SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Gooka: Záhada Janatrisu – dobrodružná cesta za záchranou rodiny

Volám sa Gooka, vyšší sudca Gooka. A chcem vám zase raz rozpovedať svoj životný príbeh. Nech vás však nedesí môj hrozný titul, dobrodružstvá neprežívam v sudcovskej sieni ale v nebezpečných zákutiach fantasy planéty Janatris.

Moji milí rodičia, českí tvorcovia z Centauri Production ma stvorili pred dávnymi siedmymi rokmi inšpirovaný fantasy knižkou Richarda D. Evanse (aj tak všetci vieme, že sa jedná Vlada Ríšu, šéfredaktora českého sci-fi magazínu Ikarie). Vtedy som svoje prvé dobrodružstvá prežíval v ručne kreslenej 2D grafike a v podstate som sa stal priekopníkom vývoja hier v Čechách a na Slovensku. Môj prvý pokus nebol nijako slávny, ale zásluhy sa mi uprieť nedajú, pri všetkej skromnosti samozrejme (teraz som predsa sudca!).

Skryť Vypnúť reklamu

Od vyriešenia vraždy môjho otca v jednotke sa toho veľa zmenilo. Veď sa len na mňa pozrite, z neskúseného mladíka sa stal rešpektovaný sudca, dokonca vyšší sudca. Oženil som sa s krásnou Lidrou, s ktorou sa nám pošmykol syn Yorimar. Hmm, neviem, či som ešte stále ten správny typ na preliezanie zatuchnutých kobiek a riešenie – aj keď jednoduchých – logických problémov. To však zo mňa moji rodičia z Centauri chceli mať, ja som sa im nevzpieral. Vyšší sudca... ach jaj... nejako sa s tým stále neviem zmieriť. Vráťme sa však ku príbehu.

Raz som musel odísť v súrnej veci na služobnú cestu ďaleko cez more a všetkých svojich blízkych zanechať samých doma. Za tú dobu, čo som bol preč, prihodilo sa mi veľké nešťastie. Môj vážený sudcovský dom prepadli a vypálili neznámi gauneri. Yorimara uniesli a Lidru ťažko zranili! Musel som prekonať žiaľ a hnev, tie by mi vôbec nepomohli. Ak som chcel zachrániť svoju krásnu ženu a syna, musel som sa vydať na cesty. Planéta Janatris skrýva mnohé nebezpečné tajomstvá a zákutia. Opäť musím (ale znovu celkom skromne, som predsa vyšší sudca) priznať, že som ich všetky prešiel. Hlavné mesto Avaral, kláštor v pevnosti Xarag, ďaleké zámorské plavby, krvilačné pirátky, domorodý kmeň s múdrou čarodejkou, zúrivé boje s príšerami... tým všetkým a mnohým ďalším som musel prejsť.

Skryť Vypnúť reklamu

Za tú dlhú dobu od môjho prvého dobrodružstva som tiež riadne vyspel a trošku aj pribral, ale najmä zakčnel. Stačí sa len rozhliadnuť po mojich fotografiách naokolo. Kompletná 3D grafika, ovládanie šípkami (dá sa však aj myšou), množstvo RPG prvkov a ťahové súboje. Kde sú tie staré časy jednoduchej, rýchlej a krásnej 2D grafiky? Zábavného pobehovania po svete, zbierania predmetov a ich logického využívania bez otravných akčných zložiek? Preč, preč, preč sú tie časy. Nič sa nedá robiť, našťastie som človek moderný a pokroku sa nebránim. Musí sa však robiť s rozumom!

Mixovanie žánrov je vec náročná a v mojom prípade sa neveľmi vydarila. Moje "adventure" úlohy spočívali zväčša v poslíčkovaní medzi rôznymi pokútnymi charaktermi, zriedkavými a krátkymi konverzáciami alebo riešením jednoduchých a mierne slaboduchých úloh. Väčšinu času som aj tak strávil pomalým presúvaním sa medzi lokáciami. Problémy premýšlacieho typu sú tentokrát nahradené súbojmi. Ku prepracovaným bojom skutočných RPGčiek však majú tak ďaleko ako ja ku zločinu (mno, nebudeme to ďalej rozvíjať a pomlčíme o nehumánnej drezúre :) - pozn. kordi). Tvorcovia mi dali do vienka naozaj len základné vlastnosti: silu, mentálnu silu (mágiu), zdravie a rýchlosť. To by nebolo až také hrozné, ak by boli boje lepšie vyvážené a menej záviseli od náhody. V skratke, pri súbojoch som častejšie zažíval frustráciu ako zábavu, ale o tom až neskôr. Zamýšľaný pokrok mojim drahým rodičom veľmi nevyšiel, čo mi je tak trochu ľúto, pretože nápad to bol dobrý.

Skryť Vypnúť reklamu

Skutočne nepochopiteľné sú však niektoré brutálne nelogickosti, nad ktorými som nestíhal krútiť hlavou, takmer mi odpadla. To vám tak bojujeme spolu s dobrým priateľom, starým morským vlkom, kapitánom plachetnice, keď tu ho zrazí mocným úderom k zemi príšera. Krátko som oplakal smrť kapitána a ešte v zápale boja premýšľal, kde zoberiem rýchlokurz lodnej navigácie. Aké však bolo moje prekvapenie, keď po skončení boja sa kapitán zjavil na lodi živý a zdravý! A to sa mi stalo nie raz. Chvíľu som sa musel uisťovať, či som naozaj pri zmysloch.

GRAFIKA 4 / 10
O vizuálne spracovanie mojich najnovších dobrodružstiev sa stará grafický engine CPAL3D, ktorý si moji rodičia za tých dlhých sedem rokov od prvého dielu vytvorili sami. A tu sa mi opäť tisnú slzy do očí. Ako mi to mohli urobiť? Tak dlho všetko odkladali a odkladali, že keď sa teraz pozriem na grafiku, je mi z toho smutno. Celý svet je nejaký mŕtvy, nikde sa nič nehýbe, lokácie zívajú, uááá, prázdnotou. Keď sa v meste na jednom námestí stretnú trojičky, tri na chlp rovnaké postavy, je to mierne povedané trapné. Animácia je slabá a textúry ešte horšie. Tváre postáv vyzerajú ako groteskne prilepené masky, pozadia hôr alebo mora pripomínajú machule na pijaku prváčika. To všetko podčiarkuje slabá optimalizácia enginu, ktorý trhá aj v 800 x 600 na priemernej hernej mašine. To ako moje dobrodružstvá vyzerajú a ako sa dokonca hýbu, nie je ani náhodou vlastnosť, ktorou by som sa chcel chváliť.

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE 5 / 10

Po svete sa pohybujem zväčša za pomoci šípiek, čo je odrazom nového 3D spracovania. Myška je druhou alternatívou, nemyslím si však, že veľmi praktickou. Niekomu ale môže vyhovovať viac ako mne. Najhoršie na celom ovládaní je môj pomalý beh. Nechápem prečo mi tak dlho trvá prebehnúť napr. z námestia do prístavu. Niekedy mám pocit, že prešľapujem na mieste. Ako ten chlapík, ako sa volá, čo z neho odpadáva koža a teraz ho budem súdiť. A pri tých kilometroch, čo nabehám, to začína byť občas riadna nuda.

Spomenúť musím tiež inventár, ktorý sa zapĺňa nájdenými predmetmi a súvisiaci zápisník. Predmety sa ukladajú automaticky. Väčším problémom je ich používanie, ktoré je vyriešené skutočne dosť zle. Po použití predmetu sa neozve nijaká špecifická hláška, niekedy teda ani neviete, či ste predmet naozaj vyskúšali. O otravnom odkladaní predmetov späť do inventára radšej pomlčím. Divný je taktiež môj zápisník. Questy sa v ňom zapisujú podľa nejakej zvláštnej logiky, a nájdete v ňom iba tie skutočne základné ako zachrániť Lidru alebo syna Yorimara.

Skryť Vypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Spomínané hybridné herné mechanizmy mi na zábave veľmi nepridali. Veľmi slabučké adventúrenie bolo nahradzované súbojmi s niekoľkými druhmi nepriateľov. Aj keď som ich presne nerátal, viac ako 15 ich veru nebolo. V boji som sa musel stretnúť so smradľavými potkanmi, chorijskými pirátkami, zbojníkmi, okrídlenými potvorami a ďalšími magicko-fantasy stvoreniami, ktoré zväčša chránili dôležitý artefakt. Nevyváženosť bojov spočívala v náhodnosti sily úderu nepriateľov, keď raz ma chceli zabiť jediným úderom, inokedy ma ledva zranili. Sľubovaná taktika sa tu nejako nekoná, aj keď som sa snažil, moje experimenty s taktizovaním končili vždy lebkou s prekríženými hnátmi (a celkom nepochopiteľne s nápisom: insert coin to play!)

