FlatOut - závody len tak pre chuť ničiť

„Ničiť, ničiť, ničiť!“ povedal by zrejme Lenin, keby mal možnosť sadnúť si za jasného hviezdneho svitu ku kompjutru a zahrať si krásny FlatOut. No v našom prípade je isté len jedno: ak by táto hra naplnila všetky sľuby, stala by sa legendou.

„Ničiť, ničiť, ničiť!“ povedal by zrejme Lenin, keby mal možnosť sadnúť si za jasného hviezdneho svitu ku kompjutru a zahrať si krásny FlatOut. No v našom prípade je isté len jedno: ak by táto hra naplnila všetky sľuby, stala by sa legendou.

Nedávno som niekde počul, že Američania si vybíjajú svoju zlosť na ničení áut. Najskôr zaplatia pekne vysoké vstupné, načo ich dovedú k určitému staršiemu autu, dostanú ťažké kladivo a terapia sa môže začať. Pre vlastníkov PC sa však vynára iná, azda kultivovanejšia možnosť liečby - FlatOut. Titul vyzeral počas vývoja veľmi nádejne, problémom však je, že čím viac prevratných prvkov nasľubovali autori, tým menej sa im podarilo splniť.

FlatOut približuje zlaté časy amerických „muscle cars“, na ktorých je na prvý pohľad poznať neúprosný zub času. Najazdené kilometre niekoľkokrát prevyšujú možnosti tachometra a plech sa očividne nevie ubrániť korózii. Po štarte prvého závodu však zistíte, že to sú minimálne drobnosti, pretože váš plecháč si ešte pekne užije. Model poškodenia je vypracovaný takmer k dokonalosti. Auto sa dá očesať až na samú kostru, v čom vám protivníci veľmi ochotne pomôžu. Ide našťastie o arkádovú záležitosť, takže môžete bez obáv pokračovať v závode. A keďže je táto hra predovšetkým o deštrukcii, autori sa vyhrali aj s okolitým prostredím, pomocou ktorého môžete výrazne ovplyvniť celkové poradie na konci závodu. Môžete preraziť chatu, porozhadzovať sudy, pneumatiky, či podraziť nohy vodojemu. Za ničenie prostredia dostávate dvojitú odmenu. Jednak peniaze úmerné rôznym druhom rozbitých predmetov, a jednak starý známy „nitro“. Ničiť sa proste oplatí!

Autori nám síce neponúkli nejaký zmysluplný príbeh, ktorý ale z časti to nahradzuje Career mód. Delí sa na tri časti, každá predstavuje akúsi ligu. Začínate na Bronz, po prejdení všetkých 9 závodov sa otvorí Silver liga a tu už je 12 tratí. A nakoniec nasleduje Gold s 15 závodmi a najťažšími protivníkmi. Ako čerešničku tu máme rôzne disciplíny v aréne pred publikom, ktoré predstavuje nezvyčajný mód Bonus. Autorom treba uznať originalitu a zmysel pre humor. Okrem klasickejších destruction arén, kde sa snažíte čo najrýchlejšie zničiť autá súperov, si zaskáčete do diaľky, do výšky, zastrieľate si na terč, či zahráte koľky. Nestačí auto poriadne rozbehnúť, musíte sami seba katapultovať správnou silou a pod správnym uhlom. Za získané body dostávate odmenu v podobe vzácnych dolárikov.

              

Na začiatku si vyberáte zo zopár nelicencovaných áut, ktoré sú pokrstené pútavými menami ako Pepper, Blocker, RoadKing, či FastHammer. Všetky hrdzavejú na vrakovisku niekde na kraji lesa, ktoré má na starosti akýsi „Car dealer“. Dostávame sa k prvému nesplnenému bodu, autori sa totiž chválili možnosťou chodenia vašej postavičky po závodných boxoch, návštevy u predavača áut a tuningu. Lenže „skutek utek“ a napokon ostalo pri obyčajnom NFS Underground štýle. Tvorcovia FlatOut boli dokonca až natoľko ohúrení imidžom NFS, že čo sa dalo, pre istotu prevzali (viď nižšie). Tuning auta sa klasicky delí do niekoľkých kategórií: engine, exhaust, tires, body... ale veľmi ma sklamala absencia grafickej úpravy auta. Neočakával som neóny, ide predsa o staré muscle, ale nejaký ten vinyl namiesto reklám, ktorými je pokryté celé auto, by vskutku príjemne potešil.

