Ako môžu byť niektorí ľudia takí bezohľadní a nahlas telefonovať z mobilu na verejnosti? Andrew Monk z Univerzity v Yorku sa rozhodol položiť si inú otázku - prečo nám ich "bezohľadnosť" tak prekáža? Podľa jeho zistení nám v skutočnosti väčšinou nevadí až tak hlasitosť, akou ľudia rozprávajú, ale to, že nemôžeme uspokojiť svoju zvedavosť, keď počujeme len hlas jedného z účastníkov konverzácie.
Pri výskume vedci použili hercov, ktorí predstierali bežný osobný rozhovor a neskôr konverzáciu mobilom vo vlaku a na autobusovej zastávke. V polovici prípadov sa rozprávali normálne, ďalšia polovica rozhovorov bola zámerne vedená veľmi hlasno. Ľudia, vedľa ktorých herci sedeli, boli potom požiadaní o zhodnotenie, či si rozhovory všimli a nakoľko ich obťažovali.
Podľa očakávania hodnotili respondenti hlasné hovory o niečo negatívnejšie, ako tie tichšie. Oveľa väčší však bol rozdiel medzi hodnotením rušivosti osobného rozhovoru ľudí stojacich v blízkosti a telefonátu prostredníctvom mobilného telefónu - samozrejme, v neprospech mobilov.
Podľa vedcov je to zaujímavé zistenie, keďže pri osobnom rozhovore dvoch ľudí v skutočnosti vzniká dvojnásobne väčší "hluk", ako keď rovnako silným hlasom jeden z nich rozpráva do telefónu. Navyše, pozorovatelia podľa prieskumu subjektívne vnímali telefonáty ako oveľa hlasnejšie, než bežné rozhovory, hoci v skutočnosti hovorili herci rovnako hlasno.
Vedci v článku v časopise Behaviour and Information Technology neponúkajú konečnú odpoveď na otázku, prečo nás telefonáty iných tak obťažujú. Domnievajú sa však, že hlavným problémom bude skutočnosť, že na rozdiel od osobného rozhovoru iných ľudí pri telefonátoch počujeme len polovicu konverzácie, čo vzbudzuje našu pozornosť a štartuje mozog, ktorý sa snaží počas páuz uvažovať, čo asi hovorí druhá strana.
Podľa experta na "použiteľnosť" moderných technológií Jakoba Nielsena, ktorý o výskume informoval na svojej stránke Useit.com, štúdia potvrdzuje, že mobily skutočne mnohých ľudí obťažujú - hlasitosť hovoru je však len jednou z príčin, prečo na ľudí telefonujúcich v našej blízkosti pozeráme nevrlo. Výrobcovia mobilov to podľa neho budú musieť zohľadniť a začať sa pri testovaní nových výrobkov pýtať na názor nielen ich používateľov, ale aj ľudí, ktorí sa nachádzajú v ich blízkosti a prístroj chtiac či nechtiac "používajú" pasívne.