SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Rozhovor s Mariánom Hollerom o najväčšom slovenskom výrobcovi hier

Firma Cauldron pôsobí v hernej brandži už viac ako 9 rokov. Ich zlaté ručičky stvorili už prinajmenšom 6 titulov, kto by nepoznal hry ako Chaser či Conan. Iste vás zaujímajú odpovede na otázky o firemných začiatkoch, prioritách a budúcnosti i poslednej hr

e Conan, takže si nenechajte ujsť odpovede PR manažéra Cauldronu, Mariána Hollera.

História v skratke
Cauldron bol založený v Bratislave v roku 1996. V súčasnosti sa delí na dva tímy, v ktorých pracuje okolo 66 ľudí. Prvá hra menom Quadrax sa stala najúspešnejšou logickou hrou na Slovensku a v Čechách. Ďalší titul bola ťahová stratégia Spellcross. Cauldron bol v tom čase jediná „československá“ firma, ktorej hry sa dostali aj za hranice (prostredníctvom distribúcie firmy SCi). Koncom roka 1998 začali pracovať na real-time stratégii Shock Troops, z ktorej však zišlo. Pomocou vytvoreného Mist engine pokračovali v známej sérii Battle Isle s podtitulkom The Andosia War. V roku 2000 sa Cauldron popasoval s novým Cloak engine, ktorý sa vyrovnal Quake či Unreal enginom. Neskôr ho rozšírili a pridali zopár nových možností a premenovali na CloakNT engine. Tou dobou boli plne rozbehnuté práce na novej hre, FPSke Chaser, ktorú po vydaní distribuoval JoWood. V marci 2002 vznikol v rámci spoločnosti druhý tím, ktorý začal pracovať na hre Conan: Dark Axe  s licenciou od Conan Properties. Bol to prvý multiplatformový titul Cauldronu - momentálne na PC, PS2, Xbox a GameCube. Conan vyšiel v prvej štvrtine roku 2004 distribuovaný firmou TDK.

Skryť Vypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Ahoj. Na začiatok nám prosím povedz niečo o sebe, o tvojej úlohe vo firme a o tímoch Cauldronu.
Marián Holler (MH): Volám sa Marián Holler a v Cauldrone pracujem ako PR manager. Máme 2 teamy, do ktorých sa sústreďuje okolo 66 ľudí... programátorov, grafikov, gamedizajnérov, leveldizajnérov, zvukárov... takže ďalšie bližšie predstavovanie iba v prípade veľkého záujmu :).

HRY.SME.sk: Cauldron má za sebou najviac titulov spomedzi slovenských tímov. Začínali ste vytrvalou prácou a piplačkami od tých najjednoduchších kusov alebo ste sa rovno vrhli k náročnejším projektom?
MH: Cauldron ako firma sa uviedla do hráčskeho sveta svojou prvou hrou Quadrax na platforme PC v roku 1996. Je pravda, že pred PC verziou sme spravili Quadrax a niekoľko daľších iných hier na ZX Spectrum, tie však nevyšli pod hlavičkou Cauldron. Každá hra si vyžaduje veľa obetovaného času a vytrvalosti, či sa jedná o naše prvé hry alebo o tie najnovšie, nič sa nezmenilo, bez práce nie sú hry :).

Skryť Vypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Trh so slovenskými hrami v poslednej dobe celkovo stagnuje, naopak v susednom Česku vzniká stále viac a viac dobrých týmov a hier. Čomu to pripisuješ?
MH: Nemyslím si, že by stagnoval, nie každý kto by mohol robiť hry, má chuť alebo odvahu sa do toho aj pustiť a je logické že tých ľudí bude menej ako napr. v USA, Japonsku alebo ČR... Napríklad taký Byte Software so svojim projektom Specnaz bude určíte zaujímavý a kľudne by sa dalo pokračovať.

HRY.SME.sk: Nakoľko sa držíte atraktívnosti a nakoľko tvoríte to, čo sa vám páči a baví vás?
MH: Tak v prvom rade sa rozhodne musí žáner páčiť nám, keď na tom majú ľudia 2 roky robiť, nemôžu chodiť do práce s tým, že kedy to už bude za mnou. No a hneď potom sú tu fanúšikovia, bez nich by sme nemohli robiť to čo robíme, takže veľká časť závisí od ich podnetov, stále sa spracovávajú ich nápady a návrhy. Snažíme sa im podľa možností vyhovieť.