Hra obsahuje dovedna 36 závodov, ale hracia doba sa mnohonásobne predĺži vďaka nešikovnému (možno ultrarealistickému) ovládaniu vozidiel. Nesmieme zabúdať, že riadime staré ťažké „muscle“ s pohonom na zadných. Na vysokú pretáčavosť si teda budete musieť nejaký ten čas zvykať, a to na každom povrchu zvlášť. Zajazdíte si na staveniskách pokrytých pieskom, v zasneženej krajine, v lese plnom bahna, či na závodnom okruhu s rozpáleným asfaltom. A verte, že auto sa všade správa inak. Dokonca i keď budete poznať všetky zákruty naspamäť, ešte stále sú tu predmety ako kamene či pneumatiky, ktoré sa sem dostali počas predchádzajúceho kola a ochotne vás katapultujú z trate.

             

GRAFIKA 7 / 10
Autori sa z pochopiteľných dôvodov sústredili na model poškodenia a musím uznať, dopadlo to výborne. Počas závodu dostane auto poriadne zabrať, kapota sa realisticky preliači, odpadne nárazník, rozbijú sa sklá, chytíte osmičkové kolesá. Každý škrabanec pritom zodpovedá príslušnému nárazu. Trápil ma len malý detail - keď z vášho auta odletí nejaká časť (kapota, nárazník...), správa sa doslova ako niekoľko gramový papier, nie ako kus železa. No ale aspoň neskôr nezavadzá na trati ;). 

Na okolité prostredie predsa len autori celkom nezabudli, po stranách rastú stromy, tráva, všade naokolo je plno pneumatík, sudov, alebo vodojemov, ktoré sa dajú efektívne rozhádzať a spomaliť tak súperov. Textúry trate sú kvalitné, najlepšie to je opäť vidieť na modeloch áut, kde rozpoznáte dokonca hrdzu a špinu. No škoda, že v hre sa neušlo miesto ani jednej animácii (okrem úvodného spotu), očakával by som to aspoň na konci každej ligy.

INTERFACE 5 / 10
Interface je absolútne neoriginálny a kompletne odkukaný od NFS:U. Menu je presne na ten istý štýl a tuning spolu s kupovaním áut sa mu náramne podobajú. Autori sa to všetko snažili zakamuflovať a celkom dobre sa im to podarilo prispôsobiť dobe a účelom hry. Hneď to ale kazí ďalší prvok od EA, a to klasický oválny rámček informujúci o hranom autorovi a skladbe. A i keď je to arkáda, chýbal mi v dolnom, alebo hornom rohu zmenšený model poškodenia auta, pretože v neskoršej fáze rozbitia sa vôbec nedá zistiť, s ktorou časťou auta si ešte niečo môžete dovoliť.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Keď si sadnete k FLatOut, zrejme sa chcete pobaviť, poriadne roztrieskať kamošov na nete, alebo si len tak zahrať s počítačom. Veď na to je tu model poškodenia. Lenže načo, pre všetkých červov na svete, je to ovládanie také hyperrealistické? Kým sa naučíte vyberať zákruty primerane, budete musieť niekoľko krátprejsť danú trať. A to nevravím o neférovosti umelej inteligencie. Nielenže pre ostatné autá neplatí šmyklavý povrch, model poškodenia alebo váha a rýchlosť ani zďaleka do takej miery ako u vás, ale naviac keď po vyštartovaní na úvodnej rovinke ste na treťom mieste a pri prvej zatáčke idete takou istou rýchlosťou a tak isto otočíte volantom ako tí dvaja pred vami, vyletíte hlboko do lesa alebo vrazíte plnou silou zvodidiel, pričom oni si ju bez problémov prefrčia. To už vie pekne nazúriť.

