i najväčšiu zodpovednosť. Manažér klubu.
Snaha konkurovať Total Club Managera od spoločnosti EA v tejto oblasti hier je príjemný puntík k dobru, ale mne žiadny ich simulátor manažéra nikdy k srdcu neprirástol. Bez veľkých problémov máme automatického kráľa z produkcie Sports Interactive, ktorí v tento rok vydajú Football Manager 2005 a podľa niekoľkodňového hrania môžem prezradiť, že ide o skutočne kvalitného nástupcu Championship Manageru. Na prvý pohľad sú obe hry dosť podobné, základ tvorí vytvorenie vybalansovanej jedenástky s kvalitnými striedajúcimi hráčmi a zároveň vhodne dopĺňať mužstvo mladými, perspektívnymi a kvalitnými futbalistami. Základná idea futbalového manažéra tkvie práve v tomto. Omáčka okolo od EA je pre mňa rovnako ako nepotrebná i otravná. Starať sa o veľkosť párkov v stánku pri štadióne alebo percent alkoholu v pive mi pripadá pre manažéra klubu ako možnosť pripraviť úbohého hráča o optimistické ilúzie o jednoduchom živote. Je toho moc a automaticky po začatí kariéry som všetky tieto „zdržovadlá“ poctivo nastavil do polohy off.
Po vytvorení manažérskeho profilu vás čaká až 29 štátov s 53 ligami, čo je celkom dostatočne veľké sústo pre každého hráča a samozrejmosťou je výber len vami zvolených súťaží a vyhnete sa tak zbytočnej záťaži procesoru pri výpočtoch. Trochu zamrzia nepresnosti v štatistikách, hlavne pri menej atraktívnych súťažiach, kde nie je problém nájsť podivné mená hráčov alebo celé rodinky hráčov, prípadne naklonované priezviská, s maximálne odlišným krstným menom. Občasné úlety sa nájdu aj vo veľkokluboch a to už je určite na zamyslenie. Radšej by som bral o polovicu menej súťaží a krajín, ale s presnými štatistikami a nie takúto polovičatú robotu.
S mužstvom budete po celý čas a starať sa oň si vyžaduje dostatočne podrobné skúmania štatistík, navrhovanie tréningových cvičení, nákup vhodných hráčov a zostavenie vyhovujúcej mašinérie. Oproti minulým ročníkom badať zlepšenia, ale trochu ma zaskočili hokejové výsledky – uznávam, že občas sa výsledok 5:2 objaví, ale u mňa to bolo až príliš často. Góly sú korením futbalu, ale príliš pikantné jedlá mi nerobia až tak dobre a takto dostávajú brankári poriadne na frak. Dobre, povedzme, že ste sa vymotali zo všetkých tabuliek a štatistík, zostavili ste jedenástku hráčov, ktorá vybehne na trávnik a nasleduje minúta výkopu. Sledovanie zápasu patrí medzi zberanie plodov svojej práce a výber troch rozmerov je lukratívna ponuka, avšak poučený skúsenosťami so staršími pokusmi som na tento systém zanevrel a využíval som len textovú formu výpisu priebehu zápasu. Je tu i možnosť rýchleho výpisu, ale to sa potom manažér zvrháva v nepružné sledovanie výsledkov. Nemusím zdôrazňovať výhodnosť aktívneho zapojenia sa do taktického zloženia a zasahovania do jedenástky vzhľadom na situáciu, odohrávajúcu sa na trávniku. Nastavenie rozloženia hráčov, taktických pokynov, usmerňovaní pri zahrávaní štandardných situácií je príjemné. Dokonca môžete vy sami pri niektorých situáciách zvoliť či ma hráč nahrať nabiehajúcemu spoluhráčovi alebo skúsiť šťastie a vystreliť na bránu. Ďalšia možnosť voľby je pri jedenástkach. Neviem ako to celé korešponduje s realitou, ale je to príjemné spestrenie zápasov.
Ak ste skutoční fanatici, máte k dispozícii lukratívnu ponuku Fifa Fusion, teda spojenia Total Club Manageru 2005 s rovnakým ročníkom Fify a takto si zápasy v manažéri môžete sami odohrať. Na prvý pohľad super počin, ale pri bližšom zaostrení máme podobnú (i keď značne orezanú) možnosť aj v samotnej Fife a práca s mužstvom je dostatočne vyčerpávajúca a odohranie matchu by ma dostalo. Hlavne, ak by som zápas pohnojil ja sám. Na koho by som potom zvaľoval vinu? :)
Za spomenutie stojí ešte možnosť vytvoriť si vlastné mužstvo, naládovať o hráčmi a pokúsiť sa získať s výberom hviezd FC HRY.SME.sk United titul Ligy Majstrov. Chce to dostatok skúseností, nervov a bojovnosti, avšak o to viac kladné výsledky zahrejú pri manažérskom srdiečku. Po zápasoch si môžete prečítať najzaujímavejšie správy a hodnotenia zápasov v periodiku zvanom ForForTwo a nechýbajú ani narážky na vašu osobu ako manažéra.
GRAFIKA 8 / 10
Na grafickom spracovaní pri manažéroch až tak nezáleží a 3D pozlátka je skutočne len na okrasu a jeho využitie uplatníte maximálne tak v prvých zápasoch. Dôležitosť grafiky je takmer nulová, stačí, ak majú skiny tabuliek oči nedráždiace farbičky a pôsobia kultivovaným dojmom na oko hráča, bažiaceho po tonách štatistík. Oproti Football Manageru 2005 však vyzerá TCM 2005 akoby viac multimediálnejšie a rozdiel by som mohol prirovnať k defaultnému výzoru Windowsov 2000 a XPčiek.
INTERFACE 6 / 10
Jedným z dôležitých aspektov pri hodnotení športových stratégií je celkový interface, teda prehľadné a uživateľsky príjemné ovládanie. Nemusím dodávať, že celé toto futbalové divadlo zvládnete za pomoci vašeho hlodavca s jeho dvomi packami. Kurzor automaticky pripomenie, že odkaz (hráč, klub) je klikateľný, môžete si zvoliť podrobnejšie informácie o danom subjekte, ale pri sledovaní hráčov ma sklamal výpis celej kariéry, ktorá obsahuje len dátum nastúpenia do/opustenia klubu, počet odohraných zápasov a počet gólov, ale chýba hlbší pohľad na odohrané sezóny. Popis hráčových schopností je síce vyjadrení v rôznych témach, ale pri pohľade na konkurenciu je vidieť väčšie skúsenosti s podobnými hrami.
Z hlavného menu som bol zo začiatku rozčarovaný a mierne dezorientovaný. Je totiž umiestené v spodnej časti obrazovky, rozdelené do troch základných častí (Organiser, Team, Club), ktoré sa ďalej vetvia do ďalších možností a tie do ďalších podsubmenu. Neviem, ale toto riešenie sa mi nezdá najvhodnejšie, mne vyhovuje oveľa viac klasické rolovacie menu v tabuľke, avšak tento prvok nepredstavuje žiaden nestráviteľný problém a čas všetko napraví. Len je potrebné si zvykať trochu dlhší čas.
HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Napriek nie extra znejúcej minulosti futbalových manažérov od EA Sports, predstavuje u mňa Total Club Manager 2005 čierneho koňa všetkých herných produktov tejto firmy. Postupným prenikaním do ovládania a tajov hry, som si vypracoval mladé a perspektívne mužstvo, čas strávený v spoločnosti hry som nebral ako stratený čas. Championship Manager síce u mňa ostáva číslom jedna, ale TCM 2005 nepodal zlý výkon a je vidieť, že tvorcovia postupne dozrievajú. Všetko, čo hľadáte, tu nájdete, ale občas sú menu a submenu trochu príliš prekombinované a menej súhrnných štatistík nepridá na nálade hráča odchovaného produktmi od Sports Interactive. Nie je to však nehrateľné, je to zábava a ak oželiete americké nahliadnutie pod pokrievku tohto typu hier, budete sa baviť.
MULTIPLAYER
Hru pre viac hráčov som nehral, preto logicky nenájdete pri tomto odseku žiadne hodnotenie, ale v hre sa vyskytuje a to dokonca až pre štvoricu hráčov formou hot-seatu.
ZVUKOVÉ EFEKTY 4 / 10
Záporné hodnotenie nemusíme brať vôbec so smútkom v očiach, príliš veľa zvukov tu rozhodne nenájdeme a na druhú stranu treba povedať, okrem klasického pokrikovania divákov, pískania rozhodcu a podobných drobností, sme ani viac nečakali a TCM 2005 rozhodne nie je hrou, pri ktorej musíte mať zapnuté reproduktory.
HUDBA 6 / 10
Hodnotenie zvukových efektov by som mohol pekne prekopírovať aj do položky hudby, ale musím spraviť radosť fanúšikom Paula Oakenfolda, ktorého špeciálna skladba sa okrem Fify 2005 nachádza aj v manažéri, ale ako som už spomínal v iných recenziách a diskusiách, kakáč si kvôli nej nenatrhnem a podobne to je i s ostatnými skladbami a počas môjho hrania sa z reproduktorov lialo nádherné ticho, ktoré je podľa mňa najlepším podmazom k podobným hrám. Čestné hodnotenie za pokus o zvukovú zložku si hra určite zaslúži a jedno dlhé súvetie k tomu :).
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Výpočet výsledkov zápasov bol pre mňa niekedy záhadou a najviac ma dostali výsledky s mužstvami pochybnejšej kvality, kde výkonnostná úroveň bola výrazne pod priemerom a moji hrdinovia mali slabučké mužstvo sfúknuť z ihriska, ale trápne vystúpenie s pomerom striel 13:1 (v môj prospech) rozhodlo o tesnom víťazstve súpera...
Niektoré výsledky boli skôr hokejového charakteru a musím trpko poznamenať, že ak si chcete odskočiť na kávičku a necháte mužstvo napospas asistentovi, po návrate zistíte, že prehra 1:7 je možná aj vo futbale. Výsledky sú niekedy až neskutočne fascinujúce a o brankároch od EA Sportu si odo dnes myslím svoje. Samozrejme nebude to nič pekné a v pozadí bude Helenka Vondráčková ukazovať svoju stále sexi postavu.
Vždy platí taktika, že kvalitné družstvo nerobí chaos v podaní najlepších futbalistov planéty (Real Madrid je viac než dobrým príkladom), ale dobre zohraná jedenástka, ktorá si na ihrisku rozumie a má nacvičenú taktiku, dobrú kondičku a žiadne finančné problémy – to je príklad mnou vytvoreného klubu :). Najlepší hráči tímov sa nezískavajú ľahko, respektíve vôbec a ak si na začiatok nenastavíte potupne najnižšiu obtiažnosť, nemožnosť vyrazenia z klubu a zvolíte si jeden z najlepších klubov, prichádzate o veľké percento zábavnosti z postupne sa rodiaceho futbalového stroja. Taktické prvky by však mohli byť o niečo komplexnejšie a ako som už spomínal na začiatku, pre ortodoxných fanúšikov je možnosť zaoberania sa chodom „neklubových“ vecí (predaj suvenírov, vstupeniek, reklamných blbostí, piva a pod.) zbytočná práca, máme ho tu vždy nastrčený, čo by jedného už aj iritovať začalo. Všetko sa to zvládnuť nedá a hra je o niečom inom.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Je badať zvýšenú kvalitu futbalového manažéra od EA Sports a s možnosťou prepojenia s Fifou sa z tohto produktu stáva zaujímavá kombinácia, ktorá však stráca svoje opodstatnenie. Ak chcem hrať futbal, mám tu samotnú Fifu 2005 (alebo lepšie povedané Pro Evolution Soccer 4) a ak chcem manažéra, máme tu Total Club Manager 2005 (alebo lepšie povedané Football Manager 2005, kompletne v češtine, ktorý ešte stále podrobne testujeme v redakcii). Dá sa to hrať, občasné škripoty v štatistikách a nevinne vyzerajúcich výsledkoch sa snaží zakryť grafické spracovanie zápasu, ale paradoxne práve toto žiaden manažér nepotrebuje. Je to, akoby ste hrali Half-Life 1, hoci vám na stole tróni dvojka. Načo by ste to robili? Načo investovať do Total Club Manageru 2005, keď k nám čoskoro dorazí (alebo pri dátume vydania recenzie zrejme už aj dorazil) Football Manager 2005? Odpoveď je jednoduchá, oplatí sa vyskúšať a nováčika nezavalí obrovským množstvom informácií a neodradí ho hneď. Lenže ak chcete poriadne preniknúť do hry, potrebujete trochu príjemnejší interface a nezaoberáte sa okolitou pozlátkou ako sa to deje vo TCM 2005. Ešte jeden ročník a pôjde o skutočne kvalitného soka titulom od Sports Interactive.