SME

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay - bojíte sa tmy?

Je tajomný, sarkastický a cynický, tvrdý až brutálny, silný, rýchly so svietiacimi očami, vyzerá ako Vin Diesel, časť jeho príbehu ste mohli spoznať z filmov Pitch Black i Chronicles of Riddick a jeho osud je teraz vo vašich rukách aj na PC!

Je tajomný, sarkastický a cynický, tvrdý až brutálny, silný, rýchly so svietiacimi očami, vyzerá ako Vin Diesel, časť jeho príbehu ste mohli spoznať z filmov Pitch Black i Chronicles of Riddick a jeho osud je teraz vo vašich rukách aj na PC!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavnou postavou novej hry od Starbreeze Studia postavenej pôvodne na platforme Xbox vydanej Vivendi Universal Games je Richard B. Riddick. Keďže producentom hry i hlavnou postavou filmov, z ktorých hra čiastočne vychádza, je herec Vin Diesel, musí byť jasné, že aj Riddick v hre bude vyzerať ako on a bude mať obdobné vlastnosti ako filmová postava. Tí, ktorí sa obávajú, že aj táto film-based hra bude odpad môžeme ubezpečiť, že The Chronicles of Riddick je výnimkou a to nie hocijakou! 

SkryťVypnúť reklamu

Chronicles of Riddick  je nie len FPS, je osobitá takmer vo všetkých smeroch. Príbeh sa odohráva na spustnutej planéte vo väzení Butcher Bay – sci-fi Alcatraze, z ktorého nikto nikdy neunikol... zatiaľ. Bude na vás zmeniť to a dostať odtiaľ práve Riddicka. Na začiatku vás privíta originálne menu (o tom neskôr) a potom môžete hneď začať hrať. Nemusíte sa báť, že by ste nevedeli takto "náročnú" hru ovládať. Na začiatku vás krátka časť hry oboznámi s väčšinou ovládacích prvkov, systémom interaktívneho helpu a predstaví alternatívu Riddickovho úteku ešte predtým, než by sa vôbec do väzenia dostal. To by hra ale trvala len pár minút, takže po úspešnom "úteku" nasleduje strih a skutočný príbeh. Samotný druhý začiatok sa nesie vo filmovom štýle – titulky a tak (podotýkam, že to nie je video a môžete už Riddicka ovládať). Privedú vás do cely, zaspíte, preberiete sa a šou môže začať.

SkryťVypnúť reklamu

             

Prvá časť hry sa nesie viac v štýle RPG z pohľadu FPS (ako Deus Ex 2) – komunikujete s NPC (každá má vlastné meno, výzor, hlas, takže získava v hre identitu) a plníte úlohy. Zažijete tu pár bojov na blízko, niekoľko intríg, zistíte ako funguje obchod vo väzení a keďže robíte problémy, šéf väznice vás "pochová" do nižších gulagov, kde začne skutočné FPS šialenstvo. Nebudem už viac prezrádzať, len ešte podotknem, že ku každej lokalite je mapa – veľmi jednoduchá a vlastne zbytočná, lebo sa dá aj bez nej veľmi dobre orientovať.

Čo sa týka zbraní, repertoár je naozaj široký, polovicu z nich však tvoria ručné zbrane na blízku (napr. skrutkovač, skalpel, čepeľ, násadce na prsty, pelendrek, palica, atď...). Boj na blízko je vynikajúco spracovaný, aj graficky aj ovládaním – prerábku z Xbox zvládli autori na výbornú. Efektnosť niektorých útokov nemá obdobu – keď niekomu zozadu lámete väz (dva spôsoby), vrážate mu do chrbta nad panvou bodnú zbraň alebo otočíte nepriateľovu zbraň proti nemu a on si spod sánky vystrelí mozog. Strelné zbrane sú tiež veľmi dobre spracované čo do sily a účinkov. Väčšie disponujú baterkou – praktické len kým nemáte „superoči“. Nemierite klasickým krížikom, ale laserovým zameriavačom priamo v zbrani (ak ním disponuje). Takmer všetky sú DNA kódované pre ochranku väznice a nebude ľahké nejakú nekódovanú získať. Extra novinkou je tzv. Tranquilizer – pištoľ, ktorá na čas omračuje elektrickým výbojom.

SkryťVypnúť reklamu

Výraznou devízou hry je, ako kombinuje RPG, FPS a stealth akciu - poznáte známu Riddickovu vetu: "Ja sa tmy nebojím, tma sa bojí mňa." alebo "Uvidíte ma, keď už bude neskoro." Vďaka stealth módu, do ktorého sa dostanete prikrčením, a je indikovaný zmodrením obrazu, dostáva táto akčná hra bezkonkurenčný rozmer. Ak k tomu pripočítame svietiace oči (nemýľte si to s klasickým infra pohľadom – tu vidíte všetko štýlom Night Vision známym z bežných videokamier), množstvo tmavých zákutí, schopnosť Riddicka šplhať takmer na všetko, rúčkovať (vodorovné rebríky), takisto možnosť "zneškodniť" väčšinu svetiel, ukrývať mŕtve telá a zabíjať potichu s eleganciou a rýchlosťou, vytvorí sa štýl hrania a atmosféra, do ktorej sa musíte zamilovať. Ozvláštnením je aj systém zdravia – žiaden štít ani lekárničky, len pár nanobaniek, ktoré sa pri zranení míňajú, ak sa však nejaká nanobanka neminie úplne celá, po čase sa doplní sama. Inak musíte nájsť liečebnú stanicu a vstreknúť si ich do krku, vyzerá to bolestivo, no Vin Diesel predsa niečo vydrží! :)

SkryťVypnúť reklamu

Okrem zbraní sa na zemi povaľujú aj peniaze a zberateľské balíčky cigariet - za každý z nich sa vám odomkne extra obsah hry, takže sa oplatí presnoriť všetky zákutia a rúry. K tomuto extra obsahu máte potom prístup z hlavného menu a obsahuje napríklad making of video, ukážku prototypu, trailer Pitch Black a Chronicles of Riddick, rôzne artworky atď. Okrem tohto doplnku oproti Xbox verzii je tu prítomný ešte aj commentary mód.

             

GRAFIKA  9 / 10
Pripomína grafické spracovanie v Doome 3, je však nápaditejšie a svetlejšie (ak nezhasnete svetlá). Textúry sú ostré a plynulo na seba nadväzujú. Engine využíva už bežný normal mapping. Postavy sú naozaj detailne rozpracované. Čo sa týka rozmanitosti prostredia, je dostatočná. Variabilnosť hry typu Half-Life 2 však nedosahuje. To je však pochopiteľné, keďže sa to všetko odohráva vo väzení. Naproti tomu je vynikajúco zvládnuté osvetlenie, baterky na zbraniach podľa typu rôzne svietia, všetky tiene sú aktívne. Pohľad je klasický ako v FPS, akurát pri niektorých cut-scénach, dobíjaní zdravia a lezení sa prepne pohľad do tretej osoby. Aby sme to tak vcelku zhrnuli bez zbytočného rozpisovania, je grafika tejto hry asi ako v Doom 3 s krajšími výbuchmi a bez jej tak často vytýkaných nedostatkov.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je však dokonalá – napr. niektoré postavy (pri animáciach) a uhly pohľadu na Vin Diesla vykazujú vadné polygóny. Pokiaľ ide o náročnosť a kompatibilitu s hardvérom, nepodporuje FSAA (možno ho vynútiť len ovládačmi karty), ale obsahuje asi všetky kombinácie rozlíšenia a vďaka nastaviteľnému pixel pomeru je dobre prispôsobiteľná aj s LCD, pokiaľ ide o interpoláciu, resp. širokouhlým monitorom. Takisto možno nastaviť aj typ Pixel Shaderov a AF. Mal som s ňou menšie problémy na X800 Pro a Catalyst 4.12 ovládačoch – na začiatku pri prvej konfigurácii a potom ojedinele. Takisto hra podporuje AMD64 a má aj osobitnú enginovú modifikáciu pre tieto procesory, neviem však zistiť či je na tom mojom aktívna a keďže 64-bitový procesor mám, nemôžem ju ani porovnať.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 10 / 10
Dal by som tu aj šesť hviezdičiek, ale čo už :). Päť dostáva za jednoduchosť, plnú nastaviteľnosť a racionálnu komplexnosť. Šiesta by bola za originalitu... menu je jednoducho nevídané (myslím spracovaním). Čo do obsahu, hlavné má klasickú štruktúru. Menu v hre obsahuje inventár, mapu, zoznam úloh a zozbierané krabičky. Čo do výzoru je menu kocka zložená z mnohých ďalších, ktorá sa otáča, tie menšie sa menia, skladajú, presúvajú a všetko je zodpovedajúco ozvučené. Nedá sa to predstaviť, musíte to vidieť.