Autori naviac opäť raz porušili svoje slovo a v hre nemáte ani zďaleka toľko voľnosti, ako sa sľubovalo. Ak čo i len trochu vyjdete z trate, hra si to miesto označí a vypisuje, koľko metrov ste sa od neho vzdialili, takže buď sa vrátite, alebo stlačíte reset, čím prídete o pekných pár pozícií! Z toho vyplýva, že nemôžete využívať žiadne skratky, okrem tých, ktoré nám autori vymedzili, a tie sú nanajvýš nepraktické - skratka, ktorá skráti trať o 2 metre, je pre mňa suchým pokusom.

Celý princíp hry vám dôjde po chvíli ako celkom zbytočný a otravný. Ak narazíte do nejakého pevného predmetu (strom, zvodidlá) i v tej najmenšej rýchlosti, automaticky dostane vodič katapult a nasleduje niekoľko sekúnd pozorovania, kým dopadne na zem. Medzitým ste na poslednej pozícii. Tiež ma pobavilo, keď som vyšiel na sneh a moje pneumatiky tam zanechali šmuhy (nie stopy, ale zodretú gumu z pneumatík!!!), tak to už je fakt iné kafe! A k tomu si pridajte, všetky možnosti tuningu sú otvorené hneď na začiatku a vyjde vám jasný výsledok.

           

MULTIPLAYER
FlatOut zatiaľ nemá žiadnu komunitu, takže aj keby ste veľmi chceli, nejakého náhodného spoluhráča nenájdete. Na dohodnutý session som to neskúšal.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Pekne sadlo hlboké vrčanie motoru, rôzne zvuky nárazov a hlasné ááá, keď vyletíte z auta. Trochu ma sklamala nesynchronizovanosť s prostredím, napríklad v prírode štebot vtákov alebo na okruhu rev burácajúceho davu.

HUDBA 7 / 10
Je tu klasický soundrack pozostávajúci z niekoľkých prevažne rockových skladieb, zopárkrát sa vyskytne aj ženský interpret. Pri závode pôsobia buď moc rušivo alebo naopak príliš jemne. V pozadí menu vyhráva príjemná gitara, čo je asi najvydarenejšia skladba hry.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Dlho som sarozhodoval, akú dám známku, lebo náročnosť je na veľmi vysokej a naopak inteligencia na veľmi nízkej úrovni. Náročnosť je vysoká z dôvodu ovládania a neférovosti počítača. Pri hocijakých zrážkach vždy vyjdete najhoršie s najdoničenejším autom. Vyjdete z toho so záverom, že narážať sa neoplatí. To je akési pravidlo a hra preto stráca takmer celkom zmysel.

Inteligencia je na tom úplne biedne, keby počítač nemal presne stanovenú cestu, platili pre neho fyzikálne zákony tak ako pre vás, neprešiel by ani prvou zatáčkou. Vôbec do vás nenaráža, ide len po akejsi neviditeľnej priamke ako závodné autíčka pre deti, čiže ani nepoznajú tých málo úbohých skratiek, ktoré sú k dispozícií. Naviac, čo už považujem za úplnú stupídnosť, prechádza trať dovtedy, kým neprejdete vy cieľom v poslednom kole. To znamená, že ak odídete vybrať si hotdog z mikrovlnky a necháte hru bežať, po návrate bude mať počítačom riadený protivník na svojom konte už zo 20 najazdených kôl!

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Kto zbožňuje staré americké muscle cars, ničí sestrám bábiky a chce skúsiť, aké to je, riadiť auto na najneprajnejších povrchoch, odporúčam vyskúšať tento titul. I naďalej však ostáva FlatOut len zahodením príležitosti na skvelú netradičnú arkádu, na akú si zrejme ešte počkáme. V tejto hre bolo oveľa viac potenciálu a to, čo autori sľubovali, ale veľakrát nesplnili, nebolo až také nereálne.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti. Dýchali by v ňom pomocou tekutiny.

Nový výskum kostí mastodonta môže prepísať históriu človeka

Kontroverzný výskum tvrdí, že Ameriku osídlili predkovia ľudí o 100-tisíc rokov skôr ako sa doteraz myslelo.

Osobný asistent Amazonu začne pomáhať s výberom outfitov

Alexa už nebude spracovávať iba zvuk, ale aj obraz.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 942
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 110
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 239
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 131
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 380
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 989
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 328
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 984
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 548
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 427

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop