Hlásenia ako "404 - stránka nenájdená" či "nesprávny login alebo heslo" totiž vo väčšine ľudí podľa vedcov vyvolávajú pocit, že sú hlupáci a sami niečo pokazili. Mnohí ľudia sa kvôli nim neodvažujú vyskúšať na počítači nič nové a ani zďaleka nevyužívajú možnosti, ktoré im ponúka.
Keby sa nám počítače namiesto strohého hlásenia chyby radšej slušne ospravedlnili, že nefungujú poriadne, ich výpadky by sme znášali oveľa lepšie.
Pre účely výskumu vedci podľa časopisu New Scientist zhotovili dve verzie jednoduchej počítačovej hry, v ktorej mali účastníci uhádnuť čínske príslovie. V hre sa vyskytovali rozličné chyby, počítač napríklad dával nezmyselné nápovedy alebo chybne zobrazoval časti okna. V jednej verzii boli chybové hlásenia napísané tradičným štýlom, neúspešného hráča program napríklad len stroho informoval: "Zlá odpoveď". Druhá verzia programu sa snažila byť slušná a ponúkala hlásenia ako "Prepáčte, že nápoveda nebola pre vás dostatočne zrozumiteľná".
Po pol hodine boli všetci študenti z nevydarenej hry rovnako znechutení. Hráči "slušnej" verzie však oveľa častejšie uvádzali, že sa pri nej zabavili, a 60 percent z nich zhodnotilo, že príjemné chybové hlásenia ju urobili lepšou.
"Arogantný softvér nás rozčuľuje rovnako ako arogantní ľudia," súhlasí šéf skupiny Adaptívnych systémov v Microsofte Eric Horvitz, ktorý vymyslel známu postavičku Spinky pomáhajúcu používateľom Microsoft Office.
Podľa Jonathana Kleina z firmy iRobot však hrozí, že ak sa nám počítač bude ospravedlňovať príliš často, prestaneme jeho "úprimnosti" veriť. Programy budúcnosti by nám podľa neho mali dať možnosť reagovať na chybové hlásenie napísaním niekoľkých slov, na ktoré potom softvér dá inteligentnú odpoveď a uteší nás. (tb)