Viete, ako sa správať na internete?

Aj internet pozná pravidlá slušného správania. Nehovoria o držaní vidličky ani o spôsobe vyzvania dámy do tanca, keby sa však nedodržiavali, onedlho by na internete zavládla anarchia a neporiadok. Ako sa však tvrdé pravidlá navrhnuté ešte v časoch interne

tového praveku menia? Sú vôbec ľudia dneška ochotní rešpektovať ich?

Ži a nechaj žiť

Netiketu neratifikoval žiaden štát a za porušenie jej ustanovení nebudete stíhaní. Netvorí dokonca ani jednotný dokument a jej jednotlivé vydania sa od seba mierne odlišujú. Nájdete na ňu odkaz v internetových diskusiách a fórach, upozorní vás na ňu pri uzatváraní zmluvy váš internetový provider.

Netiketa nezakazuje nič viac, než poškodzovať, ničiť a znepríjemňovať iným život. Krátko by sa dal jej obsah charakterizovať biblickým "čo nechceš, aby iní robili tebe, nerob ani ty im". Mení sa práve tak, ako sa mení naša spoločnosť, ale aj technika.

"Niektoré pravidlá sú dané historickým vývojom," myslí si Igor Kalaš, riaditeľ portálu Atlas.sk. Tvrdí, že bez ich dodržiavania by všade zavládlo bezprávie. Na druhej strane však "internet má výhodu v tom, že je flexibilný a jeho používatelia sú vo väčšine prípadov naklonení zmenám, zvlášť ak ide o zmeny k lepšiemu - napríklad k zníženiu reštriktívnych opatrení".

Ako sa netiketa mení

Už vo svojej ranej podobe internet vyžadoval dodržiavanie mnohých nepísaných pravidiel. Aby nedošlo k zahlteniu siete, nesmelo cez ňu napríklad pretekať veľké množstvo dát.

Práve obmedzenia veľkosti prijatých a odoslaných e-mailov dnes používateľov najviac znervózňujú. Hoci im netiketa prikazuje využívať skôr iné spôsoby prenosu dát po internete, radi si elektronickou poštou medzi sebou posielajú hudobné nahrávky či dokonca video.

"Mail nikdy nebol primárne určený na prenos veľkých súborov a na tom nič nemení ani doba 'rýchleho' internetu," myslí si sám za seba Ján Vajda, administrátor freemailového servera Pobox.sk.

Riaditeľka portálu Centrum.sk Denisa Špacírová má podobný názor. Tvrdí však, že hoci odporúčania maximálnej veľkosti prenášaných súborov majú opodstatnenie, v čase, keď budú mať všetci rýchly internet, možno už významnú rolu mať nebudú.

Mnohé služby už začali na žiadosť používateľov obmedzenia na prenos dát e-mailom zjemňovať. Server Azet.sk napríklad pred niekoľkými dňami predstavil službu, ktorá umožňuje v schránke archivovať 500 MB dát a posielať v jednom e-maili až desaťmegabajtovú prílohu.

Diabol HTML e-mail?

Za problematické sa vo všetkých klasických príručkách netikety považuje tiež odosielanie e-mailov vo formáte HTML. Ten sa však napriek tomu stal v posledných rokoch veľmi populárnym, hoci mnohí ľudia ani nevedia, že ho používajú na odosielanie všetkej korešpondencie. "Ľudia majú radi farbičky, obrázky a bohužiaľ dostali do rúk nástroje," hovorí J. Vajda. Za najväčší problém HTML v e-mailovej komunikácii považuje fakt, že "obsah je na druhej koľaji a prvá je forma".

Na rozdiel od čistého textu HTML umožňuje v mailoch využívať grafiku. Mnohí sa však sťažujú, že takto napísané e-maily nie sú schopní na ich počítačoch prečítať. HTML navyše v minulosti pomáhalo šíriť vírusy a zväčšovalo veľkosť e-mailov aj o stovky percent, čím spomaľovalo komunikáciu.

Mnoho používateľov ho však stále uprednostňuje z podobných dôvodov, ako Igor Kalaš: "E-maily v HTML formáte sú mnohokrát prehľadnejšie a pre používateľa vizuálne zaujímavejšie."

Tykať alebo vykať?

"Na internete by sa mali dodržiavať bežne zaužívané štandardy komunikácie," zdôvodňuje svoje negatívne stanovisko proti paušálnemu tykaniu na internete študent a novinár Matúš Serdula. Na internete existuje skupina ľudí, podľa ktorých by sa v tomto prostredí už malo iba tykať, iní túto možnosť nepripúšťajú. Prax ukazuje, že sa vyká naďalej v oficiálnej komunikácii, inak sa udomácňuje tykanie.

