PODROBNÁ RECENZIA KROK-ZA-KROKOM

Ako si vybrať správnu autosadu s Bluetooth? Recenzia Siemens HKW600

Ak v aute trávite veľa času a zároveň patríte k ľuďom, ktorí aktívne používajú mobilný telefón, skôr či neskôr začnete premýšľať o kvalitnej autosade.

Telefonovať totiž s mobilom pri uchu je nielen proti predpisom a hrozí vám pokuta 1500 Sk, ale zároveň tým ohrozujete aj vlastnú bezpečnosť a, samozrejme, aj bezpečnosť ostatných pasažierov v aute. Ak vás ani tieto argumenty nepresvedčia, možno si spomeniete napríklad aj na to, aké útrpné je vyberať mobilný telefón z vrecka počas jazdy, keď vytrvalo vyzváňa a sprieči sa v ňom.

Ak máte podobný problém, ako my, v tomto článku nájdete praktické informácie o tom, akú autosadu zvoliť a čím všetkým si prejdete od rozhodnutia po jej úspešné prvé použitie v aute.

Aký spôsob bezpečného telefonovania si vybrať do auta?
Možností, ako telefonovať v aute, je viac. V začiatkoch sme sa snažili ušetriť a zvolili sme si headset spojený káblom s telefónom. Okrem toho, že sa telefón vo väčšine značiek automobilov nedá uložiť na stredový panel tak, aby sa v ňom pri jazde hore – dole nepohyboval, spojenie káblom je značne nepraktické. Káblik sa zachytáva nielen o bezpečnostné pásy, ale aj o páku ručnej brzdy (a to nie je len ojedinelý zážitok, rovnaké skúsenosti majú aj známi...). Po dvojmesačnom trápení sme tento najlacnejší variant bezpečnejšieho telefonovania definitívne zavrhli, aj keď náklady na používanie boli cca 700 Sk za prídavné slúchadielko (škoda bola väčšia – vytrhnutý konektor na Nokii 5510, zlomený konektor na Sony Ericsson a roztrhnuté vrecko na koženej bunde – všetky tieto nehody sa stali pri vystupovaní z auta, keď sa káblik slúchadla zachytil o páku ručnej brzdy. Pre doplnenie – v dvoch rôznych modeloch áut).
Druhým, relatívne lacným variantom je používať bezdrôtový headset s Bluetooth. Počas jazdy máte slúchadlo na uchu a používate ho rovnako ako v kancelárii alebo v exteriéri. Toto riešenie má len dve nevýhody: slúchadlo nesmiete zabudnúť nabiť a ešte lepšie, nesmiete zabudnúť ho jednoducho nosiť neustále pri sebe. Práve tieto dve podmienky nám robili najväčšie problémy, takže sme po čase zavrhli aj tento spôsob.
Neostalo nám tak nič iné, ako začať vyberať autosadu s pripojením Bluetooth.

Ako vybrať autosadu?
Jednoznačne premýšľajte nad autosadou s Bluetooth – je najpohodlnejšia a zároveň podporuje univerzálne všetky značky telefónov, ktoré majú Bluetooth integrovaný. Takže ak aj časom prejdete na inú značku telefónu, nie je potrebné v aute meniť celú autosadu (presne toto sa stalo nám s inak skvelou autosadou pre Nokiu 6310i – telefón sa už nepredáva, nový sme nezohnali a autosadu aj s držiakom sme rok zbytočne vozili naprázdno v aute).

Pri výbere autosady s Bluetooth výrobca nerozhoduje. Všetci poprední výrobcovia, ktorí predávajú na našom trhu mobilné telefóny majú v ponuke autosady s Bluetooth. Problém je len vybrať si tú správnu.

Pred samotným výberom si určite priority a to, čo od autosady očakávate. Na trhu sú autosady s externým displejom, ale aj bez displeja. Existujú autosady, ktoré sú vyslovene stavané na viac používateľov (Sony Ericsson), bežná autosada sa však automaticky pripojí len k jednému predvolenému telefónu, ostatné treba nastaviť pri nastupovaní do auta ručne.

