Je to špinavé malé tajomstvo informačnej spoločnosti, informačnej ekonomiky. Hoci technológia znižuje niektoré náklady na produkciu obsahu, celkové náklady na kvalitné informácie stále stúpajú.
Prevádzkovatelia profesionálnych webových stránok určite dobre chápu, prečo je publikovanie kvalitných informácií také nákladné. Tí odhalili aj ďalšie špinavé tajomstvo technologického priemyslu - technológia sústavne sľubuje viac, ako dokáže splniť. Všetci sme boli napríklad pred časom náchylní veriť, že v novom veku za tisíc dolárov dostaneme webstránku, prostredníctvom ktorej zasiahneme milióny zákazníkov.
V akademickej sfére sa cena za prípravu kvalitného článku do tlače pohybuje medzi dvoma až štyrmi tisíckami dolárov. Popremýšľajte o tom. Správa, ktorá leží pred vami, možno stála viac, ako počítač stojaci na stole vedľa nej. Ľudia si jednoducho neuvedomujú, aké drahé je vydať kvalitný článok. Web nepochybne znižuje niektoré z týchto nákladov, nemôže však eliminovať tú hlavnú položku. Kvalitný obsah vytvárajú kvalitní ľudia - a kvalitní ľudia nikdy nie sú lacní.
Na webe žijeme v obrovskej ilúzii. Sme stále opití bezplatným obsahom a veríme, že párty sa nikdy neskončí. Veľa z internetových večierkov sa však už skončilo a zábava s bezplatnými informáciami sa tiež blíži ku koncu. Na webe je dnes toľko informácií zadarmo len preto, že parazitujú na vysokých ziskoch z papierového publikovania.
Knižnice na celom svete v dôsledku explózie cien obsahu znižujú počty predplácaných časopisov. Predplatné jednotlivcov klesá ešte výraznejšie. Ekonomický model tlače jednoducho pri veľkej kvantite obsahu prestáva byť životaschopný. Ešte menej životaschopný je systém, keď je obsah publikovaný v tlačenej aj webovej podobe - vtedy sa totiž náklady neznižujú, ale naopak ešte zvyšujú. Táto situácia sa musí zmeniť.
V priebehu nasledujúcich piatich rokov budeme sledovať presun mnohých špecializovaných informácií do výhradne webovej podoby. (Na druhej strane noviny zostanú zamerané na tlačenú formu, keďže potrebujú zasiahnuť čo najväčšie publikum.) Bude to znamenať koniec mnohých bezplatných zdrojov informácií na internete, keďže vydavatelia budú očakávať príjmy zo svojich webových publikácií.
Ako všetko ostatné, aj obsah si bude musieť sám na seba zarobiť, či už prostredníctvom reklamy, podpory predaja súvisiacich produktov, alebo poplatkov za predplatné. Keďže je výroba obsahu taká drahá, prežitie bude často závisieť od kombinácie všetkých troch zdrojov.
Je čas pripraviť sa na platby za obsah.
GERRY McGOVERN
(Autor je riaditeľom spoločnosti Nua, zaoberajúcej sa manažmentom informácií na internete.)