Musím však zodpovedne spomenúť, že v adventure časti ma potešil jeden zábavný, originálny prvok a to čítanie myšlienok všetkých postáv. Škoda, že som ho nemohol viac využívať.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj napriek všetkým problémom ma to ťahalo ďalej, chcel som zachrániť svojich najbližších a vidieť rozuzlenie môjho nejasného osudu.

MULTIPLAYER

Aj keď sa ku mne občas pripojili dobrovoľníci a pomáhali mi likvidovať krvilačné príšery, vždy som im musel hovoriť, ako bojovať. Nikto druhý za nich rozmýšľať nemohol. Takže som v tom bol opäť sám.

ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Uši mi zatiaľ slúžia veľmi dobre, a napriek tomu som veľa zvukov bohužiaľ nepočul. Aspoň že kvalita nahovorenia v angličtine je na úrovni, u nás sa to však bude dať prežiť aj po česky. Dúfam, že v lokalizácii dostanú šancu schopní herci.

Ešte by som sa rád pristavil pri dialógoch. Slová ktoré vypúšťam z úst sú napriek dobrému dabingu také vzletné a patetické, až sa mi chlpy ježia. Moji rodičia by mali myslieť na to, že doba naivných Tolkienových dialógov už dávno pominula. Chcelo by to trochu slangu a vtipu. Takto mávam pocit, že som strašne, strašne starý.

Skryť Vypnúť reklamu

HUDBA 8 / 10
Po mojich potulkách fantasy svetom Janatrisu mi vyhráva na počudovanie kvalitná hudba, najmä oproti nemastnému neslanému zvyšku. Dobové tóny príjemne vyhrávajú do kroku a aspoň trochu zahusťujú riedku atmosféru mojich dobrodružstiev. Škoda len, že je jej tak málo.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Veru, asi si o sebe veľa myslím, ale buď som taký inteligentný a silný alebo ma moji stvoritelia majú tak radi, že mi nechceli pripraviť príliš zložitú a dlhú cestu za mojimi najdrahšími. Všetko som to zvládol za pohodové tri dni. Na jednej strane je to fajn, no na druhej... zvládol by som to aj rýchlejšie, nebyť otravných, náročných, nevyvážených súbojov, ktoré mi aj na najľahšej obtiažnosti dlho spôsobovali problémy. Už po neviemkoľkýkrát: je to škoda, mohla byť väčšia zábava. Nakoniec nesmiem zabudnúť na zaujímavú možnosť meniť si náročnosť hocikedy počas dobrodružstva. To bolo fajn.

Skryť Vypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Rodičia moji drahí, Centauri Productions, čo ste mi to vyviedli? Takto nedorobiť sľubný projekt po dlhých siedmych rokoch! Mali ste radšej ešte rok počkať, nejako by som to už prežil. Museli ste predsa vedieť, že spraviť naozaj kvalitný hybrid, ktorý kvalitne využíva prvky adventúry a súčasne ponúka prepracované a vyvážené súboje, je veľmi náročné vytvoriť. Takto ste sa snažili spraviť dve hry v jednej a ani jedna nie je tak dobrá, ako by mohla. Napriek viacerým svetlým chvíľkam, radšej ste sa mali rozhodnúť pre jeden žáner, navrhoval by som RPG, a dotiahnuť ho k dokonalosti. Teraz odchádzam zahanbene so sklonenou hlavou do histórie a to sa na vyššieho sudcu skutočne nehodí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
Odberné miesto na nový koronavírus.
Na NAKA pokračoval aj v piatok výsluch bývalého sudcu Vladimíra Sklenku (na snímke). Nitra, 26. júna 2020.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

Kozmická loď nesúca robotické vozidlo je na polceste k Marsu

Vesmírna loď už od svojho štartu prekonala vzdialenosť 235,4 milióna kilometrov.

Z Mysu Canaveral v americkom štáte Florida odštartovalo vo štvrtok 30. júla 2020 k planéte Mars robotické vozidlo Perseverance.
Stroj Turek, ktorý vydávali za šahový automat, v skutočnosti sa v jeho vnútri skrýval človek, ktorý Turka riadil

Recenzia: Serious Sam 4 vás vráti 20 rokov do minulosti

Hra, ktorá k úspechu nepotrebuje skvelý príbeh.

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  2. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  3. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  7. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  8. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  9. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 924
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 026
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 463
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 016
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 434
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 534
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 661
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 651
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 543
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 039