ťahová stratégia Spellcross. Cauldron bol v tom čase jediná „československá“ firma, ktorej hry sa dostali aj za hranice (prostredníctvom distribúcie firmy SCi). Koncom roka 1998 začali pracovať na real-time stratégii Shock Troops, z ktorej však zišlo. Pomocou vytvoreného Mist engine pokračovali v známej sérii Battle Isle s podtitulkom The Andosia War. V roku 2000 sa Cauldron popasoval s novým Cloak engine, ktorý sa vyrovnal Quake či Unreal enginom. Neskôr ho rozšírili a pridali zopár nových možností a premenovali na CloakNT engine. Tou dobou boli plne rozbehnuté práce na novej hre, FPSke Chaser, ktorú po vydaní distribuoval JoWood. V marci 2002 vznikol v rámci spoločnosti druhý tím, ktorý začal pracovať na hre Conan: Dark Axe  s licenciou od Conan Properties. Bol to prvý multiplatformový titul Cauldronu - momentálne na PC, PS2, Xbox a GameCube. Conan vyšiel v prvej štvrtine roku 2004 distribuovaný firmou TDK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Ahoj. Na začiatok nám prosím povedz niečo o sebe, o tvojej úlohe vo firme a o tímoch Cauldronu.
Marián Holler (MH): Volám sa Marián Holler a v Cauldrone pracujem ako PR manager. Máme 2 teamy, do ktorých sa sústreďuje okolo 66 ľudí... programátorov, grafikov, gamedizajnérov, leveldizajnérov, zvukárov... takže ďalšie bližšie predstavovanie iba v prípade veľkého záujmu :).

HRY.SME.sk: Cauldron má za sebou najviac titulov spomedzi slovenských tímov. Začínali ste vytrvalou prácou a piplačkami od tých najjednoduchších kusov alebo ste sa rovno vrhli k náročnejším projektom?
MH: Cauldron ako firma sa uviedla do hráčskeho sveta svojou prvou hrou Quadrax na platforme PC v roku 1996. Je pravda, že pred PC verziou sme spravili Quadrax a niekoľko daľších iných hier na ZX Spectrum, tie však nevyšli pod hlavičkou Cauldron. Každá hra si vyžaduje veľa obetovaného času a vytrvalosti, či sa jedná o naše prvé hry alebo o tie najnovšie, nič sa nezmenilo, bez práce nie sú hry :).

SkryťVypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Trh so slovenskými hrami v poslednej dobe celkovo stagnuje, naopak v susednom Česku vzniká stále viac a viac dobrých týmov a hier. Čomu to pripisuješ?
MH: Nemyslím si, že by stagnoval, nie každý kto by mohol robiť hry, má chuť alebo odvahu sa do toho aj pustiť a je logické že tých ľudí bude menej ako napr. v USA, Japonsku alebo ČR... Napríklad taký Byte Software so svojim projektom Specnaz bude určíte zaujímavý a kľudne by sa dalo pokračovať.

HRY.SME.sk: Nakoľko sa držíte atraktívnosti a nakoľko tvoríte to, čo sa vám páči a baví vás?
MH: Tak v prvom rade sa rozhodne musí žáner páčiť nám, keď na tom majú ľudia 2 roky robiť, nemôžu chodiť do práce s tým, že kedy to už bude za mnou. No a hneď potom sú tu fanúšikovia, bez nich by sme nemohli robiť to čo robíme, takže veľká časť závisí od ich podnetov, stále sa spracovávajú ich nápady a návrhy. Snažíme sa im podľa možností vyhovieť.

SkryťVypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Realizujete svoje vlastné nápady alebo sa prikláňate k hernému publiku?
MH:  Hrubý koncept je samozrejme náš, ale bez spolupráce s hráčmi by sme si tie hry mohli hrať akurát tak sami :D. Veľa vecí sa mení po konzultácii s fanúšikmi, ako príklad spomeniem našu poslednú hru: pri Conanovi sme s ich pomocou upravovali jeho výzor, výzbroj, chôdzu, systém komb, rôzne levely..., pridali sme scénku s ťavou, po ktorej bol veľký dopyt... je toho strašne veľa a sme radi, že sa naši fanúšikovia z celého sveta aktívne zapájajú.

