Produktívna nemecká herná firma Ascaron (prednedávnom sme priniesli recenziu na ich vskutku podarený titul Arena Wars), vyplodila ďalšiu hru - tentokrát z rady obchodných stratégii. Port Royal 2 je postavený na rovnakom engine ako prvý Port Royal a aj Tortuga. Vidieť je to na prvý pohľad a to aj z toho dôvodu, že nie je použitý len rovnaký engine, ale oveľa oveľa viac. Isté zmeny sa uskutočnili, ale k lepšiemu viedla výrazne iba jedna z nich (grafika, no aj tu sa skrýva jedno ale). Tie ďalšie práve k horšiemu alebo ide o zmeny iba naoko. A keď ešte vezmeme do úvahy skutočnosť, že séria Port Royal, respektíve Tortuga takmer kompletne vykradla staručičkú klasiku Pirates! (z roku 1987), tak to pre túto hru nevyzerá najlepšie.
KEDY? KDE? AKO?
Port Royal 2 sa odohráva v 16. - 17. storočí, keď sa to pirátmi, obchodníkmi, bukaniermi a podobnou háveďou v Karibiku len tak hemží. Je to hlavne obdobie súperenia kolonizačných mocností o Ameriku. A tých pirátov tu tiež veľa nie je, určite nie toľko ako v Tortuge a väčšinou sa o nich postará vládne loďstvo (či už tej alebo onej vlády).
Primárnou činnosťou v Port Royal je obchod a s pribúdajúcimi financiami sa dá pustiť aj do výstavby vlastných dielni a fariem. Ďalším činnostiam sa dá vyhnúť, obchodu však nie. A akéže sú tie ďalšie činnosti? Občas boje s pirátmi, občas pirátčenie (ako vždy je potrebné kúpiť si licenciu – Letter of Margue), občas dobývanie miest, občas šermiarske súboje, občas plnenie úloh pre hocikoho, teda pre cestovateľov a obchodníkov za slušnú odmenu a pre guvernéra (prípadne miestodržiteľa) tiež za odmenu, hoci sa nedá odmerať vždy v peniazoch.
To čo budete a nebudete musieť robiť samozrejme závisí od zvoleného typu hry. Vybrať si môžeme z voľnej hry a zo scenárov, ktorých je spolu osem. Prvé štyri z nich sú vlastne tuturiály a zbytok normálne scenáre. Jeden z nich je obzvlášť zaujímavý. Po splnení určitých úloh dostanete pôdu na vybudovanie vlastného mesta a hlavnou úlohou sa potom stáva zabezpečenie jeho prosperity.
OBCHOD A VÝROBA
O obchode sa tu nebudem príliš rozpisovať, v skratke ide o to, že rôzne mestá vyrábajú rôzne komodity a s nimi potom môžete obchodovať. Platí tu zákon dopytu a ponuky. Vaši kapitáni môžu po získaní dostatočných skúsenosti pendlovať medzi zadanými mestami sami a obchodovať. Dobrou možnosťou ako prísť pomerne jednoducho k peniazom, je vyrábať niečo alebo postaviť obytné domy (zisk z nájomného). Dom sa oplatí postaviť len v tom prípade, ak súčasne staviate v meste nejakú tú dielňu alebo farmu (prípadne ju stavia niekto iný), lebo vtedy prichdáza do mesta veľa nových osadníkov.
Niektoré dielne a farmy stačí postaviť (občas treba doviesť do mesta aj osadníkov, ak ich je málo) a výroba beží. Inokedy treba pre ich činnosť inú komoditu. Vami vyrobené komodity môžete predať priamo v domovskom prístave alebo ich vyvážať. Ja osobne som sa pustil do výroby tehál a ich cena bola časom omnoho nižšia ako najnižšia výkupná cena v prístave. Neskôr som kúpil jedinú konkurenčnú tehláreň v meste (a iné mestá v najbližšej oblasti tehly nevyrábali), ovládol som trh s tehlami, čo mi umožnilo zvyšovať cenu a zisk rástol a rástol. Pri mojom pokuse pestovať kávu som však len prerobil. Šťastie obchodníka je premenlivé.
BOJ
Bojovať sa dá na súši, na mori a ručne stručne s kordom. Možnosti sú široké, ale je to viac menej o ničom. Boj na súši sa dočkal grafického prevedenia, takže sa bojuje na mape príslušného mesta, ale o konečnom výsledku opäť rozhoduje iba počet vojakov a výzbroj, žiadna taktika. Námorné bitky sa oproti prvému dielu zhoršili. Je tu použitý systém z Tortugy, čo znamená, že s jednou loďou bojujete proti všetkým súperovym. Hra síce umožňuje počas boja loď vymeniť, ale to nič nerieši. No a nakoniec šermiarske súboje, tie su novinkou a v tomto kontexte celkom vydarenou. Prebieha to ako inak veľmi jednoducho. Svojho avatara ovládate myšou, jedno tlačítko útok, druhé krytie a kurzorom vyberáte miesto úderu. A to je k bojom všetko, nič svetoborné.
GRAFIKA 4 / 10
V úvode som spomínal jednu zmenu k lepšiemu a tou je práve grafická stránka hry. Je oveľa krajšia a detailnejšia. Máme tu však spomínané ale. Pri maximálnom zoome sa kvalita zobrazenia rapídne zhorší. Grafika je rozmazaná, akoby nezaostrená, čo samozrejme spôsobuje jej nízke detaily a kvalitu.
INTERFACE 8 / 10
Interface postúpil úpravu do štandardných tvarov a rozmerov. Vďaka tomu nie je problém nájsť dôležité informácie.
HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Napriek všetkým negatívam sa Port Royal 2 nehrá zle, ak sa držíte hlavne obchodu a občas nejakých misií na spestrenie. Otázne je, ako dlho pri hre človek vydrží.
MULTYPLAYER
Hra muliplayer neobsahuje.
ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Zvukové efekty predstavujú priemer. Nič výnimočné, ale nie sú zlé.
HUDBA 7 / 10
Hudba je príjemná, dobová a navádza tú správnu amtosféru náročného života obchodníka zo 16. storočia.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Pravdu povediac, hra nie je veľmi náročná, nemal som zásadné problémy získať dostatok peňazí na všetko, čo som chcel. Skôr je to len otázka času. Umelá inteligencia hry nie je veľmi prepracovaná, ak sa tu dá vôbec o niečom takom, ako umelá inteligencia hovoriť. Herný svet si žije svojim vlastným životom a nie je príliš možné do neho zasahovať (aj keď sa to samozrejme deje).
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 4 / 10
Port Royal 2 je absolútne neoriginálna hra s množstvom nedostatkov. Ak sa vám páčil predošlý diel a hore uvedené zmeny vám nevadia (alebo ste ich uvítali), hra vás vás pravdepodobne osloví. Tí ostatní majú niekoľko možností. Keď vás zaujímavá hlavne obchod, siahnite na Patriciana III. Jedinci túžiaci po dobrodružstve, kvalitných bojoch (námorných, pozemných i šermiarskych) a v neposlednom rade kvalitnom príbehu, siahnite radšej po nových Pirates! od Sida Meiera.
Autor: Michal Klembara