Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

V Španielsku skúmajú fosílie obrieho dinosaura

FOTO - REUTERS

Paleontológovia Alberto Cobos a Rafael Royo narazili pred rokom pod horúcim slnkom provincie Teruel na severovýchode Španielska na tisíce záhadných kostí. Obaja vraj mali ihneď pocit, že sú na prahu veľkého objavu. Ich nadšenie ešte vzrástlo, keď v zemi pri baníckej osade Riodeva našli kosť hornej končatiny (humerus) dlhú 1,78 metra (na obrázku) , ktorá podľa nich patrila sauropodnému dinosaurovi z obdobia kriedy.

Tieto dinosaury chodili po štyroch ako jašterice (na rozdiel od mäsožravých theropodov, chodiacich po dvoch nohách) a dosahovali obrovské rozmery. Najviac sa vyskytovali v obdobiach jury (pred 208-146 miliónmi rokov) a kriedy (pred 146-65 miliónmi rokov).

Podľa vedcov z Paleontologickej nadácie v Terueli toto zviera mohlo byť dlhé 30-35 metrov a mať hmotnosť 40 až 50 ton, teda toľko, čo šesť až sedem dnešných dospelých sloních samcov.

"Objav je veľmi významný, pretože ide o najväčšieho dinosaura v Európe a jedného z najväčších na svete. Všetko naznačuje, že stojíme tvárou v tvár niečomu novému, minimálne dosiaľ neznámemu druhu," povedal predseda nadácie v Terueli Luís Alcalá.

Dosiaľ sa za najväčšieho dinosaura na svete považuje Argentinasaurus, ktorý meral 30-35 metrov a ktorého noha a tri stavce sa našli v Patagónii na juhu Argentíny.

Najväčší európsky dinosaurus z Riodeva žil pred viac ako 100 miliónmi rokov v dnes hornatej a vlhkej krajine, kde však vtedy bujnela tropická vegetácia. Zahynul blízko miesta, kde ho našli a kde ho pochovala voda.

Jeho pozostatky - predné a zadné končatiny, stavce, panva, pazúry dlhé tridsať centimetrov a ďalšie neurčené fragmenty - sú veľmi rozptýlené.

"Na vyzdvihnutí 150-kilogramovej kosti hornej končatiny, na vyčistení a zostavení jej fragmentov pracovali traja ľudia tri mesiace," vysvetlil Alcalá. (čtk, afp)

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Boris Beňa, Daniel Čech a Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Veď nám to hovoril, on už iný nebude

Prečo sa treba rozlúčiť s narušiteľom Kollárom.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.

Zoom: Najkrajší rádioteleskop Arecibo sa už nedá opraviť

Podcastový prehľad noviniek z vedy.