My sme pri výbere jednoznačne preferovali autosadu s externým displejom pre tieto dôvody:

- ak je telefón spojený s autosadou cez Bluetooth a prijímate hovor, telefón musíte vybrať z vrecka či obalu, aby ste na displeji videli, kto volá. Rovnaký problém je aj pri vytáčaní čísla, ak nemáte aktivované vytáčanie hlasom (a pozor, väčšina telefónov má len obmedzený počet kontaktov, ku ktorým môžete hlasovú značku pridať).
- ak aj máte držiak, v niektorých autách je umiestnený nízko a pri pohľade na vyzváňajúci telefón, resp. pri manipulácii s telefónom hľadíte smerom dole a zo zorného uhla vypustíte situáciu na ceste pred automobilom. Zbytočne tak riskujete situáciu, keď čosi prehliadnete a môžete tak spôsobiť dopravnú nehodu, alebo niekoho zraziť

Z dostupných autosád nám ostali len dve – Nokia 610 a Siemens HKW600. Autosada od Nokie má sympaticky veľký displej, ktorý presne vyhovoval našim potrebám. Napokon sme si však vybrali autosadu Siemens, pretože umožňuje pripojiť aj telefóny Siemens bez Bluetooth.

Dôležité tiež je, aby ste pred samotnou kúpou autosady navštívili autoservis, kde vám budú vykonávať montáž a informovali sa o možnostiach umiestnenia autosady do vášho modelu. Vyhnete sa tak prípadným nepríjemnostiam, keď kúpite autosadu a pri montáži zistíte, že vám nevyhovuje, alebo nepasuje do interiéru automobilu.

Náklady na zaobstaranie a montáž autosady
V našom prípade sme mali tieto základné vstupné údaje:

Telefóny: Siemens S65, Siemens CXT65
Automobil: Opel Zafira

Na zaobstaranie a montáž sme vynaložili tieto náklady:
Autosada HKW600: 6 763 Sk
Car Kit Upgrade HKO-650: 551 Sk
Montáž v autorizovanom servise Opel: 4000 Sk

Ceny sú s DPH 19%.

Autosada funguje samostatne aj bez držiaka, ten však odporúčame: telefón si nielenže počas jazdy komfortne nabijete, ale k autosade sa cez tento držiak dajú plnohodnotne pripojiť aj ostatné telefóny od Siemensu: C65, CX65, CXT65, M65, S65, SL65, SK65 a CX70.

Montáž vám neautorizovaný servis vykoná aj lacnejšie, pri našom cenovom prieskume u „garážistov“ vyšla cena od 1000 Sk, v bežnom rýchloservise od 2500 Sk. Pri montáži súpravy väčšinou mechanik musí zasahovať do palubnej dosky a musí odmontovať plastové kryty a čalúnenie (riadiaca jednotka autosady sa väčšinou montuje pod kryt stredného panelu v oblasti autorádia a z nej sa pod palubovkou a plastovými krytkami stĺpika vedie drôt mikrofónu, ten sa potom popod čalúnenie stropu vyvedie aj s mikrofónom v oblasti osvetlenia priestoru vodiča.
Myslite na to pri výbere servisu, ktorý vám bude montáž vykonávať. Nešikovný alebo neskúsený mechanik vám môže v interiéri auta narobiť podstatne viac škody, než usporíte na montáži v autorizovanom servise. Pozor si dávajte aj na spätnú montáž plastových častí a čalúnenia – auto vám po neodbornom zásahu môže začať nepríjemne vŕzgať a praskať.

Pred montážou autosady
Pred montážou si pokojne dohodnite s automechanikom, ktorý bude montáž vykonávať, základné princípy montáže. Vyberte si miesto na palubnej doske, kde chcete mať umiestnený displej autosady a prekonzultujte to s mechanikom (nie všade sa totiž displej dá umiestniť, vedie z neho kábel do riadiacej jednotky, ktorý musí mechanik niekam v priestore umiestniť).
Displej sa snažte umiestniť blízko stredového panela automobilu, aby sa dal bez problémov pripojiť k riadiacej jednotke. Zároveň skúšajte polohy umiestnenia – myslite vopred na to, že na displej budete musieť dobre vidieť a snažte sa ho umiestniť tak, aby ste pri pohľade naň ponechali vo svojom zornom uhle aj priestor pred automobilom. Myslite aj na svietiace slnko v lete, ktoré by vám mohlo pohľad na displej a jeho zobrazenie riadne skomplikovať.
K niektorým autosadám sa dodáva externý reproduktor (aj v prípade Siemensu), výhodnejšie je však autosadu pripojiť k audiosústave auta – pri telefonovaní si tak môžete cez autorádio pohodlne regulovať hlasitosť zvuku. Upozornite na to mechanika pred montážou.

Montáž autosady
Montáž autosady netrvá dlhšie ako jeden pracovný deň, šikovný mechanik ju zvládne aj za 4 hodiny.
Pred tým, než si dáte sadu namontovať si poriadne prečítajte návod na použitie. Pri preberaní si tak budete môcť sadu poriadne vyskúšať a vyhnete sa tak zbytočnému zdržaniu pri reklamáciách, ak mechanik čosi zabudne zapojiť.
Zároveň si dajte pozor, aby bola autosada správne prepojená s autorádiom. Bežné autorádio by sa malo pri prijímanom zvonení automaticky stlmiť a po ukončení hovoru zasa zapnúť.

Bližší pohľad na autosadu Siemens HKW600
Autosada sa predáva samostatne, úplne nelogicky v nej nenájdete toľko potrebný držiak na telefón.
V autosade je v škatuli zabalená riadiaca jednotka, všetky potrebné káble na prepojenie a displej. Ak chcete komplexné riešenie, musíte si dokúpiť samostatný držiak Car Kit Upgrade HKO-650. Vďaka nemu môžete telefón nielen nabíjať počas jazdy, ale k autosade pripojiť aj ďalšie modely Siemensu.

Z pohľadu používateľa je riadiaca jednotka nezaujímavá, zabuduje sa väčšinou pod plastový kryt stredového panelu auta.
Zaujímavý je, naopak, displej s ovládacími páčkami na bokoch.

Displej je jednoriadkový, zmestí sa naň 15 znakov (Siemens je prešibaný, navrhnuté to je presne na nápis Siemens HKW-600 :)). Ide o klasický monochromatický displej podfarbený ľadovomodrým svetlom, ktorý je výborne viditeľný tak na dennom svetle, ako aj v tme.
Siemens k displeju dodáva malú plastovú základňu na pevné uchytenie k prístrojovej doske, alebo môže byť umiestnený samostatne kdekoľvek – uchytíte ho obojstrannými lepiacimi prúžkami, ktoré sú takisto súčasťou balenia. Jednoznačne odporúčame uchytiť displej napevno skrutkami – je málo pravdepodobné, že samolepiace prúžky vydržia tlak pri manipulácii s ovládacími tlačidlami a takmer isto sa budú odlepovať.

Na okrajoch displeja sú dve funkčné tlačidlá, ktoré sa ovládajú tlakom prsta smerom hore alebo dole. Sú na nich podsvietené piktogramy, takže sú dobre rozoznateľné pri jazde v noci a uľahčujú šoférovi manipuláciu pri telefonovaní. Máme k nim veľmi vážnu výhradu – sú mimoriadne tuhé a na ich stlačenie treba vyvinúť silnejší tlak, než by bolo vhodné. Možno však časom pri častom používaní povolia. Pri manipulácii s tlačidlami chýba aj dodatočné „docvaknutie“, ktoré používateľa presvedčí o tom, že tlačidlo dobre stlačil.

Štyri rôzne smery pohybu ponúkajú kombináciu viacerých funkcií autosady. Začnime ľavým tlačidlom:

Ľavé tlačidlo – pohyb nahor
pri pohybe smerom hore vyvoláte ponuku zoznamu volaní (posledný uskutočnený hovor, prijaté hovory, neprijaté hovory, uskutočnené hovory). Pri jednom stlačení sa zobrazí ponuka posledných realizovaných hovorov, no kombináciou stláčania pravého tlačidla sa dá nalistovať požadovaná funkcia, ktorá sa potvrdí ďalším stlačením ľavého tlačidla smerom hore.
Ak nájdete napr. posledné volané číslo, a máte ho v adresári, pred jeho vytočením sa len zobrazí, takže na samotné vytáčanie musíte tlačidlo stlačiť ešte raz (teda dohromady trikrát, ak nelistujete v hovoroch). Na jednej strane je to praktické, pretože pred vytočením si ešte môžete na displeji skontrolovať volané číslo, no na strane druhej pri jazde trojnásobné stlačenie tlačidla obťažuje. Okrem toho práve tu chýba kritizované „docvaknutie“ tlačidla, takže pri rýchlom stláčaní tlačidla za sebou si nie ste istí, koľkokrát ste ho úspešne stlačili až na doraz.

Počas vyzváňania stlačením tlačidla smerom hore zodvihnete hovor.

Pri dlhom stlačení smerom nahor aktivujete vyhľadávací mód – súprava sa snaží spojiť so všetkými telefónmi s aktívnym Bluetooth v dosahu.

Ľavé tlačidlo – pohyb dole
Počas hovoru stlačením tlačidla hovor ukončíte. V stand-by móde stlačením tlačidla dole vypnete celú autosadu (zapína sa automaticky pri aktivácii elektrického okruhu auta pri otočení kľúčika).

Pravé tlačidlo – pohyb nahor
Stlačením tlačidla spustíte vytáčanie hlasom – musí však byť najprv všetko nastavené v telefóne.

Pravé tlačidlo – pohyb dole
Stlačením pravého tlačidla spustíte adresár telefónu. Postupným stláčaním tlačidla listujete v kontaktoch po jednom, pridržaním tlačidla preskakujete kontakty po desiatich.

Stlačením pravého tlačidla smerom hore a dole počas hovoru nastavujete hlasitosť reproduktora, resp. signálu putujúceho do reproduktora (aby ste vyrovnali hlasitosť autorádia so sadou – odporúčame, inak budete musieť neustále pri hovoroch korigovať hlasitosť).

Sada ponúka ešte ďalšie funkcie počas hovoru:
- ak stlačíte ľavé tlačidlo smerom hore, podržíte hovor
- ak stlačíte pravé tlačidlo smerom dole, zapnete funkciu „mute“ – deaktivujete mikrofón

Ako aktivovať spojenie s telefónom?
Ak telefón zasuniete do držiaka, s autosadou sa spojí „natvrdo“ cez konektor, Bluetooth teda nemusíte mať zapnutý. Ak ho zapnutý máte, prednosť má v držiaku konektor.

Telefón, ktorý nie je v držiaku a chcete ho prvý raz spojiť s autosadou si jednoducho pripravte do ruky. Na autosade stačí dlhšie stlačiť ľavé tlačidlo smerom hore, autosada začne automaticky vyhľadávať Bluetooth zariadenia. S telefónom sa spojí takmer okamžite – na displeji sa zobrazí PIN kód spojenia, ktorý treba na vyzvanie zadať do telefónu. Nasleduje definitívne spojenie. Od tejto chvíle si autosada telefón pamätá a vždy pri nástupe do auta sa s ním automaticky spojí – nevyžaduje už žiaden ďalší zásah či nastavenie. Je to veľmi praktické – telefón máte v taške, vo vrecku, či kdekoľvek inde a nemusíte s ním nič robiť.

Autosada podporuje až štyri rôzne telefóny – jeden predvolený a troch „náhradníkov“ Automaticky sa spája vždy s predvoleným, ak ho nenájde, ponúkne zoznam náhradníkov, z ktorého treba vybrať. Ak nastúpi používateľ s piatym telefónom, automaticky mu sada pridelí pozíciu telefónu, ktorý sa s ňou najmenej spájal.
Samozrejme, sada podporuje len jedno spojenie, nemôžu k nej byť pripojené ďalšie telefóny súčasne.

