avigačný prístroj. Ak PDA zatiaľ nemáte, môžete si zadovážiť kompletný balíček i s ním.
Krabicové balenie na prvý pohľad pripomína softvérové balíky, na aké sme zvyknutí pri ich kúpe pre stolné počítače. I keď je softvérovým základom tohto riešenia mapový softvér Pocket KiM pokrývajúci územie Čiech a Slovenska pochádzajúci z dielní českej spoločnosti TRANIS s.r.o, v balení sa toho nachádza omnoho viac. Nechýba samostatne funkčný GPS prijímač Holux s príslušenstvom a univerzálna montážna sada do automobilu pre vreckový počítač PDA vybavená o CL adaptér pre jeho napájanie zo zapaľovača.
FOTO – MILAN GIGEL
Telo navigátora Holux GR230 pôsobí trochu mysteriózne. Ak by na ňom nebol nápis GPS a označenie výrobcu, iba so značnou dávkou skúsenosti by ste uhádli o čo ide. Na vrchnej časti matného čierneho plastového tela odolného voči vlhkosti a obliatiu vodou je umiestnený priesvit, pod ktorý uložili konštruktéri LEDky indikujúce jeho prevádzkový stav. I keď piktogramy nemusia pôsobiť príliš vysvetľujúco, zastupujú symboly pre príjem signálu z družíc, bluetooth spojenie a napájanie. V závislosti od ich svitu, či blikania po prečítaní manuálu hravo zistíte, či komunikácia prebieha, či je zameraná aktuálna poloha, alebo či nie je potrebné dobiť zabudovaný Li-Ion akumulátor.
FOTO – MILAN GIGEL
Na pravej bočnej strane sa pod gumovým vyklápateľným krytom nachádza pozlátený konektor pre pripojenie externej antény. GPS signál nepreniká žiadnymi materiálmi s výnimkou skla. Je teda možné, že po umiestnení prijímača na nevhodné miesto v automobile nebudete schopní zamerať svoju pozíciu. Pre takéto prípady je možné použiť externé magnetické antény, ktorých veľkosť dosahuje v priemere polovicu zápalkovej škatuľky. Ich káblik sa prevlečie gumovým tesnením dverí a anténa sa svojim magnetickým telom upevní na strechu automobilu. Pri pohybe v exteriéroch ju potrebovať nebudete. Rovnako ani pod čelným sklom automobilu.
FOTO – MILAN GIGEL
Spodná časť je vybavená posuvným prepínačom, ktorý aktivuje napájanie navigátora z jeho zabudovaného akumulátoru. Načítanie aktuálnej polohy zaberie rádovo minútu, ak ste však s vypnutým prístrojom prekonali viac ako 400 kilometrovú trasu, môže to trvať i 15 minút. Pri práci na akumulátore získate niekoľko hodín pracovného času. Pod gumovým krytom sa však nachádza USB konektor, ktorý slúži nielen pre pevné pripojenie k stolnému PC alebo notebooku (kde ho môžete využiť pre spoluprácu s ľubovoľným mapovým softvérom s podporou GPS) ale i pre nabíjanie. Keďže systém je postavený na 5 voltovej platforme a výrobca použil štandardizovaný konektor, externé napájanie je možné pre dosiahnutie dlhých časov mobility riešiť mnohými spôsobmi.
FOTO – MILAN GIGEL
Satelitný tuner dokáže súčasne pracovať až s 12 navigačnými satelitmi a oblohe a vďaka čipovému riešeniu SiRF dosahuje pomerne slušnú presnosť s možnosťou korekcií WAAS/EGNOS. Vyrovná sa tak i drahším navigačným prístrojom. Gumové nožičky na spodnej časti zaisťujú protisklzové spojenie s podložkou, avšak ak plánujete pevné osadenie do automobilu, môže sa stať, že pri rýchlom zabrzdení z palubovky skĺzne. Hľadajte teda nejakú alternatívu.
FOTO – MILAN GIGEL
S navigátorom možno použiť širokú paletu PDA z nášho trhu, k čomu sú na objednávku uspôsobené i káblové sady používané pre ich napájanie. Dôležitou súčasťou dodávky je však univerzálny stojan, ktorý umožní montáž do auta tak, aby ste mali displej vždy na dohľad a obrazovka pred vašimi očami nevibrovala viac ako je potrebné. Kĺbovité uchytenie s regulovateľným tvarom dokáže prispôsobiť polohu pre každý typ automobilu.
