Máte radi internetové obchody, pretože vás v nich neobťažujú dobiedzaví predavači a tovar si môžete prezerať, koľko chcete? Weboví vývojári majú pre vás zlú správu - aj v internetovom obchode vás možno čoskoro osloví živý predavač s otázkou, či vám môže nejako pomôcť, ak sa po ňom budete príliš dlho bezcieľne potulovať.
Texaská firma Rackspace prevádzkujúca webhosting spustila na svojich stránkach novú službu: každému návštevníkovi sa po 30 sekundách surfovania po jej stránke automaticky otvorí nové okno prehliadača. V ňom sa objaví fotografia zamestnanca, ktorý so zákazníkom začne živý rozhovor a vypytuje sa ho, čo na stránke hľadá a ako by mu mohol pomôcť.
Ako píše časopis Forbes, používateľ je identifikovaný len svojou IP adresou, jeho pohyb po stránke sa však podľa nej presne sleduje a napríklad pri druhej návšteve ho už obchodník zdraví: "Vitajte späť." Podľa doterajších skúseností približne polovica ľudí ponuku na živý rozhovor odmietne jednoducho zatvorením chatovacieho okna alebo voľbou štandardnej odpovede "len tak si tu surfujem".
Štvrtina sa však podľa viceprezidenta Rackspace Morrisa Millera naopak dostane až k dôkladnej debate o produktoch firmy. Spoločnosť uvádza, že počas uplynulého polroka získala takmer polovicu svojich nových zákazníkov práve prostredníctvom živého chatu na webovej stránke. Niektorí zákazníci môžu prítomnosť živého predajcu považovať za obťažujúcu, firme sa však investícia do šiestich online predajcov bohato vyplatí, pretože online chat so zákazníkom vraj výrazne zvyšuje šance na úspešný predaj.
Rackspace používa pre živý chat technológie americkej firmy Digi-Net Technologies a izraelskej LivePerson. Tieto systémy používajú napríklad aj firmy AT&T a Hewlett-Packard. Doteraz však bolo zvykom využiť ich až v poslednom štádiu internetového nákupu, keď už človek zadáva konkrétnu objednávku, alebo až po tom, ako si rozhovor sám vyžiadal. (tb)