Interface v hre je tiež niečím novým – indikátor zdravia sa objaví len pri bitke alebo stlačení funkčnej klávesy, indikátor zbrane len keď ju meníte. Pri bežnom pohľade vidíte len to, čo aj "postava" = klasicky držanú zbraň, občas svoje nohy, ruky a svet v rôznych farbách. Zaujímavým detailom je i systém kamery – pri boji sa trasie ako skutočná hlava (hlavne pri súbojoch telo na telo) a pri bežnom otáčaní do strán vnímate ako sa s oneskorením za hlavou otáča zvyšok tela.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšiu zvláštnosť získa interface pri commentary móde, kedy hru hráte vlastne od začiatku, ale často narazíte na logo Starbreeze (viz. screenshoty), ktoré keď aktivujete, zapne rádio a vy počujete komentáre tvorcov k jednotlivým častiam/zložkám hry. Vždy je napísané, o čom ten–ktorý vstup je, koľko trvá. Ozvučenie je zapracované do hry, takže keď sa od loga vzdialite, prosto ho nepočujete.

HRATEĽNOSŤ  9 / 10
Niekto by mohol povedať, že plné hodnotenie získala hra neférovými praktikami, keďže autori do nej zabudovali RPG prvok. Upozorňujem však, že je hodnotená z pohľadu FPS žánru. RPG prvok je totiž použitý naozaj v minimálnej miere a len ako doplnok.

Keď sme si teda vysvetlili čo a ako, prejdeme k hodnoteniu. Dizajn úrovní je veľmi dobre zvládnutý. Autori sa vyhli systému jednej cesty a nízkej nápaditosti známej napr. z Dooma 3. Na každé miesto sa môžete dostať aspoň dvoma cestami. Aj keď občas zavítate na už navštívené miesto, ocitnete sa tam z úplne inej nepreskúmanej strany. Napríklad sa musíte v jednej fáze hry vrátiť z baní naspäť do gulagu – po prečítaní úlohy som bol znechutený a bál som sa, že to bude štýlom Doom 3, avšak vrátiť som sa musel celkom inou (novou) cestou a tak som sa ocitol o poschodie vyššie než som bol po prvýkrát v gulagu – nové miesto v starej lokalite.

SkryťVypnúť reklamu

           

Hrateľnosť zvyšujú aj zvraty v deji, postupe a príbehu, plynulosť prechodu medzi lokáciami (ako napr. HL2), rozmanitosť úloh, rozhovory s postavami a striedanie situácií, kedy musíte bojovať nablízko, na diaľku alebo proti húfom oblúd či robotov. Spomeniem aj možnosť na istý čas využiť posádkového robota (dvakrát počas hry dva rôzne typy), ktorý je skoro nezničiteľný a má neobmedzenú muníciu a ten druhý dokonca vtipné hlášky.

Jediným nedostatkom v hrateľnosti hodným spomenutia je snáď dĺžka hry, ktorá je priemerná až podpriemerná a chýbajúci multiplayer. Vyvažujú to rôzne náročnosti, commentary mód a príťažlivosť zahrať si hru znovu.

MULTIPLAYER  
Hra ho neobsahuje a k tomuto štýlu hry by sa ani nehodil (Možno mám iný názor, ale posledný Splinter Cell dokázal, že sa to dá - pozn.kordi)

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKOVÉ EFEKTY  10 / 10
S plnou podporou Surround systému a EAX efektov nemožno čakať zlé výsledky. Málokto by však čakal niečo tak dobré. Všetko, čo v bežnom živote vydáva zvuk, ho aj vydáva a nie hocijaký. Vyzdvihol by som najmä efekty úderov, lámanie väzu, výbuchy, dopad guliek na stenu...

Osobitnú pozornosť si zaslúži dabing postáv. Je urobený naozaj vynikajúco, každá postava znie inak a presvedčivo. Najviac zaujme ponurý tón samotného Riddicka nadabovaný nikým iným ako Vin Dieselom.

HUDBA  10 / 10
Vynikajúca. Mení sa podľa stavu okolia a je nerušivá. To znamená, že ju "nepočujete", keby vám ju však ktosi na moment vypol, asi by ste sa hrozne naštvali. Je do hry tak dobre zapracovaná, že tvorí jej nedielnu súčasť a robí ju ešte lepšou.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA  10 / 10
Vyvážená a v zásade sa nemení počas celej hry, to znamená, že posledný level nebude ťažší ako prvý. Ani nepriatelia nesilnejú postupom levelov, ale typovo. Ak sa mlátite so šampiónom gulagu, chce to viac obratnosti, to ale neznamená, že šampiónov potom začnete stretávať na každom rohu. Systém bossov je vyriešený veľmi nenásilne a niekedy vám až po čase dôjde, že ste vlastne zdolali "bossa". Takisto je rozdiel, či zasadíte jednu ranu z pištole do hlavy alebo vysypete celý zásobník automatu do 20 metrov vzdialeného tela – to viete, zbraň sa viac trasie a polovica projektilov skončí mimo.

Umelá inteligencia nepriateľov si naozaj zaslúži svoje označenie – okrem klasického behania a uhýbania a rôznych sált, skrývania a spolupráce, poteší aj ich všímavosť – keď znenazdajky prídu o spoluhliadkujúceho partnera, verte, že to zistia a nepomôže ani skryť telo. Inokedy, keď ide okolo ďalšia jednotka a nájde telo, tiež jej dosť rýchlo dôjde, čo sa deje. (Systém AI je dosť podobný tomu v hre XIII od Ubisoftu.). Zamrzí len občasná stupidita vojakov, keď si po tom ako zbavíte miestnosť svetiel, nie sú schopní zapnúť baterky a vy tak môžete nerušene potichu zabíjať. Paradoxne v priestoroch, ktoré sú priamo od "výroby" tmavé, nepriatelia baterky používajú.

SkryťVypnúť reklamu

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  9 / 10
Charakterizujúcou metódou: Riddick je originálna, zaujímavá, vynikajúco spracovaná FPS, ktorá nenásilne a nápadito kombinuje prvky z iných žánrov a rôznych typov FPS. Má zaujímavý dej, vlastnú atmosféru a aj vďaka svojej cene predstavuje "musíš mať" titul. Niekomu však môže prekážať vysoká miera násilia a vulgárnosť – nechcel by som počuť lokalizovanú verziu :). 

Porovnávacia metóda: Či je Riddick lepší ako HL2, to by si vyžadovalo širokú polemiku. Povedzme, že si v zásade nekonkurujú a môžu koexistovať. Jednoznačne je však lepší ako Far Cry a Doom 3. A keďže medzi single-player FPS sú to tie naj tituly, viete, čo z toho vyplýva?

Autor: Mário Dubec

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Skúmali 40-tisíc ľudí.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 155
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 747
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 838
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 810
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 549
SkryťZatvoriť reklamu