Praha 29. novembra (TASR) - Mobilný trh v strednej Európe aj v tomto roku pokračuje v masívnom rozvoji. Podľa poslednej analýzy spoločnosti IDC, ktorá sa zaoberá rozvojom mobilných trhov v krajinách Európy, dosahuje penetrácia v regióne nové rekordné výšky; do konca tohto roka by mala dosiahnuť 36 %.
Intenzita rozvoja je však nerovnomerná: napríklad český trh v tomto roku dosiahne penetráciu mobilných služieb 65 %, čím výrazne predstihne Maďarsko, Poľsko a Slovensko. V roku 2005 IDC predpokladá nárast regionálnej penetrácie až na 64 %. Rýchlosť tohto rastu sa však bude líšiť: kým český trh zaznamená dramatické zníženie prírastku nových užívateľov mobilných služieb, v Poľsku, Maďarsku a na Slovensku dôjde v tejto oblasti k významnému nárastu.
Hlavnou príčinou rastu mobilného trhu v strednej Európe je podľa programového manažéra pre výskum telekomunikačného trhu firmy IDC CEMA Johna Golea predovšetkým rozvoj predplatených služieb. "Niektorí mobilní operátori prijali predplatené služby ako riešenie pre masové trhy a nebáli sa ohrozenia svojich zmluvných zákazníkov. Prostredníctvom výhodných cien a reklamy pomohli dramaticky rozšíriť základňu mobilných užívateľov. IDC ďalej odhaduje, že užívatelia predplatených súprav budú v roku 2003 predstavovať dve tretiny všetkých nových zákazníkov, pričom toto číslo bude na niektorých trhoch ešte výrazne vyššie.
Podľa správy by mali tržby zo služieb mobilných sietí v strednej Európe dosiahnuť v roku 2001 viac než 5 miliárd USD. Silný celkový nárast je však sprevádzaný znižovaním priemerných tržieb na jedného užívateľa. "Tento jav je typický pre masové trhy, keď sa k existujúcej zákazníckej báze pridáva veľké množstvo nových užívateľov," uvádza štúdia.
Spoločnosť IDC sa zaoberá poskytovaním technologických informácií, priemyselných analýz, dát o jednotlivých trhoch a strategických znalostí tvorcom, poskytovateľom a užívateľom informačných technológií. IDC dodáva globálne prieskumy s lokálnym obsahom prostredníctvom viac 700 analytikov v 43 krajinách sveta. V regióne strednej a východnej Európy je IDC prítomná vďaka sieti zastúpení v Budapešti, Moskve, Sofii, Varšave a Záhrebe. Celú sieť riadi regionálne centrum v Prahe. Zákazníkmi IDC sú svetoví IT dodávatelia, IT organizácie a finančný sektor.
* tan zll