V internetovom obchode budú za vás tovar ovoniavať iní. Na snímke odborné hodnotenie kávy pred začatím jej internetovej aukcie v Nikarague. FOTO - REUTERS
O nakupovaní potravín cez internet sa vo svete viac hovorilo pred piatimi rokmi, ako dnes. V roku 2000 totiž prišla séria krachov online supermarketov sľubujúcich revolúciu v nakupovaní, ktoré sa však do histórie zapísali len tým, že dokázali pri rozbehu minúť miliardy dolárov v neuveriteľne krátkom čase.
Myšlienka, že cez internet sa dajú objednávať nielen knihy, ale aj rožky, minerálky a pomaranče, však nie je mŕtva, píše agentúra AP. Podľa analytikov sú už niektoré online supermarkety mimoriadne úspešné a nemožno pochybovať, že nákupy potravín cez internet sa nakoniec ujmú - otázkou však zostáva, nakoľko masová záležitosť sa z nich stane.
Prvým veľkým problémom takéhoto predaja sú ceny - bežní maloobchodníci majú na potravinách veľmi nízke marže a ak sa k nim pridá poplatok za doručenie tovaru, rozdiel je oveľa výraznejší, ako napríklad pri nákupoch cédečiek. Väčšina úspešných obchodov sa preto snaží zraziť náklady na minimum napríklad tým, že tovar doručujú len v najväčších mestách, kde je zároveň najviac používateľov internetu.
Druhá bariéra je psychologická - ak zvyknete v obchode ohmatávať jablká a ovoniavať pečivo, nebudete nadšení z myšlienky, že vám ich má vybrať nejaký anonymný predavač. "Ľudia, ktorí v obchodoch usilovne ohmatávajú ovocie, zväčša vôbec nevedia, čo robia, ale napriek tomu je priamy kontakt pre nich dôležitý," povedal AP analytik eMarketeru David Berkowitz. "Internetové nakupovanie to radikálne mení." Weboví predajcovia sa však snažia zákazníkov presvedčiť, že v skutočnosti dostanú cez internet kvalitnejšie potraviny, ako pri osobnom nákupe. Ak si napríklad kúpite zmrzlinu v supermarkete, po ceste domov sa vám bude pomaly roztápať. Ak si ju kúpite v internetovom obchode, dovezie vám ju spolu so zvyškom nákupu špeciálna dodávka perfektne zmrazenú.
Internetové obchody si zároveň veľmi dobre uvedomujú, že kým osobný nákup skazeného jablka je smola alebo nepozornosť, jeho zaslanie po internete by ľudia považovali za podvod. Dávajú si preto záležať, aby internetovým objednávateľom posielali len najkvalitnejšie potraviny a tvrdia, že v ich výbere sú určite skúsenejší, ako sami zákazníci.
V Spojených štátoch tento rok utŕžia predajcovia potravín cez internet 0,4 percenta svojho celkového obratu. Priemerná výška jedného nákupu dosahuje 130 dolárov, čo je podstatne viac, ako štandardný nákup v supermarkete. Za doručenie zákazník zväčša platí ďalších približne 10 dolárov.
Čisto internetové obchody s potravinami po skončení dot-com horúčky už takmer úplne zmizli a darí sa najmä elektronickými divíziám veľkých "kamenných" predajcov ako SafeWay, Walmart či Tesco. Zákazníkov sa snažia lákať aj špeciálnymi internetovými službami, napríklad možnosťou uložiť si zoznam najčastejšie nakupovaného tovaru pre urýchlenie nákupu.
Možnosť nakupovať potraviny sediac doma za počítačom však môže podľa firiem osloviť okrem zaneprázdnených počítačových nadšencov napríklad aj mamy či otcov na rodičovskej dovolenke, pre ktorých predstavuje cesta s kočíkom do obchodu príliš zložitý a na čas náročný úkon. (tb)
Najnavštevovanejšie internetové obchody
1. eBay (drobné aukcie)
2. Amazon (knihy, elektronika, oblečenie)
3. Shopping.com (supermarket)
4. Yahoo Shopping (supermarket)
5. Expedia (cestovanie)
6. Dell (počítače)
7. Wal-Mart (supermarket)
8. Target (oblečenie a domácnosť)
9. Orbitz (cestovanie)
10. Travelocity (cestovanie)
(Zdroj: Nielsen/NetRatings)