Približne pred dvoma rokmi si začal Jan Kyung-hee, majiteľ obchodu s hudbou v Soule, všímať niečo zvláštne. "Ak sa zákazníkovi predtým páčila pieseň, ktorú sme práve hrali, kúpil si CD," hovorí. "Dnes sa však už takmer vždy len opýta na názov a stiahne si ju potom doma z internetu."
Jeho problém majú aj ostatní kolegovia v brandži, ktorá je v súčasnosti v Južnej Kórei už na pokraji zániku: za posledných päť rokov tu zbankrotovalo neuveriteľných 95 percent všetkých obchodov s hudobnými nosičmi.
Južná Kórea je krajinou s najväčším počtom ľudí využívajúcich rýchly internet - cez broadband surfuje až 23 percent populácie, čo je asi päťkrát viac, než v Európskej únii. Vo všeobecnosti sa preto považuje za ukážku toho, ako bude situácia vyzerať o pár rokov aj v ďalších vyspelých krajinách, kde sa stane rýchly internet všeobecne dostupným.
Kórejci využívajú množstvo domácich služieb umožňujúcich nelegálnu výmenu hudobných nahrávok. Nahrávacie spoločnosti na ne podávajú žaloby, ale tie zväčša ešte stále ležia na súdoch a väčšina služieb bez problémov ďalej funguje.
V celej Kórei tak už dnes existuje len 400 "kamenných" obchodov s hudbou, kým pred piatimi rokmi ich bolo 8000. Tržby firmy Mihwadang Records, jedného z najväčších obchodníkov, klesli za posledné dva roky o dve tretiny a firma prežíva už len vďaka tomu, že sa preorientovala na predaj MP3 prehrávačov a mobilov. Už od roku 2002 majú miestne hudobné vydavateľstvá väčšie príjmy z predaja zvonení do mobilov, ako z predaja klasických CD.
"Ranu z milosti" zostávajúcim obchodom podľa ich majiteľov zrejme zasadia internetové obchody s legálnymi CD, ktoré ponúkajú "krvilačne nízke ceny" a preberajú aj ich posledných zákazníkov. "Zdá sa, že kamenné internetové obchody sú na pokraji zániku, ak pre ne vláda rýchlo nevymyslí nejaké finančné dotácie. Naša éra sa zrejme končí," povedal šéf kórejskej asociácie predajcov hudby Min Soon-sung.
Podľa šéfa kórejského centra zaoberajúceho sa štúdiom hudobného priemyslu Parka Joon-huma nahrávacie firmy zareagovali na príchod internetu veľmi neskoro. "Absolútne zlyhali a nedokázali vymyslieť novú marketingovú stratégiu, ktorá by zohľadňovala meniace sa požiadavky zákazníkov. Teraz len sedia a sťažujú sa na nelegálne internetové služby, no vlastné, legálne alternatívy neponúkajú," povedal Park.
"Keby sme v tomto momente zrušili všetky nelegálne výmenné siete, začali by ľudia znova kupovať CD? Dosť o tom pochybujem," povedal. (reuters)