SME

Status neplatič znamená pre zákazníka problém

BRATISLAVA - Telekomunikačné firmy sa chránia pred neplatičmi. Orange, Slovak Telecom, ako aj EuroTel majú databázy zákazníkov, ktorí načas nezaplatili faktúry. Neplatičovi nepomôže, ani keď prejde ku konkurencii, pretože operátori si môžu údaje medzi ..

Notorickému neplatičovi veľmi ľahko môže zostať vďaka výmene informácií medzi telekomunikačnými operátormi len jediná možnosť, ako sa niekam dovolá - telefónna búdka. ILUSTRACNÉ FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Telekomunikačné firmy sa chránia pred neplatičmi. Orange, Slovak Telecom, ako aj EuroTel majú databázy zákazníkov, ktorí načas nezaplatili faktúry. Neplatičovi nepomôže, ani keď prejde ku konkurencii, pretože operátori si môžu údaje medzi sebou vymieňať a na základe nich potom rizikovým klientom služby odmietnuť.

Do databázy neplatičov sa zákazník môže dostať pomerne ľahko. Stačí, ak nezaplatí jednu alebo viacej faktúr. "Je to úplne bežný proces vo všetkých spoločnostiach," komentoval situáciu Milan Hric z divízie vonkajších vzťahov EuroTelu. Rovnako ľahko sa z čiernej listiny môže aj dostať, stačí, ak neuhradenú faktúru zaplatí.

Orange narába s neplatičmi podobne ako EuroTel. Slovak Telecom odmietol zverejniť podmienky, za akých sa môže zákazník na čiernu listinu dostať, a kedy ho z nej vymaže.

Telekomunikační operátori, ako aj poskytovatelia internetu údaje o dlžníkoch spoločne neposkytujú, pretože to nedovoľuje zákon o elektronických komunikáciách. Informácie o neplatičoch si však za istých okolností môžu vymieňať. "Údaje o dlžníkoch si vymieňame len v medziach zákona s druhým mobilným operátorom. Nejde však o výmenu všetkých údajov o všetkých dlžníkoch, ale len individuálnu výmenu informácií pri uzatváraní zmlúv o pripojení (konkrétna zmluva so zákazníkom)," vysvetlil hovorca Orangeu Peter Tóth.

Na druhej strane však zoznamy neplatičov dokážu znepríjemniť život aj tomu, kto má všetky svoje účty riadne zaplatené. Na vlastnej koži sa o tom presvedčil podnikateľ z Malaciek. V rámci svojho poskytovateľa internetu - Slovanetu - chcel prejsť na rýchle pripojenie. Problémy sa však objavili nato, ako spoločnosť zistila, že ho Slovak Telecom vedie ako neplatiča. Slovanet následne podnikateľovi odmietol rýchly internet spustiť. Podnikateľ, ktorý mal zhodou okolností všetky faktúry zaplatené, sa obrátil na infolinku Slovak Telecomu. Zistilo sa, že je medzi neplatičmi uvedený neoprávnene a operátor ho po krátkej telefonickej diskusii zo zoznamu nakoniec vymazal. Po tom sa zmenil aj postoj Slovanetu a rýchly internet mu nakoniec zaviedol.

Zaradením na čiernu listinu sa práca operátora s neplatičom nekončí, naopak, začína sa. Štartuje kolotoč upomienok a telefonátov, keď sa firmy snažia od nedisciplinovaných zákazníkov dostať peniaze za poskytnuté služby. Nezostávajú len pri upozorneniach, ale postupne neplatičom obmedzujú služby až do ich úplného zrušenia.

Celý proces sa môže skončiť odstúpením operátora od zmluvy a súdnym vymáhaním pohľadávky a následnou exekúciou. Vtedy neplatič musí počítať s tým, že operátor si bude k neuhradenej sume účtovať aj úroky z omeškania. "Podľa našich skúseností do tohto štádia však väčšinou dospeje len nepatrné množstvo pohľadávok" povedal hovorca Orangu. (dc)

Zákon o elektronických komunikáciách

Umožňuje podnikom poskytujúcim verejné elektronické komunikačné služby alebo siete navzájom si vymieňať nevyhnutné osobné údaje, ak sa týkajú osôb, u ktorých podnik zistil, že odcudzili alebo poškodili telekomunikačné zariadenie, či zneužili telekomunikačné zariadenie, alebo služby.

Aký je ďalší osud neplatičov:

EuroTel

  • EuroTel svojich zákazníkov na uplynutie splatnosti faktúry upozorňuje najprv SMS-kou.
  • Upomienku, kde je stanovený termín úhrady dlhu, posiela neplatičovi až vo faktúre za nasledujúci mesiac. EuroTel si za písomné upozornenie účtuje 50 korún.
  • Ak zákazník nezaplatí do termínu stanovenom v upomienke, Eurotel ho opäť upozorní SMS-kou, v ktorej zákazníka vyzýva, aby doklad o úhrade faktúry poslal operátorovi faxom.
  • Po druhej SMS-ke obvykle prikročí k obmedzeniu odchádzajúcich hovorov a posielania SMS-iek, zákazník ešte môže volať na zákaznícku linku a dá sa mu dovolať.
  • EuroTel odchádzajúce hovory a posielanie SMS-iek zákazníkovi aktivuje bezplatne.
  • Po 45 dňoch po splatnosti faktúry za služby môže EuroTel úplne vypnúť SIM-kartu. Zákazník potom nemôže volať ani sa mu nikto nedovolá. Opätovné aktivovanie vypnutej SIM karty stojí 1000 korún. Okrem toho si vyhradzuje právo na odstúpenie od zmluvy so zákazníkom.

Slovak Telecom

  • Ak zákazník nezaplatí faktúru do lehoty splatnosti, Slovak Telecom posiela písomnú upomienku, v ktorej upozorňuje na dlžné sumy, ako aj na nebezpečenstvo dočasného odpojenia a sankciu za znovuzapojenie.
  • V najbližšej faktúre Slovak Telecom vyúčtuje zákazníkovi sankciu za nedodržanie lehoty splatnosti faktúry vo výške 50 korún.
  • 25 dní po splatnosti faktúry Slovak Telecom môže dočasne vypnúť poskytované služby.
  • Pred dočasným odpojením sa Slovak Telecom snaží vybraných zákazníkov upozorniť ešte aj telefonicky.
  • Ak naplatič nereaguje, Slovak Telecom dočasne preruší poskytovanie služieb jednostranne. Zamedzí neplatičovi odchádzajúce volania. Počas tohto odpojenia sa mu dá dovolať. Tiesňové volania zostávajú v plnej prevádzke. Výnimkou sú niektoré telefónne ústredne, ktoré jednosmerné odpojenie neumožňujú. Neplatičovi sa potom nedá ani dovolať, stále však môže telefonovať na tiesňové linky.
  • Obnovenie služieb stojí 300 korún
  • Po 45 dňoch po splatnosti faktúry dochádza k zrušeniu služieb. Slovak Telecom neplatiča úplne odpojí a zaslaním odstúpenia sa zbaví zmluvy o pripojení, na ktorej základe poskytuje zákazníkom služby.

Orange

  • 3 dni po splatnosti faktúry neplatiča upozorní SMS-ka,
  • 6 dní po splatnosti faktúry firma posiela písomné upozornenie,
  • 13 dní po písomnom upozornení nasleduje SMS-ka, v ktorej sa uvádza presný termín obmedzenia služieb,
  • 4 dni po tejto SMS-ke zákazníka pri každom volaní upozorňuje, že nemá zaplatenú faktúru, hláška,
  • 6 dní po upozorneniach hláškou operátor obmedzí odchádzajúce hovory a posielanie SMS-iek, zákazník ešte môže volať na zákaznícku linku a dá sa mu dovolať,
  • 4 dni po obmedzení služieb dochádza k úplnému vypnutiu,
  • 5 dní po vypnutí dostane zákazník list, v ktorom mu Orange pripomína záväzok a možnosť opätovného pripojenia,
  • potom sa nezaplatená faktúra dostane na oddelenie vymáhania pohľadávok a operátor môže zmluvný vzťah so zákazníkom rozviazať,
  • operátor pristúpi k súdnemu vymáhaniu pohľadávky, ktoré sa môže skončiť exekúciou,
  • pri odpojení pre omeškanie platby stojí opätovné aktivovanie služieb 500 korún, pri vymáhaní pohľadávky 799 korún.

(dc)


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu