Ako lacno nakúpiť v internetovej aukcii

Internetové aukcie boli dlho považované za veľmi efektívny spôsob predaja, pri ktorom sa cena rovnakých predmetov v konečnom dôsledku vždy dostane na rovnakú výšku. Malo by to platiť najmä o predávanom tovare, ktorý má vyznačenú účtovnú hodnotu – takým ..


Tri slovenské aukčné domywww.onetwo.sk, www.euforo.sk a www.eaukcie.sk.



Internetové aukcie boli dlho považované za veľmi efektívny spôsob predaja, pri ktorom sa cena rovnakých predmetov v konečnom dôsledku vždy dostane na rovnakú výšku. Malo by to platiť najmä o predávanom tovare, ktorý má vyznačenú účtovnú hodnotu – takým sú napríklad staré mince alebo známky.

Podľa analýzy predaja v najväčšom internetovom aukčnom dome eBay, o ktorej informoval The Economist, je však táto domnienka ďaleko od pravdy a cenu v aukciách preukázateľne ovplyvňujú aj pozoruhodné vedľajšie faktory, napríklad deň v týždni, keď sa predaj uzavrie.

Američania Chuck Wood z Notredamskej univerzity v Indiane a Robert Kauffman z Minnesotskej univerzity skúmali v rokoch 1999 – 2001 s pomocou softvérového agenta eDrill tisícky starých mincí predávaných na www.ebay.com. Ich najpozoruhodnejším objavom bola skutočnosť, že cena mincí predaných cez víkend bola v priemere až o 2 percentá vyššia, ako cena predmetov s predajom ukončeným v pracovný deň. Tento faktor bol zjavný počas celých troch rokov výskumu a neobjavili sa žiadne signály, že by sa v súčasnosti vytrácal.

Podľa výskumníkov je vyššia víkendová cena spôsobená tým, že v sobotu a v nedeľu majú kupujúci viac času premyslieť si svoje rozhodnutie a skôr sa rozhodnú zaplatiť i vyššiu cenu.

Ešte výraznejšie ovplyvňuje konečnú cenu skutočnosť, či je k tovaru k dispozícii aj fotografia: v roku 1999 bola konečná predajná cena mincí s fotografiou o 5,7 percenta vyššia, než identických kusov bez fotografie, v tomto roku už cenový rozdiel dosiahol 11,3 percenta.

Ďalším faktorom vplývajúcim na cenu je renomé predávajúceho vyjadrené na eBay ako „reputation score“ – kupujúci tu hodnotia spoľahlivosť a dôveryhodnosť ľudí, u ktorých už nakupovali. Podľa výskumníkov používatelia na toto kritérium prihliadajú čoraz viac, v roku 1999 dostali dôveryhodní predávajúci za svoj tovar o 4,8 percenta viac, tento rok to už bolo 6,8 percenta.

Chuck Wood a Robert Kauffman pri výskume odhalili aj navyšovanie ceny v aukciách samotnými predávajúcimi. V súčasnosti testujú softvér, ktorý by pomohol takéto metódy odhaliť: charakteristickým správaním prezrádzajúcim falošného záujemcu o kúpu je veľmi rýchly vstup do aukcie, prudké zvýšenie ceny a okamžitý odchod bez ďalšej snahy o výhru v boji o tovar, takýto „kupujúci“ zároveň ignoruje všetky ostatné predaje toho istého predmetu.

(rha)

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open.

KOMENTÁRE

Stavebné sporenie sa môže zapojiť do kampane „me too“

Nájsť čosi zneužívanejšie vo svete než tento produkt na Slovensku nenájdete.

AUTO

Nehody komplikujú dopravu v Bratislave, na D1 sa zrazilo 5 áut

Zápchy sú aj na diaľničnom obchvate.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.

LG V30 je skoro dokonalý smartfón pre milovníkov multimédií

Špičkový výkon, skvelý fotoaparát a množstvo ďalších superlatív. Aký je nový smartfón od LG v skutočnosti?

DETSKÁ RUBRIKA

Krahulcom ublížili postreky. Z poškodených vajec sa mladé nikdy nevyliahli

Pôsobením chemikálií sa škrupina na vajíčkach stenčila a nasledoval smutný koniec. Keď si nádejná mama sadla na znášku, vajíčka pod ňou popraskali.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 164
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 947
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 388
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 303
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 410
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 403
  7. Kam do tepla v januári? 2 344
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 039
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 968
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 194