O tom, že aj na PC môžu vznikať kvalitné hororové akcie, nás presvedčila konzolová konverzia hry The Suffering. Strach má však svojich fanúšikov aj v Čechách a tak sa na pulty predajní dostáva aktuálna 3rd person akčná adventúra s hororovým nádychom – Shade: Hněv andělů (Wrath of Angels) od Black Element Software.
O bohatej histórii titulu Shade už ste možno počuli kadečo. Dobré, aj menej dobré. Akým chýrom dáte za pravdu, je teraz už len na vás, lebo hra je definitívne vonku a o tom, či sa zaradí medzi zimné pecky roku 2004 rozhodnú len a len hráči. Aj keď z mojej strany herného recenzenta môžem urobiť aspoň toľko, že vás vopred varujem...
Hlavný hrdina sa prehadzuje v posteli z boka na bok a sníva sa mu, že sa nachádza v hernom tutoriáli. Engine pripomína snový svet z Maxa Paynea a dojmu plagiátorstva sa nevyhnete asi ani vy. Práve v jeho nočnej more sa spriatelíte s ovládaním, korektne kopírujúcim vzory žánru, ale aspoň si hru v pohode zaradíte a dostane sa vám do krvi takmer ihneď (myslím to ovládanie, hra sa vám tam dostane asi len ťažko).
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Po prebudení si náš chlapík prečíta list od brata, ktorého sa čoskoro vydáme hľadať. Vraj niečo objavil, ide tu o archeologický nález tisícročia, svet už nikdy nebude ako predtým. No, hádam bude lepší – ale zombíci, ktorí sa na hrdinu čoskoro vyvalia tomu nenasvedčujú. Poďho do nich päsťami, koltom, zapálenou fakľou a svetelným mečom skoro na štýl Star Wars :-). Počas hrania nájdete viacero zbraní, ktoré je možné zdvihnúť, ale základný arzenál svojou silou celkom postačí.
V Shade sa rozvíja vcelku silný, alebo aspoň zaujímavý príbeh o mnohých svetoch mimo toho nášho, starovekých Bohoch a padlých anjeloch, ktorí sú držaní v zajatí a čakajú na oslobodenie. Práve to bude hlavným cieľom vášho putovania, ak sa do Shade rozhodnete pustiť – musíte získať potrebné artefakty na oslobodenie anjelov, bez ktorých nemôže spadnúť kliatba z úbohého hrdinovho brata. Mýtické rozprávanie, len čo je pravda. Či však pekný príbeh, hororové prvky a zopár nemŕtvych stačí na dobrú hru, to si už prečítajte v nasledujúcich „kolónkach“.
GRAFIKA 6 / 10
Myslím, že aj The Suffering na Playstation2 mal lepšiu grafiku a to ho ani nenadhodnocujem. Shade sa síce rozbieha nádejne, ale na 800x600 si efektný vizuál neužijete – lenže ani po zvýšení rozlíšenia sa zázrak nekoná. Levitujúce kostry, nemŕtvi bojovníci, stredovekí ozbrojenci, kreatúry, duchovia – to všetko a čosi naviac už sme videli v Knights of the Temple a tam to ešte aj vyzeralo o moooooooooc lepšie. A aj tá hrateľnosť bola o kus dynamickejšia, aj keď o dokonalosti tiež nemôže byť ani reči. Český tím si síce očividne dal s lokalitami námahu, ale mohli trochu pridať na detailnosti textúr. Osobne sa mi najviac páčili obrázky medzi nahrávacími dobami, ktoré vyzerajú ako staré rozmazané fotografie a pridávajú na atmosfére dosť veľkou mierou. Len keby som to mohol povedať aj o enginových animačkách...
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
INTERFACE 6 / 10
Ako už som bol spomínal, je to o zaužívanosti: w s a d, medzerník, klávesa „c“ v kombinácii s myškou a „e“ ako interakcia a „r“ ako premena na démona. Ale také už sú zákonitosti každého literárneho žánru. Ehm...
HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Zo začiatku sa to rozbieha nádejne – plynulá, aj keď trochu neprirodzená (napriek motion capturingu) animácia postavy navodí vcítenie sa do jej osudu. Brázdite po vyprázdnenom meste, prehľadávate hotel, kostol, podzemie, v katakombách po kvázilogickej úlohe stretávate prvého anjela a po formálnej konverzácii sa dostávate asi tak do doby temného stredoveku. Znie to dobre, ako aj reči o sľúbených 30 leveloch – lenže tie sú tak nadrobno rozkúskované, že si nestihnete putovanie ani vychutnať, lebo vás hneď zruší nejaká animovaná sekvencia. A s tým klesá hrateľnosť... Nepomôže jej ani možnosť transformácie na démona, ktorý je skôr smiešny ako hrozný a jeho ideálne využitie je akurát tak na vláčenie ťažkých objektov (no dobre, aj na iné „veci“, to ja len tak, ironicky:-)).
MULTIPLAYER
Shade stavia predovšetkým na príbehu a tak musíme hru dvoch a viac hráčov opäť raz v tomto žánri oželieť...
ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Nedoladený bol v testovanej verzii okrem grafiky („vyletúvanie“ textúr) aj zvuk a tak občas stíchol, inokedy bol okej, potom zasa stíchol, atď. Ale z toho, čo som počul, som nijak nadšený nebol – aj keď dabing ujde, mohli hrdinovi vsugerovať aj inú repliku než „it´s blocked“ (takto totiž „glosuje“ väčšinu zatvorených dverí – a v rámci lineárnosti väčšina dverí zatvorených naozaj je). Potom aj tie šepoty a výkriky monštier, či ozvučenie zbraní by si zasluhovali viac pozornosti, ale načo plakať nad rozliatym mliekom... A nakoniec, pre priemernú hru takýto SFX aj postačí.
HUDBA 7 / 10
Filmová hudba je posledné, čo by som v tejto hre skritizoval, veď dosahuje kvalít najkvalitnejších. Orchester sa pohráva s melodickými motívmi heroickosti a občas zaduní ponurými tónmi, aby vás na kritických miestach pripravil na to najhoršie. Nice job!
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Vcelku ľahkí enemíci robia problémy len pri vašej nemotornosti a nezvládnutí niektorých úderov. Ono je to ale problém, presne sa zahnať vtedy, keď na vás útočia zo štyroch strán a dorážajú ako diví. Hrdina by predsa len mal byť mrštnejší a hoci môže aj strieľať, musíte sa zastaviť a zamieriť – potom už radšej švihácky meč.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Dlhú životnosť na hráčovom harddisku by som Shade neprorokoval – je to len ďalšia hra z mnohých podobných, s dobrým príbehom, ale nič moc spracovaním. Je česká, tak fajn, tak si ju vážme, ale napr. aj náš Conan: The Dark Axe bol lepší, hrateľnejší. Pri Shade budete skákať, utekať (rýchlosť sa určuje kolieskom na myške), bojovať, bojovať a ešte raz bojovať. Ak vás to baví aj v priemernej hre, potom nech sa páči. Ale nedáte si radšej ešte raz ten The Suffering? Pouvažujte o tom...