Washington 28. marca (TASR) - Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) uskutočnil v sobotu skúšku experimentálneho nadzvukového stroja, ktorý vytvoril počas svojho preletu nad Tichým oceánom rýchlostný rekord, keď dosiahol sedemnásobne vyššiu rýchlosť ako je rýchlosť zvuku.
NASA informoval, že bezposádkový stroj X-43A sa počas desiatich sekúnd v rámci svojho letu nad Tichým oceánom pohyboval rýchlosťou asi 8000 kilometrov za hodinu.
Doterajší rýchlostný rekord bol dosiahnutý v roku 1967, keď raketou poháňaný stroj X-15 dosiahol rýchlosť rovnajúcu sa 6,7-násobku rýchlosti zvuku.
X-43A dosiahol rekordnú rýchlosť s použitím náporového motora. Iné rakety musia niesť ťažký náklad kyslíka na vytváranie paliva, stroj s náporovým motorom však pri tvorbe svojho paliva využíva kyslík priamo z atmosféry a mieša ho s kvapalným vodíkom na svojej palube.
Vzduch však musí prechádzať motorom nadzvukovou rýchlosťou bez toho, aby sfúkol plameň v motore. Tento náročný trik NASA prirovnáva k umeniu "udržať zapálenú zápalku v hurikáne".
Pri rýchlosti, akú dosiahol X-43A, by lietadlá preleteli okolo Zeme za niekoľko hodín. Leteckí odborníci tvrdia, že kvôli vysokým nákladom by bolo nemožné využívať takéto systémy pri komerčných letoch, americká armáda ich však testuje s cieľom využiť ich ako nosné systémy pre rakety a sľubuje si od nich aj využitie pokiaľ sa týka vesmírnych letov.
Stroj s dĺžkou 3,6 metra sa dostal na oblohu pripevnený k spodnej strane krídla modifikovaného bombardéra B-52. Následne bol z B-52 zhodený a raketa Pegasus na jeho palube ho vyniesla do výšky 100.000 stôp (asi 30.000 metrov) predtým, ako sa v X-43A spustil do chodu jeho náporový motor.
Stroj, vypustený na krídle B-52 z leteckej základne Edwards v kalifornskej púšti, ukončil svoj let na plánovanom mieste vo vodách Tichého oceánu.
Prvý test X-43A sa uskutočnil v júni 2001, skončil sa však neúspechom, keď sa raketa Pegasus vychýlila zo svojho kurzu a musela byť zničená.