Ako lacno nakúpiť v internetovej aukcii

Internetové aukcie boli dlho považované za veľmi efektívny spôsob predaja, pri ktorom sa cena rovnakých predmetov v konečnom dôsledku vždy dostane na rovnakú výšku. Malo by to platiť najmä o predávanom tovare, ktorý má vyznačenú účtovnú hodnotu – takým ..


Tri slovenské aukčné domywww.onetwo.sk, www.euforo.sk a www.eaukcie.sk.



Internetové aukcie boli dlho považované za veľmi efektívny spôsob predaja, pri ktorom sa cena rovnakých predmetov v konečnom dôsledku vždy dostane na rovnakú výšku. Malo by to platiť najmä o predávanom tovare, ktorý má vyznačenú účtovnú hodnotu – takým sú napríklad staré mince alebo známky.

Podľa analýzy predaja v najväčšom internetovom aukčnom dome eBay, o ktorej informoval The Economist, je však táto domnienka ďaleko od pravdy a cenu v aukciách preukázateľne ovplyvňujú aj pozoruhodné vedľajšie faktory, napríklad deň v týždni, keď sa predaj uzavrie.

Američania Chuck Wood z Notredamskej univerzity v Indiane a Robert Kauffman z Minnesotskej univerzity skúmali v rokoch 1999 – 2001 s pomocou softvérového agenta eDrill tisícky starých mincí predávaných na www.ebay.com. Ich najpozoruhodnejším objavom bola skutočnosť, že cena mincí predaných cez víkend bola v priemere až o 2 percentá vyššia, ako cena predmetov s predajom ukončeným v pracovný deň. Tento faktor bol zjavný počas celých troch rokov výskumu a neobjavili sa žiadne signály, že by sa v súčasnosti vytrácal.

Podľa výskumníkov je vyššia víkendová cena spôsobená tým, že v sobotu a v nedeľu majú kupujúci viac času premyslieť si svoje rozhodnutie a skôr sa rozhodnú zaplatiť i vyššiu cenu.

Ešte výraznejšie ovplyvňuje konečnú cenu skutočnosť, či je k tovaru k dispozícii aj fotografia: v roku 1999 bola konečná predajná cena mincí s fotografiou o 5,7 percenta vyššia, než identických kusov bez fotografie, v tomto roku už cenový rozdiel dosiahol 11,3 percenta.

Ďalším faktorom vplývajúcim na cenu je renomé predávajúceho vyjadrené na eBay ako „reputation score“ – kupujúci tu hodnotia spoľahlivosť a dôveryhodnosť ľudí, u ktorých už nakupovali. Podľa výskumníkov používatelia na toto kritérium prihliadajú čoraz viac, v roku 1999 dostali dôveryhodní predávajúci za svoj tovar o 4,8 percenta viac, tento rok to už bolo 6,8 percenta.

Chuck Wood a Robert Kauffman pri výskume odhalili aj navyšovanie ceny v aukciách samotnými predávajúcimi. V súčasnosti testujú softvér, ktorý by pomohol takéto metódy odhaliť: charakteristickým správaním prezrádzajúcim falošného záujemcu o kúpu je veľmi rýchly vstup do aukcie, prudké zvýšenie ceny a okamžitý odchod bez ďalšej snahy o výhru v boji o tovar, takýto „kupujúci“ zároveň ignoruje všetky ostatné predaje toho istého predmetu.

(rha)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

SVET

Menila sex za politický vplyv. V mladej Ruske vidia agentku

Maria Butinová sa zblížila s republikánmi, aby mohla mať viac vplyvu.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Vzácny hlodavec, ktorý sa nepremnoží. Myšovka nie je myš

Myš domová často vrhne až osemkrát ročne, myšovka iba raz.

V Egypte objavili dielňu na výrobu keramiky starú vyše štyritisíc rokov

Archeológovia vo vnútri objavili staroveký hrnčiarsky kruh.

PODCAST ZOOM

Zoom: Ako hoax spravil z ľavicových antiglobalistov migrantov

Nie je to síce pravda, ale mohla by byť.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 110
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 756
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 337
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 518
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 996
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 159
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 3 764
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 709
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 959
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010