Spôsob nakupovania môžu v najbližšej budúcnosti zmeniť viaceré nové technológie. Sony v Japonsku dúfa v úspech svojich inteligentných čipov Felica zabudovaných v mobilných telefónoch, vďaka ktorým možno platiť jednoducho priložením mobilu na čítačku v obchode. V Japonsku sa už v súčasnosti dá takto nakupovať na viac než 9000 miestach, najmä v kinách, hoteloch, predajniach s rýchlym občerstvením či v potravinách.
FOTO - REUTERS
Viac ako štvrtina veľkých amerických sietí supermarketov už začala používať zariadenia, ktoré zákazníkom umožnia zaplatiť tovar bez kontaktu so živým predavačom. Do troch rokov bude podľa odhadov aspoň niekoľko takýchto zariadení v každom väčšom obchode, píše agentúra AP. Zákazník si pri automatickej pokladni v supermarkete jednoducho sám naskenuje čiarové kódy tovaru zo svojho košíka a zaplatí kartou podobne, ako keď vyberá peniaze z bankomatu.
Pre supermarket je výhodou úspora miesta v obchode, keďže automat ho zaberá menej, ako živý človek, aj úspora pracovnej sily. Zákazníci zasa ocenia rýchlosť transakcie. V skutočnosti síce podľa experimentov trvá zákazníkom automatická platba dlhšie, ako keď ich vybaví predavač, pretože sú menej zruční v balení tovaru či zaobchádzaní s čítačkou. Subjektívne si však pochvaľujú, že je to rýchlejšie - nemusia totiž pred automatickými pokladňami čakať v radoch a keď sami narábajú s tovarom, je to príjemnejšie, ako keď musia nečinne stáť. Automatické pokladne budú podľa obchodníkov využívať najmä ľudia, ktorí kupujú menej vecí.
Pri automatických pokladniach sú dokonca nižšie aj straty spôsobené krádežami. V obchodoch totiž zväčša kradnú ich zamestnanci - najčastejším spôsobom podvodu je, že svojim známym pri pokladni naskenujú iný tovar, ako v skutočnosti kupujú, čo však pri automatickej pokladni nie je možné. (tb)