Niektorí alternatívni operátori znechutení pretrvávajúcimi rokovaniami so Slovak Telecomom využili paragraf 75 zákona o elektronických komunikáciách a požiadali Telekomunikačný úrad o rozhodnutie, ktorým by podnikom uložil povinnosť uzavrieť zmluvu. Zákon v tejto súvislosti hovorí, že úrad je povinný rozhodnúť čo najskôr a vo výnimočných prípadoch si môže lehotu na rozhodnutie predĺžiť najviac na štyri mesiace. Záležitosť však nie je jednoduchá.
Okrem nejasnosti, či za porušenie povinnosti uzavrieť zmluvu hrozí telekomunikačnému podniku sankcia, sporné je aj časové vymedzenie prípadu, keď má Telekomunikačný úrad rozhodnúť "čo najskôr".
Takisto nie je jasné ani to, kedy úradu začína plynúť štvormesačná lehota, ak nerozhodne čo najskôr a vyberie si štvormesačnú lehotu.
Ani odpoveď predsedu Telekomunikačného úradu Milana Luknára nevnáša do problému viac svetla: "Zákon nešpecifikuje presne, v akej najkratšej lehote má úrad rozhodnúť o povinnosti uzavrieť zmluvu alebo zamietnuť žiadosť."
Podľa alternatívnych operátorov však úrad má na rozhodnutie v danej veci lehotu v trvaní najviac štyroch mesiacov a tá začína plynúť odo dňa začatia správneho konania. Zákon o správnom poriadku hovorí, že týmto dňom je deň doručenia podania na príslušný úrad," tvrdia spoločne operátori eTel Slovensko, GTS Slovakia, Dial Telecom aGlobalTel Slovakia.
Úrad podľa jeho predsedu situáciu v súčasnosti dôkladne skúma. "Ak na základe analýzy zmluvných podmienok zistí nedostatky v zmluve, uloží podniku tieto nedostatky odstrániť a zároveň uloží podnikom povinnosť uzavrieť takto upravenú zmluvu," uviedol Luknár. Ako dodal, úrad začal z vlastnej iniciatívy správne konanie, ktorým určí "podrobné technické a prevádzkové podmienky prepojenia sietí a metodiku výpočtu ceny alebo podielu na výnosoch za prepojenie". Účastníkmi tohto konania sú eTel Slovensko, GlobalTel Slovakia, GTS Slovakia a Slovak Telecom.
Účinnejšou cestou, ako prepojiť sieť Slovak Telecomu s konkurenčnými operátormi je oproti možnostiam v citovanom paragrafe 75 úradné stanovenie prepojovacích poplatkov a ďalších ekonomicko-technických podmienok, ktorých nesplnenie je spojené s vysokými pokutami.
U nás takýto postup predpokladá, že úrad svojimi analýzami dospeje k záveru, že Slovak Telecom je v hlasových službách v pevnej telefónnej sieti takzvaným významným podnikom. "Analýza tohto relevantného trhu zatiaľ nebola ukončená. Podľa zákona o elektronických komunikáciách úrad vykoná prvú analýzu do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona, čiže do konca júna 2004," vyhlásil predseda úradu Luknár. (iš)
ST MAXI - príprava na konkurenciu
Zatiaľ čo konkurencia presunula bojové pole na byrokratickú pôdu Telekomunikačného úradu, Slovak Telecom láka svojich zákazníkov na produkt ST MAXI. "V rámci volacieho programu ST MAXI nie je umožnená voľba alternatívneho prevádzkovateľa poskytujúceho rovnakú telefónnu službu formou nastavenia predvoľby čísla alebo individuálnou voľbou čísla," uvádza k produktu monopol. (iš)