Skryť Vypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Realizujete svoje vlastné nápady alebo sa prikláňate k hernému publiku?
MH:  Hrubý koncept je samozrejme náš, ale bez spolupráce s hráčmi by sme si tie hry mohli hrať akurát tak sami :D. Veľa vecí sa mení po konzultácii s fanúšikmi, ako príklad spomeniem našu poslednú hru: pri Conanovi sme s ich pomocou upravovali jeho výzor, výzbroj, chôdzu, systém komb, rôzne levely..., pridali sme scénku s ťavou, po ktorej bol veľký dopyt... je toho strašne veľa a sme radi, že sa naši fanúšikovia z celého sveta aktívne zapájajú.

HRY.SME.sk: Ako si predstavuješ ideálnu hru bez ohľadu na predajnosť?
MH: No ja už som svoju našiel, je to Richard Burns Rally. Po takej hre som strašne túžil, teda skôr som túžil zajazdiť si v takom aute so všetkým, čo k tomu patrí. No a tu je to predostreté, ako v skutočnosti: zvuky, ovládanie... po chvíli ma hra pohltí a môžem si dopriať skutočnú rally. Pre tých, čo to ešte nehrali, vrelo odporúčam.

Skryť Vypnúť reklamu

HRY.SME.sk: A čo váš posledný titul Conan. Aký bol ten najväčší problém, ktorému ste museli čeliť pri vývoji?
MH: Myslím, že najťažšie bolo finišovanie, treba vedieť rýchlo odstrániť drobné chyby, ktoré predlžujú vydanie, popridávať nevyhnutné veci a popri tom všetkom spĺňať priania vydavateľa a fanúšikov... nie vždy sa to dá.

HRY.SME.sk: Čo si na tejto hre najviac ceníš?
MH: Prácu všetkých ľudí v teame, bez nich by som nemal o čom písať :). No a samozrejme veľmi dobrú hudbu a príbeh, ktorý čerpá z kníh R.E. Howarda.

HRY.SME.sk: Mnohí majú po dlhšej práci pocit strateného času a zbytočnej námahy. Ako sa na to pozeráš ty, myslíš, že ti vývoj priniesol nové skúsenosti a naplno ťa uspokojil?
MH: Ja sa na veci snažím vždy pozerať z tej lepšej stánky, takže mne vývoj určite priniesol veľa nových informácií a skúseností. Nájdu sa veci, ktoré by som pri ďalších projektoch robil ináč, uvidíme, či to bude možné, lebo nie vždy sa to dá, keďže je to tímová práca a kompromisy sú nevyhnutné.

Skryť Vypnúť reklamu

HRY.SME.sk: Čo hovoríš na recenzie a predajnosť? Nemáš pocit, že ostalo niečo nedocenené?
MH: Keď to porovnám s podobnými hrami, tak v niektorých recenziách bolo cítiť zaujatosť, hlavne z Francúzska. Určite ostal nedocenený multiplayer, väčšina recenzentov ho ani nespomenula. Čo sa predajnosti týka, je ešte skoro hovoriť, lebo v Amerike sa Conan iba začne predávať a o konzolovom trhu zatiaľ takisto nie sú informácie, takže si musíme počkať.

HRY.SME.sk: A na akom projekte momentálne pracujete? Zrejme to budú dva odlišné tituly, vzhľadom na 2 rôzne tímy, nie?
MH: Hej, sú to dva odlišné projekty, ale zatiaľ sú tajné, takže viac informácií budem môcť prezradiť až po oficiálnom oznámení v priebehu roka ;).

HRY.SME.sk: Môžeš to bližšie časovo upresniť?
MH: Bohužiaľ, nemôžem ;).

Skryť Vypnúť reklamu

HRY.SME.sk:Niektorí napríklad vidia budúcnosť v internete a s tým spojených on-line hrách. Zvažovali ste tú možnosť?
MH: Zatiaľ sme o čisto on-line hre neuvažovali, vyhovuje nám tento typ hier.

HRY.SME.sk: Máš ešte niečo, k čomu by si sa chcel vyjadriť, prípadne nejaký odkaz pre čitateľov?
MH: No ani nie, len by som zaželal všetkým veľa dobrej nálady a zdravia do nového roku.

HRY.SME.sk: Vďaka za rozhovor, prajeme veľa úspechov...

Za HRY.SME.sk sa pýtal

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 556
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 599
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 469
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 847
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 328
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 383
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 559
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 718
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 106
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 600