SME

Castle Strike - postavte si vlastnú pevnosť

Nech sa nám zdá stredovek krásny z rôznych romantických kníh, nech nám ho opisujú ako obdobie chrabrých bojovníkov a objavovania, v skutočnosti to bolo bolestné obdobie pre ľudstvo. Väčšina ľudí živorila, mor bol na dennom poriadku, ale aj tak nás toto ob

Nech sa nám zdá stredovek akokoľvek krásny z rôznych romantických kníh, nech nám ho opisujú ako obdobie chrabrých bojovníkov a objavovania, v skutočnosti to bolo bolestné chvíle pre ľudstvo. Väčšina ľudí živorila, mor bol na dennom poriadku, ale aj tak nás toto obdobie fascinuje. Castle Strike nie je len o stavaní hradov, je aj o pomste a to sa len tak v stratégii nevidí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Strongold sa dá považovať za jedinečnú hru v zmysle stavby vlastného hradu, no bolo to okaté a postaviť poriadne hradby bola niekedy nadľudská úloha. Všetko to dorazila úbohá umelá inteligencia. Slepý medzi jednookými kráľom. Už dlho som sa nebavil hraním a hlavne budovaním svojho hniezdočka tak ako tu. Jednoduchý systém: "Sem bachnem tú budovu o desať pixelov ďalšiu", sa nedá aplikovať v tejto gameske tak jednoducho. Ale ten pocit, keď sa vám po hradbách preháňajú vojaci, vy s prehľadom bránite svoje hradby, radosť pozerať sa.

SkryťVypnúť reklamu

Ale aby som znovu nezačínal od stredu a neskákal z jednej časti na druhú, začneme pekne od začiatku. Na úvod si zvoľte tutorial, nič nestratíte, hoci extra zábava to nebude. Úprimne, ktorý tutorial bol zábavný? Potom však nasledujú samotné kampane a začína sa rozvíjať nádherný príbeh. Warcraft 3 bola len mierne nadpriemerná stratégia a uchytila sa viac-menej v multiplayeri, no aj samotná hra nebola zlá. Viete prečo? Vykašleme sa na povyšovanie hrdinov, to bolo príjemné spestrenie, dôležitou súčasťou hry bol jej príbeh. Nádherné a takmer filmové sekvencie sa striedali s pútavými animačkami v engine, ktoré neboli len tak pre srandu králikov. To isté nás čaká v Castle Striku.

Úvodné udalosti vám zveria do rúk osud šlachtica Thorwalda von Rabenhorsta, ktorý je násilne vyhnaný zo svojho domova. Nič moc, príbehov o pomste sme tu mali už dosť, ale teraz to naklepanie prdelky princa Alricha von Drachenfelsa má trošku epickejší nádych. Spočiatku som si story vôbec nevšímal a len znudene počúval hlas rozprávača, no už pri druhej misii som zbystril pozornosť tešil sa na pokračovanie v ďalšej misii. Je to síce klišé, ale príjemne spracované, takže som nič nenamietal. Boj za znovuzískanie domova a pomsty sme tu mali už nespočetne mnohokrát, ale skúsenosť nás naučila, že ak je predkladaná pred publikum správnym spôsobom, tak ono zmäkne a sleduje ho so zatajeným dychom. Táto recenzia tu však nebude preto, aby som vám všetko vykecal, dostal by som možno od niekoho po ústach a to vôbec nepotrebujem.

SkryťVypnúť reklamu

Táto nemecká precíznosť neutíchne ani po prvej kampani, nasledujú ďalšie dve (hráte za 3 národy: Anglicko, Nemecko a Francúzsko) so samostatnými príbehmi a rovnako dôsledne prepracovaným. Takto je putovanie podporované dostatočne hutnou atmosférou a je nádherne vidieť snahu scenáristu. Ak si niekto sadne a vypotí niečo zo svojho srdca, flákanie dá stranou, určite to (prinajmenej u recenzentov) neostane nepovšimnuté. Som zvedavý ako bude reagovať akciami zdegenerovaná verejnosť.

Dobre, stačilo obkecávačiek príbehu, vrhnem sa už na samotnú hru. Misie sa dajú  rozdeliť na dve klasiky, v jednej budujete a zbrojíte armádu, aby ste zlikvidovali nepriateľa na druhom konci mapy a v druhej máte vopred daný počet panáčikov a len sa predierate mapkou za svetlým zajtrajškom. Najprv sa budem venovať druhému typu levelov. Aj keď sa môže zdať, že pomôže klasická stratégia, v ktorej označíte všetku zberbu a s pohodovým úsmevom a prstom v obľubenom otvore ju posielate na dotieravé a menšie nepriateľské skupinky vojakov, tak ste vedľa, tu je to o trošku zložitejšie. Hrdina tu síce je, dokonca je silnejší ako normálne jednotky, ale dokáže aj v extrémne krátkom čase otrčiť kopytá, takže sa oplatí (lepšie napísané, je nutné) začať taktizovať. Po mape sú roztrúsené delá (alebo ich získate od nepriateľa viac-menej dobrovoľnou cestou) a každé má iný dosah, je presnejšie, pomalšie a tak ďalej. Pri každom však musí niekto stáť a už sa postup pomalší, rozostavujete vojakov, aby ste to čo najmenej schytali a podobne. Veľmi ma potešila misia v prvej kampani, keď som mal k dispozícii len hlavného hrdinu a musel som vyslobodiť z nepriateľského zámku dôležitú postavu. Nepriateľskí vojaci boli rozostavení s menšou frekvenciou, no pribudol im klasický trojuholník ich pohľadu, ktorý poznáme napríklad zo série Commandos. Toto už bolo trošku náročnejšie, pri hlučnom zabití sa na vás vyrojil kopec nepriateľov a umieračik zvonil o pár sekúnd. Potlesk. Podobných misií je v hre viac, ale nechcem vás pripraviť o prekvepenie, skutočne to stojí za to.

SkryťVypnúť reklamu

Klasikou v real-time stratégiách je stavba vlastnej základne, bránenie sa nájazdom protivníka a potom jeho zmetenie z povrchu mapy.

Áno, podobný systém funguje aj tu, ale nie je to tak jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá. Jednotlivé stavby sa dajú rozdeliť do dvoch hlavných tried. Prvú skupinu tvoria budovy potrebné pre samotný hrad a môžete ich vytvoriť len v blízkosti vašej pevnosti a obkolesiť ich vysokými hradbami, aby sa im nič nestalo. Medzi tieto patria klasické chŕliče jednotiek a budovy zamerané na boje. Druhá skupinka sa skladá z „plebs buildings“. Ťažba nerastných surovín, rúbanie dreva a proste vec dôležitá, no ich obrana je sekundárna. Vaše územie sa tak dá rozdeliť na dve časti, v jednej zbrojíte a budujete armádu, v druhej pracujú úbohí plebs pod vašim prísnym pohľadom. Dôležité je správne načasovanie a bránenie dôležitých pozícii. Nemôžete si totiž dovoliť nechať nosičov vody bez dozoru a úvody misie nebývajú preto jednoduché, veď nájazdy nepriateľa začínajú dosť skoro, ale aspoň nespíte ihneď po úvodnom hvizde (bože, to mám z tých ME v Portugalsku:). Ak sa vám zdá čakanie aj tak príliš dlhé, stačí jemne položiť prstík na klávesu + (tam hore nad enterom na numerickej klávesnici... nooo... pozrite sa všetci) a čas sa zrýchli a nestíhate svojich poddaných sledovať ako fachčia.

Nesmiem zabudnúť na skúsenosti získavané v boji, ale tie som ani moc nevnímal a bral som to len ako nevnútené spestrenie. Nerozdeľujete nikomu bodíky do špeciálnych vlastností, len sa danej jednotke (hrdina) zvýšia základné atribúty. Dalo by sa povedať, že to je aj všetko. Žiadne zložité princípy nečakajte, no poctivá zábava sa dostaví ako na koni. Vaše jednotky sú dostatočne diferencované (boj na blízko, na diaľku, jazda, katapulty a delá) a platí tu známa detská hra kameň-papier-nožnice. Najviac ma zaujali kone, ktoré rovnako ako v Sacred výborne poslúžia svojim pánom svojou rýchlosťou. Štyri nohy sú štyri nohy (pštros sa neráta:). Jednotky pochytili prvok únavy, takže nevydržia bežať cez polku mapy, ale lapajú po dychu po pár desiatkach metroch. Také lemry som síce ešte nevidel, ale keby som mal ja bežať osobne v tej zbroji, asi by som to vzdal po pár metroch. Zo začiatku deprimujúci, no zistil som, že príjemný prvok v hre.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie je však obliehanie hradu alebo pre zmenu jeho bránenie. Najtvrdším orieškom býva prerazenie/obrana hradieb. Útočníci pod spŕškou šípov padajú, z diaľky padajú delové gule na kamenné hradby, pod ktorými sa zhromažďujú bojovníci s rebríkom... ak vám podobné strategické besnenie nie je proti srsti, určite budete so zatajeným dychom bojovať. Castle Strike má však samozrejme aj chybičky krásy, ale veď od toho tu máme hodnotiacu časť, tak hor sa ďalej.

GRAFIKA 8 / 10
V jednej staršej novinke som nazval Castle Strike Strongholdom 3D. Výnimočne som mal aj pravdu a od radosti, že mi grafická karta nebzučí v počítači pre srandu králikov, by som mal chrochtať blahom, ale 3D je niekedy v stratégii na obtiaž. Myslím tým prehľadnosť. Občas sa pri bojoch človek stratí a tak sa zúfalo snaží zarotovať, priblížiť a otočiť správnym pohľadom, aby mal prehľad o boji. Musím povedať, že tretí rozmer mi zo začiatku spôsoboval syndróm odhadzovania myšky, no po hodinke hrania sa to poddá.

SkryťVypnúť reklamu

K samotnému grafickému spracovaniu sa toho nedá povedať, stačí sa pozrieť na okolité screenshoty a každý bude mať jasno. Jednotlivé objekty vyzerajú skôr rozprávkovo, ale nič vás nenadchne tak, že by ste si to pamätali. Postavičky bojovníkov sa síce pekne hýbu, ale textúr na sebe nemajú mnoho (žiadne slintačky typu Rome: Total War  alebo Battle of Middle Earth), no svoj cieľ spĺňajú. Ak neviete rozoznať kopijníka od mečiara, stačí zazoomovať a je to hneď vidieť. Inak je na hru radosť pozrieť, ak nám budova horí, peasanti behajú s vedrami vody a hasia horiaci objekt (konečne treba budovu NAJPRV uhasiť, inak stále ubúdajú hitpointy stavby a až potom sa môžete vrhnúť na opravu), paňácovia pri dele nabíjajú hlavne, proste idylka, hoci nie je úplne nádherná, je to úplne dostačujúce.

SkryťVypnúť reklamu

Prskám však na absenciu klasických filmových sekvencií. Som neskutočne zarmútený, nemuselo to byť až tak precízne ako od Blizzardu, ale animačky v engine sú otrasné a ak by v nich nebol príbeh, okamžite by som ich odklikával. Pôvodne som chcel byť prísny a dať grafike o pol hviezdičky menej hlavne za tieto „animačky“, ale dnes bolo fajn počasie, tak som sa uľútostil, nie je to až tak strašné. (Poznámka svedomitého recenzenta: Je samozrejme jasné, že podľa počasia nehodnotíme nikdy, vždy to má svoje opodstatnenie a ani poodhalené ženské stehno na Obchodnej nás nenaplní neprirodzeným optimizmom...ehm).

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie je úplne typické pre RTS, používate myšku a zopár klávesových skratiek. Verím, že nemusím nikomu vysvetlovať ako sa označujú jednotky, ako ich uvedieme do pohybu a podobne. Ak náhodou patríte do tejto skupinky ľudí, stačí sa ozvať na našu adresu, do predmetu napíšte Lama a my vašu správu s radosťou vymažeme.

SkryťVypnúť reklamu

Nepozdával sa mi však design samotného menu. Je zbytočne veľké a dôležité položky majú menšie ikonky. Ide napríklad o prepínanie medzi typmi budov a je to trošku od ruky. Musím však pochváliť niekoľko zaujímavých funkcií v menu, ktoré vám uľahčia hranie, no tú robustnosť si nemeckí tvorcovia mohli odpustiť. Vyzerá to neohrabane, ale to je jediná výrazná chybička, cez ktorú sa dá v pohode preniesť. Inak to je klasická klikajda.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10

Všetko potrebné je vlastne opísané v samotných položkách hodnotenia a podľa toho je nádherne vidieť, v čom hra exceluje a celková suma všetkého sa blíži maximu. Ide o nadpriemernú stratégiu už len vďaka svojmu zameraniu, príbehu, taktike a zopár maličkostiam, ktoré obohacujú hru. Hranie je jednoduché, podmaňujúce, ale zároveň komplexné. Niektoré vylepšenia sú neuveriteľne jednoduché, čudujem sa, že na ne nedošiel nikto skôr. Zastavil by som sa hlavne pri ovládaní peónov. Môžete ich klasicky manuálne posielať do práce, čo má kto robiť, ale môžete si to uľahčiť jednoduchou dvojicou pomôcok. Jednou volíte koľko ľudí sa má starať o stavbu/opravu a koľko o ťažbu. Jednoduchým posúvaním puntíku po stupnici určujete kto bude čo robiť. Ďalej tu máme určovanie koľko percent plebsu sa bude venovať ktorej surovine. Znovu to funguje na princípe posúvania bodu, tentoraz po trojuholníku rozdeleného na 3 časti a jeho umiestnením určíte, či sa bude ťažiť viac rudy, kamenia, či dreva. TOTO je geniálne, jednoduché a hlavne sa nemusíte zaoberať zbytočnosťami.

SkryťVypnúť reklamu

Dá sa vlastne povedať, že v Castle Strike sa zbytočnými vecami nezaoberáte vôbec, len si užívate hranie a o to ide. Dokonca by som navrhoval vykašľať sa na slávnych Generals, či iným známym primitívnym stratégiám, veď ide hlavne o zábavnosť a tá z Castle Striku priam srší. Možno najväčší podiel majú na tom zábavné a výborne navrhnuté misie. Jednu som vám už vyššie popísal a verte mi, že sa nejedná o ojedinelý pokus. Schématicky sú misie síce otrepané, ale ich dizajn, prevedenie a hlavne hlavná myšlienka je neskutočne chytľavá.

Vrchol všetkého sú však už vyššie spomínané obliehania hradov. Nie je to len tak a navyše musíte zosinchronizovať veľký počet jednotiek, baranidlami otvárať brány (alebo sa vyštverať na hradby pomocou rebríkov... alebo sa podkopať a bránu otvoríte zvnútra!). Možností utokov je mnoho, ak sa vám to nepozdáva, ničte hradby pomocou kanónov, no tie v osobných súbojoch nevydržia veľa, lučištníci padajú po prvej facke. Súboje majú šťavu.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Hra obsahuje aj hru pre viac hráčov, no nedostal som sa k jeho testovaniu. Funguje cez systém Gamespy, takže s jeho funkčnosťou by nemali byť výrazné problémy. Búrať vlastné panstvá si môže navzájom štvorica ľudí.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
V hre to žije a budete to vedieť aj podľa zvukov. Každá činnosť, predmet, akcia je ozvučená, takže sa v hre môžete neskôr orientovať aj podľa zvukovej kulisy. Okrem klasického ozvučenia by som chcel vyzdvihnúť zaujímavý hlas rozprávača. Nebude vám nič výrazne chýbať, no predsa k dokonalosti tu chýba niečo výnimočné.

HUDBA 8 / 10
Hudobné spracovanie nebolo zlé, znelo celkom dobre, pochody počas bojov dodávali situácii ten správny šmrnc, no aj tak to mohlo byť lepšie. Motívy boli príjemné a zodpovedajú dnešnému nadštandartu kvalitou i kvantitou.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
K tejto položke bude smerovať jediná moja výhrada. Moji vojaci sa niekedy chovali ako úplní idioti a ich samovražedné pokusy som moc neschvaloval, ale aj tak s neuveriteľnou radosťou chodili na prechádzky do nepriateľského náručia, kde si síce nazbierali dosť kvetiniek... na vlastný hrob. Treba sa o nich poctivo starať, ale na druhú stranu aj oni prekvapia vlastným rozumom, len občas jednoducho zblbnú, takže sa misia sama nedohrá ;). Agresivita a sila nepriateľa dosť záleží aj od zvolenej obtiažnosti (klasické tri stupne v podobe easy, normal a hard) a môžem vám povedať, že záverečné misie boli dosť náročné a v tom teple čo je, som sa zapotil viac než dosť.

Ak všetko prejdete, je tu samozrejme ešte skirmish mód a s obsahujúcim generátorom ide o zábavu na kopec dlhých večerov.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  8 / 10
Dilema v udelení záverečného hodnotenia bola teraz pre mňa obrovská, no rozhodol som sa hru ohodnotiť trošku slabšie ako som pôvodne zamýšľal. Castle Strike však rozhodne odporúčam každému hráčovi, ktorého bavia real-time stratégie. Related Design nepriniesli na naše obrazovky síce nič špeciálne originálne, ide o klasickú stratégiu, no s niektorými super vylepšeniami, skvelou hrateľnosťou a príbehom. Kto si prečíta len záverečný verdikt, prípadne výsledné hodnotenie, možno získa zahmlený pohľad na hru. Castle Strike ponúka dosť a ak vás moja recenzia dostatočne presvedčila a odpustíte hre niektoré drobnosti, zabavíte sa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 874
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 706
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 609
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 354
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 914
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 716
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 684
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 635
SkryťZatvoriť reklamu