Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Masívne čierne diery vznikali pomerne krátko po veľkom tresku

Supermasívne čierne diery jestvovali už miliardu rokov po veľkom tresku. Takýto záver vyplýva z najnovších pozorovaní v oblasti röntgenového žiarenia, urobených satelitom NASA Chandra. Protirečí doterajším teoretickým predstavám o utváraní veľmi hmotných

Umelecké stvárnenie vedeckej predstavy kvazaru. Jeho mohutné žiarenie vychádza z oblasti tesne okolo supermasívnej stredovej čiernej diery. Vo štvorčeku vpravo dole je röntgenový záber SDSSp J1306 zo satelitu Chandra. FOTO - CHANDRA X-RAY OBSERVATORY

čiernych dier a galaxií.

Astronómovia Daniel Schwartz a Shanil Virani zo Strediska pre astrofyziku, spoločného výskumného zariadenia Harvardovej univerzity a Smithsonovej inštitúcie (tá plní úlohu nášho Národného múzea), o tom napísali v časopise Astrophysical Journal.

Pomocou detektorov na palube satelitu Chandra pozorovali kvazar SDSSp J1306. Tento mimoriadne silný zdroj žiarenia vzhľadom pripomína hviezdu, no hmotnosťou a rozmermi galaxiu. Od Zeme je vzdialený 12,7 miliardy svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna km).

Súčasný najlepší odhad veku vesmíru je 13,7 miliardy rokov. Preto vzhľadom na konečnú rýchlosť šírenia svetla tento kvazar vidíme v stave, aký bol iba miliardu rokov po veľkom tresku. Vydáva žiarivý výkon, ktorý zodpovedá svietivosti 20 biliónov Sĺnk. Skoršie pozorovania v bežnom svetle (optická oblasť) ukázali, že hmotnosť jeho stredovej čiernej diery dosahuje miliardu hmotností nášho Slnka.

Vedci predpokladajú, že žiarenie kvazarov vzniká tým, že na takúto čiernu dieru dopadá z okolia po prechode takzvaným akrečným diskom materiál, pričom sa vo veľmi hlbokej gravitačnej potenciálovej jame čiernej diery uvoľňuje jeho energia.

Schwartz s Viranim teraz röntgenovými pozorovaniami preukázali, že žiarenie SDSSp J1306 je identické so žiarením kvazarov, ktoré ležia oveľa bližšie k nám a vidíme ich teda aj v oveľa neskoršej fáze vývoja. Potvrdilo to nedávne výsledky americko-britského tímu, ktorý pri kvazare SDSSp J1030, vzdialenom 12,8 miliardy svetelných rokov dospel k tomu istému záveru.

Oba prípady dokladajú, že stredový čiernodierový "stroj" kvazarov sa viac-menej nemení s časom a vznikol už pomerne krátko po veľkom tresku. Zrejme splynutím prvotných masívnych hviezd do čiernych dier s hmotnosťou stoviek miliónov hmotností Slnka a následne do jednej hmotnej ako miliarda Sĺnk.

Teória má však problém s tým, že k tomu očividne došlo tak skoro. Kvazary astronómovia berú ako jadrá mladých galaxií. Zdá sa však, že základy galaxií boli hotové už pomerne krátko po vesmírnom počiatku v ohnivom prostredí veľkého tresku - ani to teoretici neočakávali.

(zu)

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Koronavírus na Slovensku: Nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Monika Jankovská v rukách polície.