SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Liberalizácia je v rukách regulátora

Ani po našom vstupe do Európskej únie nemáme liberalizovaný telekomunikačný trh. Omylom je si myslieť, že práve vstup do únie by mohol tento proces akcelerovať, pretože tí, ktorí mali záujem poskytovať telekomunikačné služby na Slovensku, už na

Ani po našom vstupe do Európskej únie nemáme liberalizovaný telekomunikačný trh. Omylom je si myslieť, že práve vstup do únie by mohol tento proces akcelerovať, pretože tí, ktorí mali záujem poskytovať telekomunikačné služby na Slovensku, už na našom trhu prítomní sú.
Brzdou je, že sa doteraz nedokázali dohodnúť s prevádzkovateľom pevných liniek na prepojení svojich sietí. Ako prekážky sa najčastejšie uvádzajú vysoké prepojovacie poplatky, nedokončená digitalizácia siete, či jednoducho neochota prepojiť sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ponúknuť viac
Liberalizácia pevnej hlasovej služby má umožniť, aby užívatelia zistili aké výhody im ešte pevná linka môže priniesť. Dá sa na poli hlasových služieb ponúknuť viac? Výhody v tomto segmente znamenajú predovšetkým nižšie poplatky. Dnes je hladina cien za pevnú linku v sieti dominantného poskytovateľa dosiahnutá vďaka krížovému financovaniu. Ide o dedičstvo minulosti, keď boli poplatky za určité služby a typy volaní nižšie ako náklady a iné boli vyššie, tak aby sa z nich mohla dotovať vzniknutá strata. Aby nedochádzalo ku krížovému financovaniu, musí prísť rebalancovanie, čo predpokladá, že operátor bude viesť oddelene účtovníctvo (náklady a výnosy) pre každú službu zvlášť. Proces rebalancovania by sa však mohol odraziť na cene pre koncového zákazníka v podobe zdraženia, čo by mohlo spustiť odliv klientov do mobilných sietí. Bez rebalancingu alternatívni operátori nedokážu ponúknuť hlasové služby tak, aby boli cenovo konkurencieschopné. Ale to je len jedna z prekážok liberalizácie telekomunikačného trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Rokovania bez výsledku
Liberalizácia je proces. Na Slovensku je síce naštartovaný od 1. januára 2003, preto sa mnohí pýtajú, prečo nie je badať ostrejší konkurenčný boj ako je to napríklad medzi prevádzkovateľmi mobilných sietí. Odpoveď je jednoznačná: liberalizácia je pre súkromných klientov nepostrehnuteľná, pretože konkrétne výhody pre koncového užívateľa dokážu alternatívni operátori ponúknuť až po prepojení ich sietí so sieťou dominantného operátora. S niektorými alternatívcami rokovania prebiehali, s inými k stretnutiu ani nedošlo, akoby ani nemali záujem o prepojenie. Telekomunikačný úrad SR v polovici februára vyzval spoločnosti, aby začali rokovať o prepojení sietí. Vzhľadom na to, že v krátkom čase k prepojeniu nedošlo, úrad vstúpil do prebiehajúcich rokovaní, počas ktorých bolo dohodnutých niekoľko kompromisných riešení, tie, žiaľ, nestačili nato, aby sa dohoda podpísala. Keďže podľa Zákona o elektronických komunikáciách sa posilnila pozícia regulátora trhu, ten sa nakoniec rozhodol z vlastného podnetu začať správne konanie vo veci určenia podrobných technických a prevádzkových podmienok prepojenia. Rovnako musí Telekomunikačný úrad zabezpečiť, aby podmienky prepojenia boli nediskriminačné a ceny za smerovanie prepojených hovorov zodpovedali skutočným nákladom, ktoré určí na základe výpočtových modelov. Referenčná ponuka, ktorú predkladá dominantný operátor je podľa vyjadrení niektorých alternatívcov po odbornej stránke pomerne dobre zvládnutá, no vyčítajú jej značnú komplikovanosť a zložitosť. Ak sa hovorí o dohode, potom to platí predovšetkým v oblasti právnej, technickej a ekonomickej. Definovaných je zhruba 10 bodov, na ktoré majú obe strany svoj názor, ide predovšetkým o oblasť obchodnú a v týchto bodoch musí povedať rozhodujúce slovo regulátor.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto si bude môcť vybrať
Bežný bytový klient čaká na možnosť voľby či stálej predvoľby operátora. Takáto možnosť patrí medzi najdôležitejšie prvky liberalizácie. Umožňuje smerovať konkrétne volanie alebo všetky volania cez operátora, ktorého si zákazník vyberie. Pred číslom volanej stanice stačí zadať kód operátora, s ktorým má zákazník uzavretú zmluvu a volanie bude účtované na účte od tohto operátora. Bez prepojenia sietí to však možné nie je. Bývalý štátny monopol investoval nemalé peniaze do modernizácie svojej siete, čo by sa malo odraziť v jej plnej digitalizácii do konca kalendárneho roka. Aj to je voda na mlyn alternatívcom, ktorí tvrdia, bez plnej digitalizácie siete nie je možné poskytovať službu voľby operátora na základe zadania predvoľby. Na druhej strane bytoví zákazníci nie sú práve tí, čo by mali takú prevádzku, na ktorej by sa dal postaviť obchod. Omnoho lukratívnejšia je firemná klientela, ku ktorej sa už oplatí vybudovať vlastnú telekomunikačnú linku. S voľbou operátora úzko súvisí prenositeľnosť čísla. Každý operátor telefónnej služby má sady čísel, ktoré prideľuje klientom. Preto, ak sa klient rozhodne zmeniť operátora, musí tiež zmeniť číslo. Ak by však bola možná prenositeľnosť čísla, číslo by zostalo aj po zmene operátora, nie však z fixného na mobilného a naopak. Aj keď po právnej stránke je prenositeľnosť čísla možná od vstupu do EÚ, technicky doriešená nie je. Do úvahy prichádza niekoľko riešení. Jedným z nich je databáza čísel, ktorú spravuje tretia strana a na jej prevádzku prispievajú operátori. Opäť však chýba dohoda, pretože zatiaľ nie je pripravená žiadna presná koncepcia.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledná míľa
V súvislosti s liberalizáciou sa hovorí aj o prenajímaní miestneho vedenia. Prístup k účastníckemu (miestnemu) vedeniu znamená, že dominantný operátor umožní iným konkurentom prístup k vedeniam od koncovej telefónnej stanice až po prvú ústredňu. Operátor si vedenie prenajíma od jeho majiteľa za cenu vypočítanú regulátorom a zákazník má zmluvný vzťah iba s novým operátorom, ktorý mu prostredníctvom tohto vedenia môže poskytovať aj úplne iné služby, ako doterajší operátor. V súčasnosti je však najskôr potrebné dohodnúť sa na prepojení. Uvoľneniu miestneho vedenia rovnako budú predchádzať rokovania ako tomu je pri referenčnej ponuke prepojenia. Miestne vedenia budú dôležité predovšetkým pre rozvoj vysokorýchlostného prístupu do internetu, čo si uvedomuje operátor fixnej siete už dnes. Staviť na dáta je celosvetový trend, keďže hlas, ako komodita sa postupne dostane do ústrania. Podľa predpovedí bude cez telefónnu linku prioritne ponúkaný dátový prenos, pričom hlas sa stane len akýmsi bonusom. Medené drôtiky natiahnuté takmer do každého bytu tak pomaly získavajú nový rozmer. Ak sa podarí zaradiť do ponuky služby atraktívnejšie ako telefonovanie, otvorí sa priestor na získanie nových zákazníkov. Nemusí to byť práve internet, ale napríklad distribúcia televízneho signálu alebo dokonca filmy na želanie.

Skryť Vypnúť reklamu

www.liberalizacia.sk 


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

12 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Od dnes platia prísnejšie pravidlá.

12 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

10 h

Neprehliadnite tiež

Bronzové predmety v tvare rebierok mohli ľudia v Európe počas Bronzovej doby používať ako peniaze.

Bronzové predmety našli aj v Česku.

17 h
Digitálna rekonštrukcia Psittacosaura ilustruje, ako zviera využívalo kloaku na signalizáciu počas dvorenia.

Vedci našli zachovanú kloaku.

25. jan
Desiatky robotických postavičiek Robi, ktoré si mohli zostrojiť čitatelia japonského časopisu DIY. 34-centimetrov vysoký a jeden kilogram vážiaci robot Robi rozpoznáva vyše 200 japonských fráz, dokáže chodiť, tancovať, behať a hrať futbal.

Roboty sa na ľudí začali podobať.

25. jan
Demänovská jaskyňa Slobody

V tomto roku uplynie 100 rokov od objavenia Demänovskej jaskyne slobody.

25. jan

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 994
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 609
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 945
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 622
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 244
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 968
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 481
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 343
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 215
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 6 913