
Tri slovenské aukčné domy – www.onetwo.sk, www.euforo.sk a www.eaukcie.sk.
Internetové aukcie boli dlho považované za veľmi efektívny spôsob predaja, pri ktorom sa cena rovnakých predmetov v konečnom dôsledku vždy dostane na rovnakú výšku. Malo by to platiť najmä o predávanom tovare, ktorý má vyznačenú účtovnú hodnotu – takým sú napríklad staré mince alebo známky.
Podľa analýzy predaja v najväčšom internetovom aukčnom dome eBay, o ktorej informoval The Economist, je však táto domnienka ďaleko od pravdy a cenu v aukciách preukázateľne ovplyvňujú aj pozoruhodné vedľajšie faktory, napríklad deň v týždni, keď sa predaj uzavrie.
Američania Chuck Wood z Notredamskej univerzity v Indiane a Robert Kauffman z Minnesotskej univerzity skúmali v rokoch 1999 – 2001 s pomocou softvérového agenta eDrill tisícky starých mincí predávaných na www.ebay.com. Ich najpozoruhodnejším objavom bola skutočnosť, že cena mincí predaných cez víkend bola v priemere až o 2 percentá vyššia, ako cena predmetov s predajom ukončeným v pracovný deň. Tento faktor bol zjavný počas celých troch rokov výskumu a neobjavili sa žiadne signály, že by sa v súčasnosti vytrácal.
Podľa výskumníkov je vyššia víkendová cena spôsobená tým, že v sobotu a v nedeľu majú kupujúci viac času premyslieť si svoje rozhodnutie a skôr sa rozhodnú zaplatiť i vyššiu cenu.
Ešte výraznejšie ovplyvňuje konečnú cenu skutočnosť, či je k tovaru k dispozícii aj fotografia: v roku 1999 bola konečná predajná cena mincí s fotografiou o 5,7 percenta vyššia, než identických kusov bez fotografie, v tomto roku už cenový rozdiel dosiahol 11,3 percenta.
Ďalším faktorom vplývajúcim na cenu je renomé predávajúceho vyjadrené na eBay ako „reputation score“ – kupujúci tu hodnotia spoľahlivosť a dôveryhodnosť ľudí, u ktorých už nakupovali. Podľa výskumníkov používatelia na toto kritérium prihliadajú čoraz viac, v roku 1999 dostali dôveryhodní predávajúci za svoj tovar o 4,8 percenta viac, tento rok to už bolo 6,8 percenta.
Chuck Wood a Robert Kauffman pri výskume odhalili aj navyšovanie ceny v aukciách samotnými predávajúcimi. V súčasnosti testujú softvér, ktorý by pomohol takéto metódy odhaliť: charakteristickým správaním prezrádzajúcim falošného záujemcu o kúpu je veľmi rýchly vstup do aukcie, prudké zvýšenie ceny a okamžitý odchod bez ďalšej snahy o výhru v boji o tovar, takýto „kupujúci“ zároveň ignoruje všetky ostatné predaje toho istého predmetu.
(rha)