FOTO – MILAN GIGEL
Upevnenie na čelné sklo zabezpečuje podtlaková prísavka, ktorá sa na plochu skla aplikuje po jeho vyčistení odmastňovacou utierkou, ktorá je súčasťou dodávky. Aby ste podtlak nemuseli vyvíjať prítlakom k oknu, systém je vybavený deformačnou páčkou.
FOTO – MILAN GIGEL
Nosná plocha držiaku je riešená podobne ako pri univerzálnych držiakoch na mobily. Keďže ide o univerzálne riešenie, nenájdete tu systémový konektor, ale iba dvojicu pohyblivých bočných panelov s hrubou penovou vrstvou, ktoré pevne uchopia vaše PDA. Zdá sa však, že konštruktérom chýba fantázia a tak zabudli na dôležité veci. Prvou je skutočnosť, že na každom novom PDA je možné obraz rotovať na šírku, čo vyžaduje alternatívne uchopenie. Druhým je absencia držiaka na stylus (pero), ktoré sa vám určite nebude chcieť neustále zasúvať do PDA a vyberať späť. Svoju funkčnosť však držiak plní podľa očakávaní.
FOTO – MILAN GIGEL
Uhlovú nastaviteľnosť plochy zabezpečuje i ozubený kĺb so skrutkovou aretáciou. Motýliková matica zabezpečuje jednoduchú manipuláciu i bez nutnosti odlepenia systému z okna.
FOTO – MILAN GIGEL
Napájanie PDA a GPS modulu je riešené šalamúnskym spôsobom. Okrem priamo pripojiteľných káblikov s USB koncovkou na odvrátenej strane sú súčasťou dodávky adaptéry pre 230V sieť a CL adaptér, do ktorých potrebný káblik jednoducho zasuniete. Modulárnosť hrá v tomto prípade dôležitú úlohu nielen kvôli zníženiu ceny riešenia, ale i kvôli zameniteľnosti PDA počítačov – nezabudnite však na to najdôležitejšie. Softvér sa aktivuje priamo na konkrétne výrobné číslo PDA. Nie je teda bez aktivácie kľúčom prenositeľný na iné PDA.
FOTO – MILAN GIGEL
FOTO – MILAN GIGEL
Nechýba však ani lokalizovaná dokumentácia, ktorá vám pomôže jednoduchým spôsobom softvér nainštalovať a GPS modul skonfigurovať pre spoluprácu s PDA.
FOTO – MILAN GIGEL
Prvou úlohou je spárovať GPS modul pomocou PINu s PDA, čo dosiahnete pomerne jednoducho. Po úspešnom prepojení nezaškodí, aby ste sa presvedčili, na akú dlhú vzdialenosť sa môžete s PDA vzdialiť, aby bol signál ešte dostatočný. V priemere sa však cez 10 metrovú hranicu nedostanete.
Po nainštalovaní diagnostického softvéru získate prístup k informáciám o prebiehajúcej komunikácii. Voľba autoscan vám zistí číslo virtuálneho portu kde sa GPS nachádza. Okrem aktuálnej polohy získate vždy i informáciu o presnom čase.
Spustenie samotného mapového softvéru Pocket KiM je už iba otázkou voľby správneho virtuálneho portu a okamžitej práce. Zistíte svoju aktuálnu polohu na mape, okrem ciest môžete pracovať i s uličnou sieťou a dokonca môžete aj plánovať svoje trasy, tak ako ste zvyknutí i v iných programoch. V slovenských mapách nájdete v označovaní ulíc pomerne veľa chýb, pre orientáciu to však postačí. Čo sa týka cestnej siete, tá je úplne bezproblémová. Patrí sa povedať i to, že mapy sú priebežne aktualizované a tak ich kvalita neustále rastie. Objekty typu POI (point of interest) a číselné značenia v uličnej sieti k dispozícii niesú. Nechýba ani podpora zobrazovania pre denný a nočný režim.
Práca so softvérom je príjemná a intuitívna, takže získate vždy okamžite prehľad o tom kde ste, a kadiaľ sa vydať. Ak používate svoje PDA i pre bežné každodenné úlohy, získali ste tak ideálne riešenie pre príležitostnú navigáciu, ktorá je niekedy k nezaplateniu.