Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Existuje život pod kilometrami ľadu?

Pred niekoľkými rokmi objavili vedci bakteriálny život v oblasti bez svetla či prísunu živín. Nehovoríme o hlbokom vesmíre, ale o štyri kilometre hrubom antarktickom ľade. Táto zmrznutá masa pokrýva sladkovodné jazero Vostok.

Obrysy jazera Vostok, ako ich ukázal radar. Jeho rozloha je 14 tisíc kilometrov štvorcových. Doteraz nie je isté, kedy jazero vzniklo, odhady sa pohybujú medzi 30 - 10 miliónmi rokov. FOTO - NASA

Vedci zistili, že spodnú vrstvu ľadového bloku, obsahujúcu baktérie, tvorí nahromadená zmrznutá voda jazera. To ich priviedlo k predpokladu, že veľká a rozmanitá spoločnosť mikróbov žila aj v samotnom jazere. Ak je to naozaj tak, vynárajú sa otázky o hraniciach vzniku života na Zemi, a rozširujú sa aj miesta, kde by mohol existovať život vo vesmíre.

Objav mikróbov v antarktickom ľadovom štíte v decembri 1999 v časopise Science ohlásili dva nezávislé tímy. Jeden vedie John Priscu, ekológ z Univerzity štátu Montana v Bozemane, druhý David Karl, mikrobiológ na Havajskej univerzite v Honolulu. Odvtedy oba tímy a ďalší výskumníci usilovne pracovali.

Nové informácie ukazujú, že mikróby sú fyziologicky rozmanité. Ukazuje sa tiež, že jazero Vostok hostí život s vysokou hustotou. Priscu pre News.nationalgeographic. com povedal: "Vyzerá to, že v jazere je okolo 10 000 mikrobiálnych buniek na mililiter, čo je asi stokrát menej ako typický počet v otvorených vodách."

Tím Davida Karla urobil tiež ďalšie analýzy. Zistil, že v jazere je živá mikrobiálna populácia, aj keď jej biomasa môže byť nízka. Iní vedci však o týchto výsledkoch pochybujú, lebo mikróby môžu pochádzať iba z nástrojov výskumníkov, nie zo spodnej vrstvy ľadu.

Medzinárodná vedecká komunita je rozhodnutá tento spor vyriešiť, nie je však dohodnutá na postupe. Americkí a európski vedci uprednostňujú opatrný prístup a hľadajú financie. Zohnať ich je však veľmi ťažké. Preto glaciológ Martin Siegert z Bristolskej univerzity navrhuje odobrať najprv vzorky z jazera Ellsworth, čo je malé subglaciálne jazero v západnej Antarktíde. Zatiaľ čo výskum Vostoku bude stáť niekoľko desiatok miliónov dolárov, Ellsworth by odhalil svoje tajomstvá asi za štyri milióny.

"Môžeme nahliadnuť do tohto jazera a potvrdiť tak navždy, či voda a sedimenty sú skutočne takým fascinujúcim ekosystémom, ako sa domnievame," povedal Siegert. "Potom sa môžeme vydať na Vostok."

Ruskí vedci nedávno ohlásili plán prevŕtať sa k jazeru v lete 2006-2007. Priscu drží odvážnym Rusom palce, uprednostnil by však "medzinárodnú akciu s lepším environmentálnym, vzdelávacím a vedeckým programom, ktoré tvoria ducha výskumu Antarktídy". (der)