HRY.SME.sk: Ako si predstavuješ ideálnu hru bez ohľadu na predajnosť?
MH: No ja už som svoju našiel, je to Richard Burns Rally. Po takej hre som strašne túžil, teda skôr som túžil zajazdiť si v takom aute so všetkým, čo k tomu patrí. No a tu je to predostreté, ako v skutočnosti: zvuky, ovládanie... po chvíli ma hra pohltí a môžem si dopriať skutočnú rally. Pre tých, čo to ešte nehrali, vrelo odporúčam.

SkryťVypnúť reklamu

HRY.SME.sk: A čo váš posledný titul Conan. Aký bol ten najväčší problém, ktorému ste museli čeliť pri vývoji?
MH: Myslím, že najťažšie bolo finišovanie, treba vedieť rýchlo odstrániť drobné chyby, ktoré predlžujú vydanie, popridávať nevyhnutné veci a popri tom všetkom spĺňať priania vydavateľa a fanúšikov... nie vždy sa to dá.

HRY.SME.sk: Čo si na tejto hre najviac ceníš?
MH: Prácu všetkých ľudí v teame, bez nich by som nemal o čom písať :). No a samozrejme veľmi dobrú hudbu a príbeh, ktorý čerpá z kníh R.E. Howarda.

HRY.SME.sk: Mnohí majú po dlhšej práci pocit strateného času a zbytočnej námahy. Ako sa na to pozeráš ty, myslíš, že ti vývoj priniesol nové skúsenosti a naplno ťa uspokojil?
MH: Ja sa na veci snažím vždy pozerať z tej lepšej stánky, takže mne vývoj určite priniesol veľa nových informácií a skúseností. Nájdu sa veci, ktoré by som pri ďalších projektoch robil ináč, uvidíme, či to bude možné, lebo nie vždy sa to dá, keďže je to tímová práca a kompromisy sú nevyhnutné.

SkryťVypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Čo hovoríš na recenzie a predajnosť? Nemáš pocit, že ostalo niečo nedocenené?
MH: Keď to porovnám s podobnými hrami, tak v niektorých recenziách bolo cítiť zaujatosť, hlavne z Francúzska. Určite ostal nedocenený multiplayer, väčšina recenzentov ho ani nespomenula. Čo sa predajnosti týka, je ešte skoro hovoriť, lebo v Amerike sa Conan iba začne predávať a o konzolovom trhu zatiaľ takisto nie sú informácie, takže si musíme počkať.

HRY.SME.sk: A na akom projekte momentálne pracujete? Zrejme to budú dva odlišné tituly, vzhľadom na 2 rôzne tímy, nie?
MH: Hej, sú to dva odlišné projekty, ale zatiaľ sú tajné, takže viac informácií budem môcť prezradiť až po oficiálnom oznámení v priebehu roka ;).

HRY.SME.sk: Môžeš to bližšie časovo upresniť?
MH: Bohužiaľ, nemôžem ;).

SkryťVypnúť reklamu

HRY.SME.sk:Niektorí napríklad vidia budúcnosť v internete a s tým spojených on-line hrách. Zvažovali ste tú možnosť?
MH: Zatiaľ sme o čisto on-line hre neuvažovali, vyhovuje nám tento typ hier.

HRY.SME.sk: Máš ešte niečo, k čomu by si sa chcel vyjadriť, prípadne nejaký odkaz pre čitateľov?
MH: No ani nie, len by som zaželal všetkým veľa dobrej nálady a zdravia do nového roku.

HRY.SME.sk: Vďaka za rozhovor, prajeme veľa úspechov...

Za HRY.SME.sk sa pýtal

Autor: Ján Cibulka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mesiac.

Japonská ispace stratila kontakt so sondou stratila necelé dve minúty pred pristátím na Mesiaci.


TASR
Ľudia so závažnými a dlhotrvajúcimi ochoreniami, by mali mať zapísané informácie o svojom zdravotnom stave. Pomôcť im môže aj predinštalovaná funkcia v smartfóne.

Záchranári si zistia zdravotné údaje.


1
Vizualizácia zrážky Mliečnej cesty s galaxiou Andromeda.

Milkomeda nie je samozrejmosť.


10
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 048
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 517
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 508
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 926
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 571
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 827
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 622
SkryťZatvoriť reklamu