Česká republika má nový antispamový zákon. Zákon o niektorých službách informačnej spoločnosti koncom augusta definitívne potvrdil český prezident - hlavnou úlohou novej legislatívnej úpravy je tvrdý boj proti nevyžiadanej elektronickej pošte. Firme, ktorá bez povolenia adresáta odošle e-mail reklamného zamerania, hrozí odteraz trest až do výšky 10 miliónov českých korún.
Odosielateľ každej reklamnej správy musí byť navyše odteraz v e-maile jasne označený a príjemcovi musí byť umožnené rozposielanie e-mailových správ kedykoľvek zrušiť. Kontrola dodržiavania týchto pravidiel bola prenesená na Úrad pre ochranu osobných údajov, od čoho sa čaká zvýšenie vymožiteľnosti práva v tejto oblasti.
Nový antispamový zákon, ktorý nahrádza staršiu úpravu v rámci Zákona o regulácii reklamy, sa najviac dotkne prevádzkovateľov bezplatných e-mailových služieb (freemailov), ktoré svoju činnosť financovali ziskami z reklamy pridávanej na koniec odoslaných emailov. Podľa niektorých analýz by to mohlo byť po novom klasifikované ako nevyžiadané šírenie reklamy.
"Text zákona je taký prísny, že keby sme ho brali do dôsledkov, nemohol by sa e-mail v komerčnej sfére používať prakticky vôbec. Napríklad ani svojim vlastným zákazníkom podľa neho nemôžete posielať obchodné správy, ak vám k tomu nedali vopred preukázateľný súhlas," hovorí šéfredaktor českého spravodajského servera Lupa.cz Marek Antoš.
Ministerstvo informatiky má však iný názor - tvrdí, že v prípade freemailov "ide o individuálnu adresnú správu, vedome odoslanú používateľom schránky, nie prevádzkovateľom", čo by v praxi znamenalo, že reklama by mohla byť zachovaná. Svoj ďalší postup české freemailové servery ešte prehodnocujú.
Kritici často upozorňujú aj na fakt, že zákon nerieši problém nevyžiadanej pošty nekomerčného charakteru. Do tejto kategórie možno zaradiť napríklad niektoré hromadne rozposielané druhy poplašných správ (tzv. hoaxy), ktoré sa snažia vyvolať paniku, alebo reťazové e-maily, ktoré prijímateľa nabádajú určenú nekomerčnú informáciu šíriť ďalej v čo najväčšom počte.
Nový zákon sa venuje aj reklame šírenej prostredníctvom mobilných telefónov. Niektorí českí operátori preto pristúpia k úprave formátu zasielaných komerčných informácií tak, aby používateľom umožnili lepšie identifikovanie správy a jednoduchší spôsob zrušenia ich ďalšieho zasielania.
Na Slovensku otázku boja proti nevyžiadanej pošte momentálne okrajovo upravuje Zákon o reklame v paragrafe 3, odseku 6, ktorý je podobný doterajšiemu českému riešeniu. "Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy," hovorí text zákona, ktorého vymožiteľnosť má na starosti Slovenská obchodná inšpekcia. Ročne prešetrí niekoľko desiatok podaní. O novelizácii zákona sa zatiaľ neuvažuje.
THOMAS ULEJ