Gooka: Záhada Janatrisu – dobrodružná cesta za záchranou rodiny

Volám sa Gooka, vyšší sudca Gooka. A chcem vám zase raz rozpovedať svoj životný príbeh. Nech vás však nedesí môj hrozný titul, dobrodružstvá neprežívam v sudcovskej sieni ale v nebezpečných zákutiach fantasy planéty Janatris.

Moji milí rodičia, českí tvorcovia z Centauri Production ma stvorili pred dávnymi siedmymi rokmi inšpirovaný fantasy knižkou Richarda D. Evanse (aj tak všetci vieme, že sa jedná Vlada Ríšu, šéfredaktora českého sci-fi magazínu Ikarie). Vtedy som svoje prvé dobrodružstvá prežíval v ručne kreslenej 2D grafike a v podstate som sa stal priekopníkom vývoja hier v Čechách a na Slovensku. Môj prvý pokus nebol nijako slávny, ale zásluhy sa mi uprieť nedajú, pri všetkej skromnosti samozrejme (teraz som predsa sudca!).

Článok pokračuje pod video reklamou

Od vyriešenia vraždy môjho otca v jednotke sa toho veľa zmenilo. Veď sa len na mňa pozrite, z neskúseného mladíka sa stal rešpektovaný sudca, dokonca vyšší sudca. Oženil som sa s krásnou Lidrou, s ktorou sa nám pošmykol syn Yorimar. Hmm, neviem, či som ešte stále ten správny typ na preliezanie zatuchnutých kobiek a riešenie – aj keď jednoduchých – logických problémov. To však zo mňa moji rodičia z Centauri chceli mať, ja som sa im nevzpieral. Vyšší sudca... ach jaj... nejako sa s tým stále neviem zmieriť. Vráťme sa však ku príbehu.

Raz som musel odísť v súrnej veci na služobnú cestu ďaleko cez more a všetkých svojich blízkych zanechať samých doma. Za tú dobu, čo som bol preč, prihodilo sa mi veľké nešťastie. Môj vážený sudcovský dom prepadli a vypálili neznámi gauneri. Yorimara uniesli a Lidru ťažko zranili! Musel som prekonať žiaľ a hnev, tie by mi vôbec nepomohli. Ak som chcel zachrániť svoju krásnu ženu a syna, musel som sa vydať na cesty. Planéta Janatris skrýva mnohé nebezpečné tajomstvá a zákutia. Opäť musím (ale znovu celkom skromne, som predsa vyšší sudca) priznať, že som ich všetky prešiel. Hlavné mesto Avaral, kláštor v pevnosti Xarag, ďaleké zámorské plavby, krvilačné pirátky, domorodý kmeň s múdrou čarodejkou, zúrivé boje s príšerami... tým všetkým a mnohým ďalším som musel prejsť.

Za tú dlhú dobu od môjho prvého dobrodružstva som tiež riadne vyspel a trošku aj pribral, ale najmä zakčnel. Stačí sa len rozhliadnuť po mojich fotografiách naokolo. Kompletná 3D grafika, ovládanie šípkami (dá sa však aj myšou), množstvo RPG prvkov a ťahové súboje. Kde sú tie staré časy jednoduchej, rýchlej a krásnej 2D grafiky? Zábavného pobehovania po svete, zbierania predmetov a ich logického využívania bez otravných akčných zložiek? Preč, preč, preč sú tie časy. Nič sa nedá robiť, našťastie som človek moderný a pokroku sa nebránim. Musí sa však robiť s rozumom!

Mixovanie žánrov je vec náročná a v mojom prípade sa neveľmi vydarila. Moje "adventure" úlohy spočívali zväčša v poslíčkovaní medzi rôznymi pokútnymi charaktermi, zriedkavými a krátkymi konverzáciami alebo riešením jednoduchých a mierne slaboduchých úloh. Väčšinu času som aj tak strávil pomalým presúvaním sa medzi lokáciami. Problémy premýšlacieho typu sú tentokrát nahradené súbojmi. Ku prepracovaným bojom skutočných RPGčiek však majú tak ďaleko ako ja ku zločinu (mno, nebudeme to ďalej rozvíjať a pomlčíme o nehumánnej drezúre :) - pozn. kordi). Tvorcovia mi dali do vienka naozaj len základné vlastnosti: silu, mentálnu silu (mágiu), zdravie a rýchlosť. To by nebolo až také hrozné, ak by boli boje lepšie vyvážené a menej záviseli od náhody. V skratke, pri súbojoch som častejšie zažíval frustráciu ako zábavu, ale o tom až neskôr. Zamýšľaný pokrok mojim drahým rodičom veľmi nevyšiel, čo mi je tak trochu ľúto, pretože nápad to bol dobrý.