Niektorým tiež prekážajú prílohy vo formátoch vytvorených komerčnými programami. "Napríklad DOC súbor nie je štandardný, pretože človek musí mať kúpený špeciálny softvér na čítanie wordovských súborov," myslí si Tomáš Abaffy, dizajnér a tvorca internetových stránok.

Inými otvorenými otázkami sú napríklad vhodné kódovanie e-mailov, názory sa rôznia aj na používanie diakritiky v e-mailoch. Známe sú aj spory o to, akým spôsobom odpovedať na zaslanú korešpondenciu. Kým niektoré firmy vyžadujú úplné citovanie celej predchádzajúcej správy kvôli archivácii komunikácie, bežní používatelia by mali radšej citáciu pôvodného e-mailu čo najviac zredukovať, keďže tak ušetria prijímateľovi čas.

Žiadne dogmy

Definovať slušné mravy, na internete i v bežnom živote, je zložitá úloha. Kým na začiatku storočia odhalené ženské stehná vyvolávali pobúrenie, dnes možno aj u slušných žien vidieť omnoho viac. Základ akejkoľvek morálky je však vždy rovnaký - žiť a nechať žiť. Ján Vajda tvrdí: "Netiketou sa môžeme alebo nemusíme riadiť. Podľa toho nás však môže tak isto posudzovať okolie".

E-mailové desatoro

1. Plne využívajte kolónku Predmet v e-mailovej správe. Nesprávne sú predmety ako Ahoj, Odpoveď, či dokonca E-mail, vhodné je presne uviesť účel listu. Nebojte sa dlhších názvov ("Predbežná správa o priebehu rokovaní") - za dobré možno považovať predmety s dĺžkou okolo 30 znakov.

2. Do hlavičky "To" píšte mená tých, ktorých sa e-mail bezprostredne týka, do "CC" patria tí, pre ktorých má správa iba informačnú hodnotu. Uvedomte si, že každá tu uvedená osoba bude automaticky vedieť o ďalších adresátoch e-mailu. Ak je to nutné, chráňte súkromie príjemcu tým, že jeho e-mail uvediete v kolónke "BCC". Zároveň sa však k tejto možnosti uchyľujte iba vtedy, keď neexistuje iná možnosť.

3. Neposielajte e-mailom veľké súbory - keď, tak iba na vyžiadanie adresáta. Pamätajte, že nie každý má rýchle pripojenie a niektorí ľudia dokonca platia za každý prenesený megabajt. Štandardom je neposielať e-maily väčšie ako 60 Kb.

4. Neposielajte spam (nevyžiadané komerčné ponuky) a reťazové e-maily. Vyhýbajte sa tiež akýmkoľvek e-mailom posielaným hromadne - ak chcete viacerým poslať e-mail s rovnakým obsahom, radšej napíšte každému osobitne.

5. Dbajte na význam vašich slov, úsmevy alebo smajlíky voľte opatrne. Nepoužívajte VEĽKÉ PÍSMENÁ, ľudia si budú myslieť, že na nich kričíte. Buďte stručný a vecný.

6. Pri reakcii na e-mail odcitujte iba tú časť, na ktorú chcete odpovedať. Nezaťažujte poštu zbytočným textom, ktorý neprináša žiaden obsah. HTML maily používajte iba v prípade nutnosti. S diakritikou píšte iba tam, kde sú reálne možnosti na jej správne prečítanie. Upozornite ľudí v podpise vášho mailu, že ste schopní čítať e-maily v stredoeurópskom kódovaní.

7. Na maily odpovedajte do 48 hodín. Ak niekto do tohto termínu neodpovie vám, pokojne sa mu pripomeňte. Nezabudnite pritom k svojej žiadosti ešte raz pribaliť svoju pôvodnú správu.

8. Podpis umiestnený na konci e-mailu má obsahovať základné informácie o vás - meno, pracovnú pozíciu, prípadne adresu či telefón. Nemal by však v žiadnom prípade presiahnuť 4-5 riadkov.

9. Ak sa prihlásite do e-mailovej konferencie, najskôr si preštudujte staršie príspevky, potom chvíľu sledujte správanie ľudí a až potom sami píšte.

10. Nerobte nič, čo nechcete, aby iní robili vám a akceptujte všetky špecifické požiadavky komunity, do ktorej chcete patriť.

 

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli, ako sa ich zbaviť

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 313
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 715
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 817
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 206
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 030
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 421
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 158
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 124
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 639