Ako sme už spomenuli, autosada sa aktivuje otočením kľúčika v aute – ak nemá v dosahu telefón, displej svieti a zobrazuje názov autosady. Ak nájde telefón, automaticky sa spojí a na displeji zobrazí indikátor signálu a stavu batérie doplnený a názov operátora.

Vyzváňanie
Ak je telefón zasunutý v držiaku, v reproduktoroch sa ozýva polyfonické vyzváňanie telefónu. Ak však máte telefón vo vrecku a je spojený cez Bluetooth, sada vyzváňa vlastným nepríjemným strojovým pípaním.

Osvetlenie
Počas jazdy je neustále osvetlený nielen displej autosady, ale aj displej telefónu. Ak potrebujete s telefónom počas jazdy pracovať, máte okamžitý prehľad. Autosada ostáva osvetlená aj po vytiahnutí kľúčika zo zapaľovania až do okamihu, keď sa stratí spojenie s telefónom. Aj to má výhodu – ak odstavíte auto, môžete pripojený telefón ďalej používať.
Pozor však na to, ak telefón zabudnete v interiéri – svietiaci displej upozorní zlodejov na to, že je v aute.

Autosada v praxi
Používanie autosady sa v praxi jednoznačne osvedčilo, bez akýchkoľvek pochýb ju každému odporúčame. Okrem presvedčenia, že so sadou jazdíme podstatne bezpečnejšie (odpadla nepríjemná manipulácia s telefónom vo vrecku a pridŕžanie telefónu opretého medzi uchom a ramenom), oceňujeme aj komfort používania.

Problémy
Samozrejme, pri montáži môžete naraziť na množstvo problémov, ktoré treba postupne odstraňovať. Ideálny prípad, keď všetko funguje na prvý raz je niekedy nedostižný sen :)
Hneď na prvý deň po montáži sme zaznamenali silné výpadky signálu, keď je telefón zasunutý do držiaku. Vypadáva mu neustále sieť a ani úroveň signálu nezodpovedala aktuálnemu pokrytiu.
Zaujímavé je, že pri spojení cez Bluetooth je príjem signálu v úplnom poriadku, takže to naznačuje skôr problém s konektormi.
Po konzultácii so servisným strediskom Siemensu ide o dve predpokladané varianty zdroja problému – mechanik buď nesprávne alebo nedostatočne zapojil konektory do riadiacej jednotky, alebo je mechanický problém s konektorom telefónu, alebo držiaka.
V súčasnosti je auto objednané na servisný zásah priamo v Siemense, kde budú hľadať zdroj problému. Po jeho odstránení vás budeme informovať, kde sa problém vyskytol a čoho sa pri montáži vyvarovať, aby sa neopakoval aj vo vašom prípade.

Sledujte preto MOBIL.SME.SK, po odstránení problému recenziu doplníme.

Zaujíma vás v súvislosti s autosadou niečo, čo ste v recenzii nenašli? Napíšte nám podnet do diskusie k článku, recenziu radi doplníme o ďalšie informácie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

TECH

Zjavil sa náhodou, pozrite si ako Phobos obieha Mars

Mesiac pomenovali po bohu strachu.

Neprehliadnite tiež

Ako legálne pozerať Hru o tróny bez káblovky cez web

Predplatné stojí necelých 10 eur za mesiac a dostanete prístup k ďalším seriálom a filmom.

OBJEKTÍV

Vlezie medzi sutiny aj do tela. Nový robot sa pohybuje ako vinič

Mäkký robot pomôže pri záchranárskych prácach či v medicíne.

Vedci opravili fyziku, protón je v skutočnosti ešte ľahší

Meranie je trikrát presnejšie ako doterajšie výsledky.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 504
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 616
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 223
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 846
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 561
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 067
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 764
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 565
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 109
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659