SME

Využívanie služieb závisí od operátorov

BRATISLAVA - Mobilné telefóny používajú ich slovenskí majitelia predovšetkým na posielanie SMS a telefonovanie. Moderné služby ako posielanie obrazových správ či surfovanie na internete sú stále iba na okraji záujmu používateľov, pretože ich ceny sú ...

FOTO - AP

BRATISLAVA - Mobilné telefóny používajú ich slovenskí majitelia predovšetkým na posielanie SMS a telefonovanie. Moderné služby ako posielanie obrazových správ či surfovanie na internete sú stále iba na okraji záujmu používateľov, pretože ich ceny sú pre masové rozšírenie privysoké. Napríklad obrazová správa stojí takmer 12 korún a za cenu mobilného pripojenia internetu sa dá u pevného operátora zohnať podstatne rýchlejšia pevná linka.

Spomenutý trend cítia aj operátori vo svojich finančných výkazoch. Hoci ich zisk každým rokom rastie, súčasne klesá priemerný výnos na jedného zákazníka. S rovnakým problémom zápasia aj zahraniční mobilní operátori. Analytici predpokladajú, že negatívny vývoj priemerných tržieb na zákazníka v mobilných sieťach zvráti až nástup nových príťažlivých služieb.

Ako dlho to bude trvať, závisí od postoja mobilných operátorov. Telekomunikačný analytik spoločnosti Accenture Peter Kováčik predpokladá, že dôraz na využívanie moderných služieb začnú klásť operátori hneď, ako obsadia celý trh. "Potom začnú intenzívnejšie využívať potenciál existujúcich zákazníkov," dodáva Kováčik.

Na vývoji priemerných tržieb na zákazníka sa negatívne podpísalo prudké zvýšenie počtu klientov mobilných operátorov, ktoré kulminovalo v rokoch 1999 až 2001. "Paradoxne, čím viac mobily prenikali medzi ľudí, tým viac klesal priemerný výnos na zákazníka," hovorí Kováčik. Prvými zákazníkmi mobilných operátorov boli podnikatelia, ktorí mobil skutočne intenzívne využívali. Postupne pribúdali ďalší a ich finančné možnosti boli čoraz slabšie. "Novými zákazníkmi sa dnes stávajú najmä ľudia, ktorí využívajú možnosti mobilnej komunikácie menej a majú nižšie nároky na doplnkové služby," komentuje medziročný pokles priemerného mesačného výnosu na zákazníka EuroTel.

EuroTel a Orange pasívnych zákazníkov získali najmä po zavedení predplatených kariet Easy a Prima. Získali tak klientov, ktorí telefonujú len zriedka, nechcú platiť mesačný paušál a ide im najmä o dosiahnuteľnosť. EuroTel má dve tretiny zákazníkov, ktorí využívajú predplatené služby, Orange o niečo viac ako polovicu. Možnosti využitia mobilného telefónu

Zákazníci najviac využívajú:

- Telefonovanie

- SMS

Mimo širšieho záujmu zostávajú:

- WAP

- Obrazové správy (MMS)

- Pripojenie do internetu cez GPRS, resp. EDGE


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu