BRATISLAVA - Asociácia poskytovateľov internetu tvrdí, že Slovak Telecom úspešne odstraňuje konkurentov, ktorí prostredníctvom dial-up pripojenia na internet umožňujú telefonovanie cez internet. Slovak Telecom to odmieta . "Cieľom asociácie zastupujúcej záujmy alternatívnych operátorov je udržať existujúci nelegálny biznis s telefonovaním cez internet," povedala Alena Buchláková z odboru externej komunikácie Slovak Telecomu.
Telefonovanie cez internet v súčasnosti môže legálne poskytovať len spoločnosť Nextra. Robia to však i ďalšie firmy. Za to sčasti môže Telekomunikačný úrad, ktorý väčšinu alternatívnych konkurentov dominantného operátorta postavil mimo zákona. Hovorca úradu Roman Vavro SME potvrdil, že telefónne čísla, na ktorých funguje vytáčaný internet (019), nesmie okrem Nextry na prenos volaní používať žiadny iný operátor.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií už v júni 2000 pridelilo na poskytovanie volaní cez internet inú skupinu čísel ako tie, ktoré sa začínajú 019. Operátori však službu na týchto číslach poskytovať nemôžu, pretože podľa tvrdenia jedného z nich Telekomunikačný úrad dodnes nestanovil podmienky fungovania služby. "Úrad navyše doteraz nesplnil svoju zákonnú povinnosť a zákazníci, ktorí využívajú klasickú telefónnu službu, sa napríklad v súčasnosti vôbec nedovolajú klientom operátorov, ktorí poskytujú jej internetovú mutáciu," upozornil Alexander Nagy, konateľ firmy Amtel, ktorá poskytuje hlas cez internet nelegálne.
Telecom s odvolaním sa na absenciu spomenutých podmienok už niekoľko rokov úspešne odkladá rokovania s konkurenciou o poskytovaní hlasu cez internet. Možnosť konkurovať sa tak zužuje iba na Nextru, ktorá licenciu na poskytovanie volaní cez internet na číslach 019 získala vďaka chybe regulátora.
Telekomunikačný úrad už začal prešetrovať spoločnosť Amtel, ktorej hrozí pokuta až 20 miliónov korún.
Okrem úradu komplikuje konkurencii život aj Slovak Telecom. Od augusta chce zvýšiť ceny prvých troch minút vytáčaného (dial up) pripojenia na internet. Podľa asociácie sa tým snaží vytlačiť z trhu Nextru a ostatných alternatívnych operátorov, ktorí Telecomu konkurujú lacnejšími volaniami cez internet. Podľa konateľa Nextry Juraja Ďurova trvá kratšie ako tri minúty v silnej prevádzke takmer 60 percent a v slabej takmer 50 percent internetových volaní. Tie od augusta podstatne zdražejú, čím Telecom stiahne konkurenčnú výhodu Nextry.
Hodina surfovania cez vytáčané pripojenie (dial up) vyjde podľa cien, ktoré Slovak Telecom zavedie od augusta, lacnejšie ako dnes. Na ceny však doplatia zákazníci, ktorí sa cez dial up pripájajú na kratšie ako 15 minút. Dôvodom tarifných zmien je podľa Telecomu rastúci dopyt zákazníkov po zvýhodnení surfovania. "Čoraz väčší a kvalitnejší internetový obsah zvyšuje čas, ktorí ľudia trávia na internete," povedala Buchláková z Telecomu. Konateľ Nextry Juraj Ďurov si myslí opak a svoje tvrdenia doložil aj číslami. Internet v špičke zdražie pre 89 percent zákazníkov firmy a mimo nej na cenové úpravy Telecomu doplatí 77 percent zákazníkov firmy. Vzhľadom na počet zákazníkov, ktorých Nextra obsluhuje, možno podľa Ďurova čísla vztiahnuť na všetkých slovenských zákazníkov dial up-u.