Forgotten Realms: Demon Stone - akčná mlátička či RPG?

Fantasy svet Forgotten Realms preslávili mnohé špičkové tituly z RPG žánru. Aj keď sa Demon Stone snaží, dokázať svoju príslušnosť RPG žánru sa mu darí len ťažko. Skôr sa blíži k rubačkám typu Lord of the Rings: Two Towers. A niet sa čo čudovať, keď za De

Forgotten Realms (AD&D) je známy, zaužívaný fantasy svet, ktorý bol využitý v množstve počítačových (aj nepočítačových) RPG hier a vďaka vývojárom, ktorí väčšinu hier zasadených do AD&D spracovali kvalitne, licencia Forgotten Realms sa stala akousi značkou kvality. Pravdepodobne nie je ľahké (minimálne nie lacné) ju získať, tak sa predpokladá, že spoločnosť, ktorá vynaložila toľké peniaze na získanie exkluzívnej licencie, sa ju bude snažiť naplno využiť a svoju hru dovedie k dokonalosti. Nie vždy je to však tak, ako sa dočítate ďalej, ani v prípade Demon Stone to nedopadlo príliš dobre.

Prvým náznakom toho, že hra Demon Stone (DS) nebude celkom klasickou AD&D RPG hrou, je jej akčnosť. Na tom by nebolo nič zlé, nakoniec ani sami autori sa nesnažili hru prezentovať ako hard-core RPG. V skutočnosti DS má od RPG pomerne ďaleko, je to jednoduchá akčná „mlátička“ z pohľadu tretej osoby (či prípadne štvrtej, piatej alebo šiestej, podľa toho, ako sa neovládateľná kamera rozhodne), okorenená získavaním skúseností.

Možno viete, že DS bol skôr, ako vyšiel na PC, vydaný na PS2 a Xbox, tým sa viac-menej vysvetľuje aj akčné zamerania hry. PC verzia, ako takmer každá hra prevádzaná z konzolového prostredia, trpí všetkými známymi diagnózami. Najproblematickejšia je samozrejme grafika, ktorá na malých screenshotoch vyzerá úžasne, no v hre to už také úžasné nie je. Keď sa na moment prestanete sústrediť na svojich bojovníkov a poobzeráte sa, čo sa deje v okolí, smiechu sa asi nezdržíte. Dvojrozmerné pohyblivé pozadie, ktoré má vyjadrovať zväčša bojový chaos sa skutočne trochu nepodarilo. O tom však neskôr.

             

Princíp Demon Stone je jednoduchý, hra vám ho vysvetlí počas prvej úrovne, ktorá okrem úvodu do deja slúži aj ako tutorial. Počas celej hry budete môcť ovládať tri postavy, bojovníka Ranneka, zlodejku

Zhai a mága Illiusa, každá z nich má trochu iné bojové schopnosti a špeciálne vlastnosti, sú pomerne dobre vyvážené a je naozaj nutné hrať za všetky tri. Počas bojov si medzi týmito troma postavami môžete prepínať a zatiaľ čo vy bojujete za jednu, počítač ovláda ďalšie dve. Všimol som si, že počítačom ovládané postavy majú v boji proti nepriateľovi trochu navrch, jeho údery nie sú tak silné, ako keď postavu kontruluje sám hráč. To hráča automaticky navádza k trochu nečestnej taktike – keď sa bojovník, ktorého momentálne ovládate vy, už-už chystá k odchodu na onen svet, jednoducho treba rýchlo prepnúť na inú postavu. Uvidíte ako sa zázračne začne ukazateľ zdravia napĺňať sýtou červenou farbou a po krátkom čase, je postava pripravená opäť zaútočiť v plnej sile. Naozaj to funguje.

Každá postava má pevne dané zbrane, ktoré môže používať a aj napriek hrdému prívlastku „RPG“, ktorým sa Demon Stone honosí, zmeniť ich jednoducho nemôžete. Rannek bude navždy používať svoj meč, zlodejka Zhai zasa dýky, no a Illiusovi samozrejme nesmie chýbať klasická „hůl“ (má to však trochu zaujímavejšie, keďže sa môže postupne učiť nové kúzla). Okrem týchto zbraní na boj zblízka môžu hrdinovia použiť aj strelné zbrane, avšak s trochu morbídnym obmedzením na náboje – okrem kúzelníka majú ostatné postavy len po 15 šípov, čo je počet, ktorým zabijete tak dvoch nepriateľov, za predpokladu, že sa zakaždým trafíte. V rámci zjednodušeného RPG modelu môžete hrdinom dokupovať iba „apgrejdy“, teda vylepšené verzie ich bežných zbraní. V praxi to vyzerá asi tak, že po každej úspešne ukončenej misii dostane partička nejaký obnos peňazí, ktorý môžete využiť na nákup zbraní, brnenia, či kúziel. Napríklad drtič Rannek bude pravidelne dostávať nové meče „Sword +1“, „Sword +2“, „Sword +3“ ...... „Sword +n“. Kupovať (za peniaze alebo skúsenostné body) sa našťastie dajú aj špeciálne vlastnosti (kombá), či kúzla z repertoára Forgotten Realms.

Najväčším záporom herného systému je nemožnosť ukladania hry počas misie. V kombinácií so zlou AI, je to smrteľná kombinácia, ktorá ma pri hraní hry naozaj likvidovala, frustrovala... Hry majú byť hlavne oddychovou záležitosťou a nie ďalším stresovým faktorom, akých má každý k dispozícií veľmi veľa.

           

GRAFIKA 5 / 10
Ako som už spomínal, PC verzia Demon Stone je prevodom z konzoly PlayStation 2. Grafika teda nie je

na úrovni moderných hier, vyvíjaných primárne pre PC. Hneď v úvodných úrovniach hry ma zarážalo, už spomínané, dvojrozmerné pohybujúce sa pozadie hry, kde sa dali rozoznať bojujúce postavy, neskôr už to bolo trochu lepšie. Trochu problematická je práca kamery, občas sníma pole pod absolútne nevyhovujúcimi uhlami a máte problém zorientovať sa.

Celkové spracovanie nie je však až také zlé a špeciálne efekty potešia oko hráča, no na viac ako dve a pol hviezdičky to skutočne nevidím. Krivdil by som tak ďaleko krajšie spracovaným hrám a pochybujem, že Demon Stone niekto bude hodnotiť lepšie než priemerne...

INTERFACE 8 / 10
Myslím, že interface je bezproblémovo spracovaný, čo má svoje odôvodnenie aj v pôvodne konzolovom spracovaní, kde sa podľa môjho názoru nesmú robiť neprehľadne a user-unfriendly uživateľské rozhrania. Ovládanie, napriek tomu, že je primárne určené pre gamepad je zvládnute excelentne a kombinácia myš+klávesnica nie je žiadnym hendikepom, i keď samozrejme nejaký ten herný ovládač by určite bodol.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Vzhľadom na to, že Demon Stone je hlavne akčnou hrou, hrateľnosť nie je zlá. Upozorňujem však všetkých hráčov RPG, že ak tu čakajú niečo viac zo svojho obľúbeného žánru, nedočkajú sa. Akčný model je prepracovaný aj vďaka systému rôznych komb, ktoré môžete využívať, a taktiež vďaka možnosti (nutnosti) prepínať si medzi jednotlivými postavami. Dizajn jednotlivých úrovní je slušný, poteší aj veľká variabilita prostredia, ktoré vás určite nudiť nebude. Negatívnych faktorov, ktoré hre uberajú na kvalite je viac. Je to hlavne zle vyriešený systém ukladania hry, počas misie na „sejv“ zabudnite. To by však nebolo až také zlé, keby kooperácia s vašimi spolubojovníkmi nebola taká obtiažna a keby robili to, čo majú. Hneď v jednej z prvých misii dostanete za úlohu zabiť nepriateľskú mágyňu, ktorá na vás zdiaľky kúzli. Na diaľku však môže efektívne bojovať len mág Illius, ktorý v spomínanej úrovni zhodou okolností nemohol zabíjať príšery, ktoré na vás útočili spolu s mágyňou. Jasne z toho vyplýva, že Illius sa má sústrediť na cudzieho čarodejníka, resp. čarodejnicu a Rannek so Zhai majú mága brániť pred útočiacimi potvorami. Títo dvaja však väčšinu času behali ako splašení, príliš toho nevybojovali a dokončenie tejto misie bolo trochu utrpením a išlo tu fakt len o kadenciu klikania na myš... Illius musel zabiť nepriateľa skôr, než útočiace príšery jeho, on však bol proti nim celkom bezbranný.

Nad tým všetkým by sa však dalo prižmúriť oko, keby autori do hry nezakomponovali „neodkliknuteľné“ in-game animácie. Skutočne som sa snažil tieto animácie nejako zrušiť, ale žiadna klávesa na mojej (celkom obyčajnej, funkčnej) klávesnici nereagovala a keď budete tridsiatykrát opakovať misiu a tridsiatykrát budete musieť pozerať tú istú animáciu, porozmýšľate, či Demon Stone nebol trochu zlou kúpou...

           

MULTIPLAYER
Demon Stone multi-player neobsahuje, čo sa dá pri akčnom RPG považovať za dosť veľké mínus. Ja osobne si sieťovú hru viem celkom dobre predstaviť a myslím, že by celkové hodnotenie zdvihla aspoň o jednu hviezdičku.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Klasika. Niet čo vytknúť. Zvukové spracovanie je na úrovni, i keď bohužiaľ nevyužíva možnosti priestorového zvuku a 5.1 reproduktorových zostáv. Bojovú vravu a chaos však zvuky slušne dopĺňajú a vytvárajú atmosféru, ktorá trochu pomôže prižmúriť oči nad nedostatkami celej hry.

HUDBA 6 / 10
Recenziu na Demon Stone som písal trochu s odstupom času a priznávam sa, hudbu si nepätám. Ako „správny“ recenzent by som si teraz mal niečo vymyslieť, ale podľa mojich skúseností, keď si hudbu odniekadiaľ nezapamätám, tak sa tam buď pilo alebo tá hudba bola na takej úrovni, že si ju nikto nevšimol, teda nebola ničím výnimočná, ale rovnako ani nikoho neotravovala. Moje hodnotenie sa teda pohybuje niekde na hranici priemeru. Každopádne hudba v takejto akčnej hre nie je až tak podstatná.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Náročnosť hry veľmi kolíše, ale nebyť nevyhovujúceho herného systému, nedalo by sa o nej povedať, že je zlá. Ak si odmyslím všetky vyššie spomínané nedostatky a primyslím zopár chýbajúcich vlastností hry, bolo by to všetko OK a náročnosť by vyhovela každému. Primýšľať ani odmýšľať si však nemôžem nič, takže DS je pomerne náročnou hrou a pravdepodobne nikto sa pri nej veľmi neodreaguje a nezabude na stres po namáhavom dni.

Rovnako je to aj s umelou inteligenciou, ako som spomínal, vaši spolubojovníci su miestami skutočne blbí. Trochu lepšie sú na tom nepriatelia, ktorí sa snažia využívať všetky svoje danosti (nepríjemní sú najmä lukostrelci) proti vám. Nečakajte však nič prevratné, rovnako ako väčšina ostatných dôležitých herných prvkov, aj náročnosť a inteligencia skončili na priemernej úrovni.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Aj napriek všetkým predpokladom, že hra vytvorená vo svete Forgotten Realms bude kvalitná, zábavná a zaujímavá, Demon Stone takou nie je. Osobne si myslím, že takéto akčné RPG (ktoré už skoro vôbec nie sú RPG) nie sú celkom vhodným žánrom pre PC, ktoré toho ponúka oveľa viac ako konzoly. A priznávam, keby som tento produkt hodnotil ako produkt pre PS2, či Xbox, dostal by určite vyššie hodnotenie, PC je predsa len PC a očakával som trochu viac. Nič však nie je také hrozné, aj priemerná hra má predpoklady stať sa predávanou a komerčne úspešnou. Niekomu možno sadne viac ako mne...

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Vedec z NASA: Či sme vo vesmíre sami, zistíme možno v tomto desaťročí

Vesmírna agentúra objavila planéty podobné Zemi. Môžu mať vodu aj jednoduchý život.

Ukázali nové planéty, ktoré sa podobajú na Zem

Planetárny systém TRAPPIST-1 sa skladá zo siedmych exoplanét.

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Život môže vzniknúť kdekoľvek, objaviť ho bude náročné (anketa s vedcami)

Slovenskí vedci vysvetľujú, prečo je nový objav NASA taký dôležitý.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 204
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 924
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 120
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 478
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 715
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 486
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 696
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 372
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 670

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop