SME

O perly mala záujem už aj egyptská kráľovná Kleopatra

Viedeň 19. októbra (TASR) - Perly, poeticky označované za slzy bohov, zohrali v dejinách ľudstva dôležitú úlohu. Keď sa Krištof Kolumbus vydával v roku ...

Viedeň 19. októbra (TASR) - Perly, poeticky označované za slzy bohov, zohrali v dejinách ľudstva dôležitú úlohu. Keď sa Krištof Kolumbus vydával v roku 1492 na cestu do neznámych končín, na prvom mieste zoznamu, ktorý mu pripravili kráľovná Izabela a kráľ Ferdinand, boli práve perly.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slávny moreplavec sa k ich nálezisku dostal až na svojej tretej ceste v roku 1498, keď objavil Perlové pobrežie pri Venezuele a vyvolal perlový "boom", píše dnešné vydanie rakúskeho denníka Kurier.

SkryťVypnúť reklamu

O rímskom vladárovi Júliovi Cézarovi sa hovorí, že Britániu dobyl len preto, aby do jej riek mohol nasadiť sladkovodné perlorodky.

Jedna z legiend tvrdí, že egyptská kráľovná Kleopatra rozpustila perlu v pohári vína a nápoj vypila, aby urobila dojem na svojho milenca Marca Antónia. Vedci však dokázali, že perly možno vo víne máčať dlhé mesiace a nerozpustia sa. Egyptská kráľovná musela teda perlu prehltnúť.

Za pravé prírodné alebo orientálne perly možno označiť len tie, ktoré vznikli bez zásahu človeka. Pravá perla je v prírode skutočnou vzácnosťou - štatisticky sa vyskytuje len v jednej z 10.000 lastúr osobitných druhov slimákov, žijúcich v mori.

Vek najstarších fosílnych perál odhadujú odborníci na 200 miliónov rokov. Najväčšia prírodná perla, ktorú našli na Filipínach v roku 1934, meria viac ako 25 centimetrov a váži skoro sedem kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

Ostatné perly sa nazývajú pestované alebo kultúrne perly. Umelé pestovanie perál vynašli Číňania. V 5. storočí vsúvali malé postavičky Buddhov do sladkovodných perlorodiek medzi lastúru a svalovú hmotu. Takto vznikali perly v tvare Buddhu.

Priekopníkmi moderného pestovania perál sa v 20. storočí stali Japonci. Momentálne však vedie v tejto disciplíne Čína.

Napodobneniny perál nie sú moderným vynálezom. Populárny recept z 15. storočia hovorí: vezmi pár pravých malých perál, postrúhaj ich a zmiešaj so sklom a rybacími kosťami. Ako spojovací materiál poslúžil slimačí sliz a vaječné bielko. Takto pripravená zmes sa vyformovala a upiekla v rybe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 105
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 551
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 360
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 002
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 832
SkryťZatvoriť reklamu