Skutočne nepochopiteľné sú však niektoré brutálne nelogickosti, nad ktorými som nestíhal krútiť hlavou, takmer mi odpadla. To vám tak bojujeme spolu s dobrým priateľom, starým morským vlkom, kapitánom plachetnice, keď tu ho zrazí mocným úderom k zemi príšera. Krátko som oplakal smrť kapitána a ešte v zápale boja premýšľal, kde zoberiem rýchlokurz lodnej navigácie. Aké však bolo moje prekvapenie, keď po skončení boja sa kapitán zjavil na lodi živý a zdravý! A to sa mi stalo nie raz. Chvíľu som sa musel uisťovať, či som naozaj pri zmysloch.

GRAFIKA 4 / 10
O vizuálne spracovanie mojich najnovších dobrodružstiev sa stará grafický engine CPAL3D, ktorý si moji rodičia za tých dlhých sedem rokov od prvého dielu vytvorili sami. A tu sa mi opäť tisnú slzy do očí. Ako mi to mohli urobiť? Tak dlho všetko odkladali a odkladali, že keď sa teraz pozriem na grafiku, je mi z toho smutno. Celý svet je nejaký mŕtvy, nikde sa nič nehýbe, lokácie zívajú, uááá, prázdnotou. Keď sa v meste na jednom námestí stretnú trojičky, tri na chlp rovnaké postavy, je to mierne povedané trapné. Animácia je slabá a textúry ešte horšie. Tváre postáv vyzerajú ako groteskne prilepené masky, pozadia hôr alebo mora pripomínajú machule na pijaku prváčika. To všetko podčiarkuje slabá optimalizácia enginu, ktorý trhá aj v 800 x 600 na priemernej hernej mašine. To ako moje dobrodružstvá vyzerajú a ako sa dokonca hýbu, nie je ani náhodou vlastnosť, ktorou by som sa chcel chváliť.

INTERFACE 5 / 10

Po svete sa pohybujem zväčša za pomoci šípiek, čo je odrazom nového 3D spracovania. Myška je druhou alternatívou, nemyslím si však, že veľmi praktickou. Niekomu ale môže vyhovovať viac ako mne. Najhoršie na celom ovládaní je môj pomalý beh. Nechápem prečo mi tak dlho trvá prebehnúť napr. z námestia do prístavu. Niekedy mám pocit, že prešľapujem na mieste. Ako ten chlapík, ako sa volá, čo z neho odpadáva koža a teraz ho budem súdiť. A pri tých kilometroch, čo nabehám, to začína byť občas riadna nuda.

Spomenúť musím tiež inventár, ktorý sa zapĺňa nájdenými predmetmi a súvisiaci zápisník. Predmety sa ukladajú automaticky. Väčším problémom je ich používanie, ktoré je vyriešené skutočne dosť zle. Po použití predmetu sa neozve nijaká špecifická hláška, niekedy teda ani neviete, či ste predmet naozaj vyskúšali. O otravnom odkladaní predmetov späť do inventára radšej pomlčím. Divný je taktiež môj zápisník. Questy sa v ňom zapisujú podľa nejakej zvláštnej logiky, a nájdete v ňom iba tie skutočne základné ako zachrániť Lidru alebo syna Yorimara.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Spomínané hybridné herné mechanizmy mi na zábave veľmi nepridali. Veľmi slabučké adventúrenie bolo nahradzované súbojmi s niekoľkými druhmi nepriateľov. Aj keď som ich presne nerátal, viac ako 15 ich veru nebolo. V boji som sa musel stretnúť so smradľavými potkanmi, chorijskými pirátkami, zbojníkmi, okrídlenými potvorami a ďalšími magicko-fantasy stvoreniami, ktoré zväčša chránili dôležitý artefakt. Nevyváženosť bojov spočívala v náhodnosti sily úderu nepriateľov, keď raz ma chceli zabiť jediným úderom, inokedy ma ledva zranili. Sľubovaná taktika sa tu nejako nekoná, aj keď som sa snažil, moje experimenty s taktizovaním končili vždy lebkou s prekríženými hnátmi (a celkom nepochopiteľne s nápisom: insert coin to play!)

Musím však zodpovedne spomenúť, že v adventure časti ma potešil jeden zábavný, originálny prvok a to čítanie myšlienok všetkých postáv. Škoda, že som ho nemohol viac využívať.

Aj napriek všetkým problémom ma to ťahalo ďalej, chcel som zachrániť svojich najbližších a vidieť rozuzlenie môjho nejasného osudu.

MULTIPLAYER

Aj keď sa ku mne občas pripojili dobrovoľníci a pomáhali mi likvidovať krvilačné príšery, vždy som im musel hovoriť, ako bojovať. Nikto druhý za nich rozmýšľať nemohol. Takže som v tom bol opäť sám.

ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Uši mi zatiaľ slúžia veľmi dobre, a napriek tomu som veľa zvukov bohužiaľ nepočul. Aspoň že kvalita nahovorenia v angličtine je na úrovni, u nás sa to však bude dať prežiť aj po česky. Dúfam, že v lokalizácii dostanú šancu schopní herci.

Ešte by som sa rád pristavil pri dialógoch. Slová ktoré vypúšťam z úst sú napriek dobrému dabingu také vzletné a patetické, až sa mi chlpy ježia. Moji rodičia by mali myslieť na to, že doba naivných Tolkienových dialógov už dávno pominula. Chcelo by to trochu slangu a vtipu. Takto mávam pocit, že som strašne, strašne starý.

HUDBA 8 / 10
Po mojich potulkách fantasy svetom Janatrisu mi vyhráva na počudovanie kvalitná hudba, najmä oproti nemastnému neslanému zvyšku. Dobové tóny príjemne vyhrávajú do kroku a aspoň trochu zahusťujú riedku atmosféru mojich dobrodružstiev. Škoda len, že je jej tak málo.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Veru, asi si o sebe veľa myslím, ale buď som taký inteligentný a silný alebo ma moji stvoritelia majú tak radi, že mi nechceli pripraviť príliš zložitú a dlhú cestu za mojimi najdrahšími. Všetko som to zvládol za pohodové tri dni. Na jednej strane je to fajn, no na druhej... zvládol by som to aj rýchlejšie, nebyť otravných, náročných, nevyvážených súbojov, ktoré mi aj na najľahšej obtiažnosti dlho spôsobovali problémy. Už po neviemkoľkýkrát: je to škoda, mohla byť väčšia zábava. Nakoniec nesmiem zabudnúť na zaujímavú možnosť meniť si náročnosť hocikedy počas dobrodružstva. To bolo fajn.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Rodičia moji drahí, Centauri Productions, čo ste mi to vyviedli? Takto nedorobiť sľubný projekt po dlhých siedmych rokoch! Mali ste radšej ešte rok počkať, nejako by som to už prežil. Museli ste predsa vedieť, že spraviť naozaj kvalitný hybrid, ktorý kvalitne využíva prvky adventúry a súčasne ponúka prepracované a vyvážené súboje, je veľmi náročné vytvoriť. Takto ste sa snažili spraviť dve hry v jednej a ani jedna nie je tak dobrá, ako by mohla. Napriek viacerým svetlým chvíľkam, radšej ste sa mali rozhodnúť pre jeden žáner, navrhoval by som RPG, a dotiahnuť ho k dokonalosti. Teraz odchádzam zahanbene so sklonenou hlavou do histórie a to sa na vyššieho sudcu skutočne nehodí.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemci hokejovú senzáciu nezavŕšili, Rusi rozhodli o zlate v predĺžení

Jedinými premožiteľmi Rusov na olympijskom turnaji boli Slováci.

Neprehliadnite tiež

Klik: Ako sa módnym značkám rozpadá pod rukami obchodný model

Komentovaný prehľad technologických správ týždňa. Aj tom, prečo sa Apple tlačí do baní na kobalt, a koľko by stála úplne obnoviteľná energia.

Neboli nekultúrni barbari. Neandertálci stvorili najstaršie jaskynné maľby

Z hľadiska dlhovekosti môžeme neandertálcov považovať za najúspešnejší ľudský druh.

TECH_FM

Objasnili záhadu starovekých smrtiacich brán do pekla

Vedci vysvetľujú dvojicu udalostí z našej minulosti.

Ako sa vyrábajú tabletky a čo majú spoločné so strojármi?

Účinná látka v tabletke má reagovať tak, aby jej uzdravujúci účinok na pacienta bol maximálny.

GMO kukurica je v skutočnosti dobrá, ukázali štúdie

Má viac úrody a menej toxických látok ako bežná plodina.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 101
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 11 525
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 10 350
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 191
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 167
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 811
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 269
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 908
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 514
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 549