Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Nová perspektívna molekula uhlíku

Čínski vedci syntetizovali ďalšiu zaujímavú ukážku molekuly uhlíka so špecifickou štruktúrou, tzv. fulerénu. Tentoraz sa skladá z päťdesiatich atómov.

Schematický model 50-atómového fulerénu. FOTO - SCIENCE

Fulerény sú veľké duté molekuly uhlíka. Zväčša pripomínajú guľovité klietky, ktorých steny tvoria desiatky atómov. Najznámejší, šesťdesiatatómový fulerén, C-60, vedci prvý raz syntetizovali v roku 1985. Po jedenástich rokoch tento objav odmenili Nobelovou cenou za chémiu; dostali ju Američania Robert F. Curl Jr. a Richard E. Smalley z Rice University a Brit sir Harold W. Kroto z University of Sussex.

Odvtedy sa podarilo syntetizovať rad ďalších fulerénov. Jednak s väčším počtom atómov, predovšetkým čo sa týka násobkov 60, jednak s menším počtom atómov, vrátane valcovitých uhlíkových nanotrubíc, ktoré si možno predstaviť ako potrubie s drôtenými stenami.

Fulerény sa vyskytujú aj v prírode na Zemi a podľa všetkého tiež v niekoľkých pozorovaných vesmírnych prostrediach. Ich syntetické verzie perspektívne sľubujú veľký ekonomický prínos. No vyskytol sa problém: Vedci neuspeli pri syntéze viacerých fulerénov s počtom atómov pod 60. Práve tie by teoreticky mali mať stabilný pevný tvar a elektrické, magnetické a mechanické vlastnosti veľmi príťažlivé z hľadiska praktického využitia. Rozhodujúca je pri tom vysoká miera zakrivenia ich povrchov. Žiaľ, takéto fulerény sa doposiaľ podarilo skúmať iba v plynnej fáze.

Su-Yuan Xie zo Sia-men University (Čína) s kolegami však napokon predsa len syntetizovali niekoľko miligramov jedného z nich v pevnej fáze. V kontexte experimentov tohto typu je to pomerne veľké množstvo. Išlo o päťdesiatatómový C-50. Napísali o tom v najnovšom čísle časopise Science. Molekula C-50 je aplikačne zvlášť zaujímavá. Metóda stabilizácie grafitu plynným chloridom uhličitým, ktorú použil Xie s kolegami, navyše zrejme umožní produkovať a skúmať ďalšie potenciálne ekonomicky prínosné fulerény.

Fulerény nesú meno amerického architekta, inžiniera, vynálezcu a filozofa Richarda Buckminstera Fullera (1895-1983), ktorý sa preslávil konštrukciami s podobným tvarom. Postavil napríklad pavilón USA na Svetovej výstave v kanadskom Montreale roku 1967, vyznačujúci sa segmentovanou geodetickou kupolou.

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Zoom: Ukázali, aké dlhodobé problémy spôsobí Covid-19

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto