V Španielsku skúmajú fosílie obrieho dinosaura

FOTO - REUTERS

Paleontológovia Alberto Cobos a Rafael Royo narazili pred rokom pod horúcim slnkom provincie Teruel na severovýchode Španielska na tisíce záhadných kostí. Obaja vraj mali ihneď pocit, že sú na prahu veľkého objavu. Ich nadšenie ešte vzrástlo, keď v zemi pri baníckej osade Riodeva našli kosť hornej končatiny (humerus) dlhú 1,78 metra (na obrázku) , ktorá podľa nich patrila sauropodnému dinosaurovi z obdobia kriedy.

Tieto dinosaury chodili po štyroch ako jašterice (na rozdiel od mäsožravých theropodov, chodiacich po dvoch nohách) a dosahovali obrovské rozmery. Najviac sa vyskytovali v obdobiach jury (pred 208-146 miliónmi rokov) a kriedy (pred 146-65 miliónmi rokov).

Podľa vedcov z Paleontologickej nadácie v Terueli toto zviera mohlo byť dlhé 30-35 metrov a mať hmotnosť 40 až 50 ton, teda toľko, čo šesť až sedem dnešných dospelých sloních samcov.

"Objav je veľmi významný, pretože ide o najväčšieho dinosaura v Európe a jedného z najväčších na svete. Všetko naznačuje, že stojíme tvárou v tvár niečomu novému, minimálne dosiaľ neznámemu druhu," povedal predseda nadácie v Terueli Luís Alcalá.

Dosiaľ sa za najväčšieho dinosaura na svete považuje Argentinasaurus, ktorý meral 30-35 metrov a ktorého noha a tri stavce sa našli v Patagónii na juhu Argentíny.

Najväčší európsky dinosaurus z Riodeva žil pred viac ako 100 miliónmi rokov v dnes hornatej a vlhkej krajine, kde však vtedy bujnela tropická vegetácia. Zahynul blízko miesta, kde ho našli a kde ho pochovala voda.

Jeho pozostatky - predné a zadné končatiny, stavce, panva, pazúry dlhé tridsať centimetrov a ďalšie neurčené fragmenty - sú veľmi rozptýlené.

"Na vyzdvihnutí 150-kilogramovej kosti hornej končatiny, na vyčistení a zostavení jej fragmentov pracovali traja ľudia tri mesiace," vysvetlil Alcalá. (čtk, afp)

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.

Godzilla a Kong sú osvedčená dvojka

Oddychovka, ako sa patrí.

Prezidentský kandidát Ivan Korčok počas zhromaždenia v Bratislave.

Voliči v prvom kole vyslali signál, že nechcú politiku korupcie a lži.