Odhalené tajomstvá chromozómu 16

Výskumné konzorcium 122 vedcov na čele s Joelom Martinom z Joint Genome Institute pri Ministerstve energetiky USA sekvenovalo a podrobne analyzovalo ďalší ľudský chromozóm, 16. Výsledky uverejnil Nature.

Hoci ľudský chromozóm 16 patrí k menším zložkám nášho genómu, má jeden z "najduplikovanejších" obsahov. FOTO - NATURE

Chromozóm 16 je azda najlepším príkladom vysokej miery duplikovania úsekov DNA v ľudskom genóme, tvoria približne jeho 10 percent. To je dvojnásobok priemeru ľudského genómu. Vedci na báze porovnania s ľudoopmi odhadujú, že duplikovaním pribudlo v posledných 10 miliónoch rokov asi sedem percent hmotnosti "šestnástky".

Martin s kolegami porovnali ľudský chromozóm s jeho analógmi v genómoch šimpanza, psa, myši, potkana, kury divej a ryby fugu. V asi najzaujímavejšom porovnaní so šimpanzím chromozómom 18 sa žiadny výrazný rozdiel nenašiel. Chromozóm 16 pozoruhodne verne zachováva v ľudskom genóme nadpriemerný podiel sekvencií, pochádzajúcich ešte z našej hlbokej vtáčej a rybej evolučnej minulosti.

Teraz zopár informácií pre tých, ktorých zaujíma génová matematika a choroby. Sekvenovaná časť chromozómu 16 má 78 884 754 bázových párov DNA, 99,9 percenta časti kódujúcej gény. Obsahuje 880 génov, ktoré kódujú bielkoviny, 19 génov, ktoré kódujú prenosovú RNA, 341 pseudogénov (už nefunkčných génov) a tri pseudogény RNA. Medzi nimi sú gény, ktorých bielkovinové produkty sa zúčastňujú na prenose a detoxifikácii ťažkých kovov v organizme a na bunkových membránach. Takisto gény podieľajúce sa na vzniku polycystického ochorenia obličiek a akútnej myelomonocytickej leukémie. (urb)