Londýn 17. decembra (TASR) - Spoločnosti na celom svete môžu ušetriť celkovo približne 2,3 bilióna USD ročne, ak budú internet používať na nákup zdrojov, počnúc kancelárskym vybavením až po letenky na služobné cesty.
Najnovšia štúdia konzultačnej spoločnosti Aberdeen Group sa tak stáva pozitívnou správou v nepriaznivých podmienkach vývoja medzipodnikového (B2B) elektronického obchodovania. Počas prudkého rozvoja internetu množstvo spoločností, napríklad, Ariba či Commerce One, sľubovalo veľkým korporáciám úspory miliónov dolárov vďaka ich softvéru, ktorý automatizuje realizáciu nákupných objednávok.
Aberdeen od augusta študoval 25 nadnárodných spoločností a zistil, že firmy používajúce elektronické zaobstarávanie začínajú zaznamenávať prvé úspory. Predstaviteľka Aberdeen Frances Howarthová uvádza, že osem až desať percent z 5 000 najväčších spoločností v tomto roku používalo softvér pre elektronické zaobstarávanie a do roka 2003 odhaduje tento údaj na 80 až 90%.
Štúdia zistila, že spoločnosti z celého sveta ročne vydávajú na externé tovary a služby 20 biliónov USD, pričom uzatvárajú zmluvy s rôznymi firmami, od konzultantov až dodávateľov pier a kancelárskych spiniek. Na základe výsledkov skúmaných spoločností Aberdeen vypočítal, že korporácie môžu usporiť osem až desať percent týchto výdavkov, čo celosvetovo zodpovedá sume 2,3 bilióna USD.
Napríklad, Unilever používa elektronickú platformu Transora, ktorá spája výrobcov domácich potrieb s rôznymi dodávateľmi. Riaditeľ európskeho odboru elektronického zaobstarávania Unileveru Tim Cooper Jones pre agentúru Reuters uviedol, že náklady na všetky nepriame nákupy, napríklad, na kancelárske potreby, propagačné materiály či služobné cesty, chcú znížiť o päť až osem percent. Zefektívnenie základných výdavkov, označovaných ako "nepriame výdavky", sa môže odzrkadliť vo veľkých úsporách a v prípade Unileveru tieto výdavky tvoria zhruba 40% celkových nákladov.
(1 USD = 47,761 SKK)
* 1 sov