San Francisco 29. novembra (TASR) - Americkí používatelia internetu sa v poslednom čase pripájajú predovšetkým kvôli vyhľadávaniu informácií a čoraz menej kvôli zábave, pričom počas surfovania na sieti menej sledujú televíziu.
Z najnovšej štúdie University of California at Los Angeles (UCLA) vyplýva, že používatelia trávia na sieti viac času, hoci stále málo nakupujú kvôli obavám z ochrany dôverných informácií. Štúdia však nezistila žiadny demografický rozdiel medzi novými používateľmi, ktorí sú na sieti menej než rok a skúsenými spotrebiteľmi. Tento fakt naznačuje, že internet sa stáva čoraz masovejším médiom, ako, napríklad, televízia, s ktorou teraz konkuruje o pozornosť.
"Skutočne vidíme koniec digitálnej priepasti. Stále síce existuje a stále je tu rozdiel medzi pripojenými a nepripojenými, no každým rokom je menší," povedal pre agentúru Reuters predstaviteľ UCLA Jeff Cole. Podľa jeho slov v štúdii zaznamenali jeden nový prvok, a to "podstatný rozvoj internetu ako informačného média" a súčasne "nezaznamenali nárast využitia internetu pre zábavu".
Podľa výsledkov prieskumu počet domácností, ktoré považujú internet za dôležitý zdroj informácií, medziročne stúpol zo 77% na 91%. Na druhej strane užívatelia internetu sledujú televíziu o 4,5 hodiny týždenne menej než nepripojení spotrebitelia.
Počet nakupujúcich cez internet sa oproti minulému roku mierne znížil: 48,9% z 2 000 skúmaných domácnosti v tomto roku nakúpilo prostredníctvom siete, vlani išlo o 50,7%. J. Cole pripísal tento pokles všeobecnej hospodárskej situácii, zániku mnohých elektronických obchodov, poklesu počtu ponúk na bezplatnú dodávku tovaru, vyšším cenám a obavám o bezpečnosť údajov. Skúsení používatelia pritom vykonávajú 20 internetových nákupov ročne v porovnaní so štyrmi nákupmi nováčikov.
Štúdia ďalej zistila, že celkové využitie internetu rastie a počet pripojených v USA sa medziročne zvýšil zo 66,9% na 72,3% populácie. Používatelia strávia na sieti priemerne 9,8 hodiny týždenne, vlani išlo o 9,4 hodiny.
Spomedzi respondentov 94,5% vyjadrilo obavy z ochrany ich osobných údajov pri elektronickom nákupe, pričom viac než polovica pripojených a takmer tri štvrtiny nepripojených si myslia, že surfovanie ohrozuje ich privátnu sféru.
Obavy z krádeže údajov o kreditnej karte zaťažujú 98,6% klientov, ktorí sú pripojení najviac jeden rok a 89,1% skúsených používateľov. Mnohí pritom považujú internet za prínos pre deti, keďže 96,5% zaznamenalo rovnaké alebo dokonca lepšie známky v škole, ak používajú internet.
Väčšina používateľov pritom trávi približne rovnaký čas inými domácimi aktivitami ako pred vznikom siete.
J. Cole uvádza, že existujú aj tri percentá používateľov, ktorí boli vlani pripojení a tento rok nie sú, najmä preto, že nemajú prístup k počítaču alebo ich počítač nie je dostatočne rýchly a nemôžu si kúpiť lepší. Túto príčinu uviedlo aj 27% z celkového počtu respondentov, ktorí nie sú pripojení.
Dôvera k technológii oproti minulému roku mierne poklesla: počet užívateľov, ktorí sú presvedčení, že technológia urobila tento svet lepším, sa znížil zo 66% na 62%.
Ako informuje agentúra Reuters, UCLA vykonala prieskum v máji a júli tohto roka a začiatkom budúceho roka plánuje špeciálnu správu, ktorá preskúma postoje k internetu a správanie po teroristických útokoch z 11. septembra. Štúdia je pritom dostupná na internetovej adrese http://www.ccp.ucla.edu
* 1 sov