Phishing vlani podľa analytikov McAfee ohrozoval firmy aj domácich používateľov. Tí zväčša dostávali e-maily grafikou a obsahom predstierajúce, že pochádzajú od významnej firmy, ktorá ich žiada o kliknutie na uvedenú internetovú adresu a vyplnenie niektorých osobných údajov, napríklad hesla či PIN "z bezpečnostných dôvodov".
Za posledný rok pritom vzrástol nielen počet takýchto podvodných e-mailov, ale aj ich "kvalita" - od skutočných e-mailov renomovaných firiem sú takmer na nerozoznanie. (Seriózne firmy však zákazníkov o osobné údaje nikdy cez e-mail nežiadajú.) Odborníci preto vzhľadom na nízku úroveň povedomia internetistov o takýchto spôsoboch podvodov očakávajú ďalší rast množstva phishingu aj v tomto roku.
Najviac phishing útokov prichádza zo Spojených štátov, Veľkej Británie, Číny, Taiwanu a Južnej Kórey. Len málo z ich autorov sa zatiaľ dostalo pred súd. Posledným bol 35-ročný Brit Philip Cummings, ktorého minulý týždeň odsúdili v New Yorku na 14 rokov väzenia za to, že v roku 1999 a 2000 podvodne vylákal osobné údaje od 30000 ľudí a spôsobil im aj viacerým firmám škodu vyše 50 miliónov dolá- rov.
Ako ľudia pomáhajú podvodníkom
- 44 percent ľudí využívajúcich internetové bankovníctvo využíva to isté heslo pre prístup do viacerých bankových služieb. Raz získané heslo tak môže útočník využiť na vybielenie viacerých účtov naraz.
- 37 percent zákazníkov internetových bánk používa rovnaké heslo aj na iných, menej bezpečných stránkach.
- 79 percent percent ľudí si všíma, či je v internetovom prehliadači ikonka zámky signalizujúca bezpečné pripojenie (ktorá však môže byť na akejkoľvek stránke) - len 40 percent však na ňu klikne a presvedčí sa, či je certifikát skutočne dôveryhodný.
Autor: tb, čtk